ایرانی پادگانی زندگی نمی کند

رئيس جمهور از عملکرد دولت در ۲۱ماه گذشته و به ویژه تیم مذاکره کننده هسته‌ای دفاع کرد و گفت مذاکره کنندگان ما در زمره بهترین‌ها هستند. چه کسی حق دارد با لحن بی‌ادبانه نسبت به سردار خط مقدم جبهه دیپلماسی حرف بزند؟ حسن روحانی صبح شنبه در جمع مسئولان وزارت کشور، استانداران و فرمانداران سراسر …

رئيس جمهور از عملکرد دولت در ۲۱ماه گذشته و به ویژه تیم مذاکره کننده هسته‌ای دفاع کرد و گفت مذاکره کنندگان ما در زمره بهترین‌ها هستند. چه کسی حق دارد با لحن بی‌ادبانه نسبت به سردار خط مقدم جبهه دیپلماسی حرف بزند؟ حسن روحانی صبح شنبه در جمع مسئولان وزارت کشور، استانداران و فرمانداران سراسر کشور افزود: بگذاریم مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان برسد در آن زمان برای مردم شرح می‌دهیم که اینها چه سختی‌هایی کشیده‌اند. وي افزود: مسئله هسته‌ای مسئله این جناح و آن جناح، این حزب و آن حزب و این قوه و آن قوه نیست. مسئله هسته‌ای یک مسئله ملی است و بار آن بر دوش نظام است و این نظام است که برای رسیدن به هدف نهایی قدم به قدم گام بر می‌دارد. در ادامه مهم‌ترين محورهاي صحبت‌هاي رئيس‌جمهور را مي‌خوانيد.
عده‌اي از لبخند مردم می‌ترسند
چرا عده‌ای نمی‌خواهندکام مردم شیرین شود. از لبخند مردم می‌ترسند، بگذارید کام مردم شیرین باشد.
چرا در زمینه هسته ای دولت این همه تلاش مي‌کند و گاهی زخم زبان‌های بسیار زشت را تحمل می‌کند؟ برای این که در مذاکرات هسته‌ای زندگی مردم در توفیق و عدم توفیقش، اقتصاد، بازار، ارزش پول ملی مردم و همه چیز مدنظر باید باشد.
همه متخصص امنیت ملی شده‌اند
حالا طبیعی است که خداوند در این ایام نعمت نازل کرده همه متخصص حقوق شده اند، همه متخصص امنیت ملی شده‌اند، همه مسائل ملی را مطرح می‌کنند که خوب است، جای خوشبختی است که جامعه ما که همیشه سیاسی بوده سیاسی‌تر شده، اما یک نکته مهم است که به مردم دروغ نگوییم، این دروغ آشکار می‌شود، امروز نباشد فردا آشکار می‌شود.
باید با راستگویی با مردم سخن بگو ییم
نباید در امانت مردم خیانت کنیم که اگر امروز آشکار نشود فردا آشکار می‌شود. ما باید با راستگویی با مردم سخن بگوییم، چه کسی حق دارد با لحن بی ادبانه نسبت به سردار مقدم جبهه دیپلماتیک حرف بزند؟ چه کسی حق دارد؟ از کجا این بی‌ادبی نازل شده است؟
این زبان زشت و بد، تند حرف زدن، بی‌احترامي‌کردن برای چیست؟ همه ما، همه مومنین، همه ایرانیان، همه عزیز هستند و همه باید محترم باشند مخصوصا آنهایی که خدمت بیشتری امروز انجام می‌دهند.
بگذارید مذاکرات هسته ای با موفقیت و به حول و قوه الهی به پایان برسد.
مذاكرات از جنگ سخت‌تر است
گاهی مذاکرات دیپلماتیک با قدرت‌های بزرگ جهانی سخت تر، پیچیده تر، دلهره آورتر نسبت به شب عملیات در میدان جنگ است، چرا؟ چون در میدان عملیات یا زنده می‌مانی که افتخار است یا کشته مي‌شوی که افتخاری  بالاتر است اما در این میدان اگر شکست بخوری یک ندامت و پشیمانی بلند تاریخی است و اگر پیروز شوی باز هم عده ای زخم زبان خواهند زد و با حیثیتت بازی خواهند کرد.
اینجا جای سخت و مشکلی است، دولت با تدبیر، مذاکرات هسته‌ای را پیش می‌برد و این روزها باید نشاط در جامعه باشد، درست است که هنوز به پیروزی نهایی نرسیده‌ایم اما قدم‌های بلندی را برداشته‌ایم، پس همزمان باید شاد و خوشحال باشیم  زیرا در اقتصاد، فرهنگ، جامعه و وحدت ملی آثارش را می‌بینیم.
تیم مذاکره کننده هسته‌ای به خوبی هم مي‌داند و هم بلد است که چگونه حرف بزند، سخن بگوید و در مسیر درست حرکت می‌کند.
همه ما پشتیبان هستیم تا به دنیا ثابت کنیم که فعالیت هسته‌ای ایران بر خلاف ادعای بدخواهان، صلح آمیز است و آنچه در ایران به عنوان فناوری هسته‌ای به دست مي‌آید به نفع ملت ایران و به نفع ملت‌های منطقه خواهد بود و به ضرر کسی نخواهد بود به رغم آنکه بدخواهان تبلیغ می‌کنند.
پیروزی دولت در انتخابات سالم است
دولت یازدهم در برابر یک امتحان و تجربه بزرگی قرار گرفته است. اگر این جناح در انتخابات پیروز شود اما انتخابات، دقیق و در چارچوب قانون و سالم نباشد ما شکست خورده‌ایم.
هیچ جناحی در کشور قابل حذف نیست، نه اینوری‌ها خواب ببینند، نه آنوری‌ها خواب ببینند، نه وسطی‌ها خواب ببینند، اینها همه هستند؛ جناح‌ها یک ریشه فکری، تاریخی، عقیدتی و دینی و علمي‌دارند. حزب از بین می‌رود و افکار می‌ماند، ممکن است به شکلی اسم و شکل حزب عوض شود اما افکار می‌ماند، ما ملت متکثر و متنوعی هستیم، ایران مانند فلان کشور شرق دور نیست که همه پادگانی زندگی کنند، اینجا مردم آزاد هستند، حرف می‌زنند و نظر می‌دهند.
جامعه متکثر و آزادی در کشور داریم، در این جامعه افکار متفاوت و جناح‌ها هستند، اگر ما مجلس شورای اسلامي‌در آینده داشته باشیم که فقط یک جناح خاص باشد و هیچکس دیگر نباشد    اصلا مجلس خوبی نیست.
مجلسی خوب است که این جناح، آن جناح و همه در آن باشند، حالا یکی اکثریت پیدا می‌کند که اشکال ندارد چرا که مردم هستند و نظرات مردم و هرچه آنها گفتند حاکم است.
شرایط رقابت سالم را فراهم   مي‌کنیم
انتخابات بدون رقابت امکان پذیر نیست، اصلا   انتخاب یعنی چه؟ یعنی بین چند چیز یکی را برگزینیم والا اگر یک چیز است دیگر انتخاب معنی ندارد. ما سه تا شیء جلوی  شما بگذاریم و بگوییم حتما باید این را برداری و در عین حال باید انتخاب کنی، این انتخاب نیست.
انتخابات آزاد که می‌گوییم مگر اینکه قید توضیحی باشد، انتخابات غیرآزاد معنی ندارد و انتخابات نیست، اگر انتخابات شد یعنی آزاد است، اگر انتخابات به معنی واقعی کلمه بود یعنی در آن رقابت است.
به‌خاطر انتخابات دین خود را نفروشیم
همه ما باید شرایط رقابت سالم را فراهم کنیم، این طور نباشد که بگویند آن آقا نباید در این شهر صحبت کند؟ این قدر برچسب زده می‌شود که نمي‌دانم از کجا این برچسب‌ها تولید مي‌شود، دم به ساعت برچسب‌های جدید تولید می‌شود و می‌چسبانند.
در انتخابات دولت وارد انتخابات به این معنا که بخواهد حامي‌این جمع یا آن جمع باشد به هیچ عنوان وارد نخواهد شد. دولت حزب و جناح نیست، دولت فرای جناح و حزب و جمع‌ها و تشکل‌های سیاسی است.
نباید به خاطر برگزاری یک انتخابات دین خود را بفروشیم. دین خود را برای دنیای دیگران بفروشیم که این یا آن آقا می‌خواهد وکیل شود؟ خب هر که بهتر است، باید وکیل شود.
معیار صلاحیت باید براساس قانون باشد
مبادا  در شهرستانی به گوش برسد که یک وقت دولت، سپاه، ارتش، صداوسیما، استاندار، فرماندار و دفتر امام جمعه طرفدار این یا آن هستند که این یعنی سم برای انتخابات . همه مقامات مسئول، همه قدرت‌های مسلح و غیرمسلح، مسئولان رده بالای کشور که مسئولیت آنها فرای حزب و جناح است، نباید کاری کنند که این تهمت به آنها زده شود.
هیات‌های اجرایی و نظارت و شورای محترم نگهبان، وظیفه سنگینی را برعهده دارند و معیار صلاحیت و عدم صلاحیت در چارچوب قانون و برمبانی مراجع قانونی است، نه چیز دیگر و در انتخابات به هیچ وجه نمی‌توانیم به شایعات و اتهامات توجه کنیم.
اتهامات باید در یک دادگاه صالحه بحث شود و متهم و وکیلش از خود دفاع کنند، سپس رای داده شود به همین دلیل ما قاضی نیستیم و صلاحیت سنج هم همراه نداریم که بخواهیم صلاحیت سنجی کنیم.
فضای انتخابات برای همه  عادلانه باشد
به صراحت می‌گویم در ماجرای انتخابات در برابر هیچ حزب، گروه، جناح، جریان و فشاری مرعوب واقع نشوید و البته در برابر هیچ جریانی هم نباید مفتون واقع شوید.
همه فضاها باید عادلانه برای همه باشد و هیچ فردی احساس ظلم نکند و یکی از افتخارات جمهور اسلامي‌ایران حضور مردم پای صندوق‌های رای است.
جلوگيري از دروغگويي در انتخابات
صندوق رای نیز باید صندوقی پلاستیکی و شفاف باشد تا همه آرای درون صندوق را از دور ببینند و مقوا، پارچه، چسب و دوخته نباشد و صندوقی باشد که من ببینم که رای ام درون صندوق افتاد و دیگری نیز رای خود را ببیند تا من که نفر اول هستم و رای مي‌دهم، ببینم که صندوق خالی است و فردا به دروغ به من نگویند که این صندوق یک سومش پر بود.
برای چه دور صندوق پارچه‌ای پیچیده می‌شود تا اتهامات زده شود؟ باید این رفتار را ترک کرد و نگذاریم به نظام تهمت زده شود.
باید همه چیز در انتخابات شفاف باشد حتی اگر می‌شود دوربین نصب کرد و در کنار آن یک Display (صفحه نمایش) نیز گذاشت تا حتی زمان شمارش رای نیز به صورت شفاف باشد و همه نظاره‌گر شمارش آرا باشند.
فقط از یک قوه انتقاد   مي‌شود
هیچ قوه‌ای نیست که مردم بدون لکنت نظر خود را بگویند به جز دولت، به یکی بگو از مجلس انتقاد کند، از چه و چه جوری ؟ از قانون مجلس ، نطق پیش از دستور ، می‌گوید نه آقا بگذارید زندگی‌مان را بکنیم .  بگویید  از قوه قضاییه  انتقاد کنید  می‌گویند تو را  خدا، آقا بگذارید زندگی‌مان را بکنیم . بگویید از دولت انتقاد کنید از رئيس جمهور انتقاد کنید ،گل از گل می‌شکفد و زبان‌ها باز مي‌شود‌، این به معنای مسیر درست دولت است .
باید از ما انتقاد کرد،ما دارای عصمت نیستیم، متاسفانه یا خوشبختانه خواب هم نمی‌بینیم ، به فال و فالگیری و جن‌گیری هم از اول معتقد نبودیم .
انتظار روحاني از فرمانداران
انتظار ما از شما آن است که اخلاق، راستگویی و امانتداری مد نظرتان باشد، همه شما این صدا را از مردم مي‌شنیدید، که از اختلافات و دعوا خسته شدیم، از شعارهای بی محتوا خسته شدیم، ما ملت صلح و آشتی هستیم، می‌خواهیم با جهان تعامل سازنده داشته باشیم، در جامعه خواستار وحدتیم، اقوام و اقلیت‌ها باید احترام خود را داشته باشند و خواهان یک امنیت پایدار در ایران و منطقه    هستیم.
هیچ ندایی نبود که مخفی باشد . همه ما آشکار و با صدای بلند شنیدیم. در تمام سخنرانی‌ها آنگاه که سخن از آشتی، صلح، تعامل، رونق اقتصادی، نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان مطرح شد؛ مردم با صدای بلند آن را تایید می‌کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا