موبايل ؛ اين پديده هميشه همراه!

   اما همين افراد نمي گويند که در کلان شهرهايي مانند تهران که پيمودن فقط نيمي از طول و عرض آن، حکم سفر برون شهري را دارد ، اگر همين موبايل ناقابل و خدمات جانبي يا بقولي ارزش افزوده هاي آن نبود ، چگونه اعضاي خانواده ها مي توانستند از حال و احوال يکديگر آگاه …

   اما همين افراد نمي گويند که در کلان شهرهايي مانند تهران که پيمودن فقط نيمي از طول و عرض آن، حکم سفر برون شهري را دارد ، اگر همين موبايل ناقابل و خدمات جانبي يا بقولي ارزش افزوده هاي آن نبود ، چگونه اعضاي خانواده ها مي توانستند از حال و احوال يکديگر آگاه شوند.
   گذشته از والدين جواني که هر لحظه با استفاده از موبايل از وضعيت فرزندشان با اطلاع مي شوند ، هستند بسياري افراد سالخورده اي که موبايل تنها وسيله ارتباطي آنان با جهان خارج است. به اين معنا که بسياري از افراد مسن که در بستر بيماري هستند و توان حرکت ندارند ، با موبايل لحظات کسالت آور تنهايي را مي کشند و چند لحظه اي صحبت با يک دوست ، تحمل بيماري را آسان و بارقه هاي اميد را در وجودشان شکوفا مي سازد.
   علاوه بر اين ، يک حقيت واضح و آشکار اين است که ادبيات کتبي و شفاهي مردم و برخي دستگاههاي دولتي و غيردولتي بدنبال استفاده از تلفن همراه تقويت شده است. شاهد اين مدعا ، ارتقاي کيفي پيامهايي است که به مناسبتهاي مختلف از سوي بعضي دستگاهها براي مخاطبانشان ارسال مي شود و ارزيابي مضمون آنها با آنچه که قبلا دريافت مي شد ، اين نکته را اثبات مي کند.
   چنين وضعيتي در مورد آحاد مردم جامعه نيز صادق است. هر کس که به نوعي عادت به ارسال و دريافت پيامک دارد ، ناگزير شده به منظور تفهيم بهتر منظورش از ادبيات مناسب استفاده کند حتي برخي تنها با استناد به ادبيات کلاسيک و اشعار شعرا و بزرگان سرزمينمان مقصود خود را به مخاطب منتقل مي کنند.
   ادبيات شفاهي نيز در اين فرآيند دستخوش تغيير شده و دستکم ماهيت لغوي و ادبي مکالمه در ميان جمع و چند نفر آشنا و غيرآشنا، در حال حاضر با گذشته قابل قياس نيست. هر کس به فراخور سواد و معلومات خود مي کوشد از لغاتي وزين تر استفاده کند و با پرهيز از بکار بردن ادبيات دم دستي و سطحي ، جملاتي متناسب و مودبانه به کار گيرد.
   گذشته از همه اينها کمتر وسيله اي  را مي شناسيم که به سرعت و فراگيري موبايل ، پيامي را در سطح گسترده منتقل و گسترش دهد. اين پيام طيف متنوعي از فيلم ، عکس و پيام مکتوب را در بر مي گيرد.
   تلفن همراه در فيلمها نيز نقش قهرمان خوب را به خود اختصاص داده و در عرصه هاليوود خوش درخشيده است. بسياري از بينندگان تجربه ديدن صحنه هايي را دارند که قهرمان فيلم در ميان صخره ها ميان زمين و آسمان آويزان است يا وسط باتلاق هر لحظه بيشتر در گل و لاي فرو مي رود و يا اينکه در جريان کوران و کولاک در منطقه اي متروکه، راه را گم کرده و درست در چنين لحظات حساسي است که به مدد تکنولوژي و تماس با موبايل معجزه گر و سحرآميز نقطه پاياني بر همه سختيها گذاشته مي شود. به واقع بايد گفت خيلي از اين شبه معجزات در زندگي واقعي مردم نيز واقع شده و حيات خيلي ها را از خطر رهانده است.
۱۶۲/۱۶/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا