توافق ۱+۵ درباره بازگشت تحریم‌های ایران

مقامات غربی به خبرگزاری رویترز گفته اند ۶ کشور مذاکره کننده با ایران در گفتگوهای هسته‌ای درباره شیوه اعمال مجدد تحریم های شورای امنیت در صورت نقض توافق احتمالی از سوی ایران توافق کردند. این موضوع یکی از موانع اصلی بر سر توافق هسته‌ای بوده است. این توافق جدید برای بازگشت تحریم های شورای امنیت …

مقامات غربی به خبرگزاری رویترز گفته اند ۶ کشور مذاکره کننده با ایران در گفتگوهای هسته‌ای درباره شیوه اعمال مجدد تحریم های شورای امنیت در صورت نقض توافق احتمالی از سوی ایران توافق کردند.

این موضوع یکی از موانع اصلی بر سر توافق هسته‌ای بوده است. این توافق جدید برای بازگشت تحریم های شورای امنیت آنها را به توافق احتمالی با ایران نزدیک تر کرده است.

زمان بندی رفع تحریم ها،  دسترسی و راستی آزمایی و مکانیسم اعمال مجدد تحریم ها در صورت نقض تعهدات ایران از موضوعات بسیار سخت مذاکرات بوده است.

مذاکره کنندگان آمریکا و اروپا خواستار اعمال خودکار تحریم های شورای امنیت هستند در حالی که چین و روسیه با سازو کار خودکار مخالف هستند و آن را تخریب قدرت وتوی خود تلقی می‌کنند.

بخشی از این توافق درباره بازگشت تحریم بر این اساس است که نقض های مشکوک ایران توسط یک پنل حل و فصل اختلاف، که به احتمال زیاد شامل ۶ قدرت و ایران است بررسی شده و یک گزینه غیر الزام آور را ارائه می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا