آيا تلفن همراه مانع تحصيل دانش آموزان مي شود؟

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از پايگاه اينترنتي “جپن تايمز”، بررسي ها نشان داده است که تلفن همراه تنها تاثيرات منفي روي تحصيل دانش آموزان ندارد و در برخي موارد به آموزش آنها کمک مي کند. نکته مهم و قابل توجه اين است که تاثيرات منفي تلفن همراه از نکات مثبت آن …




به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از پايگاه اينترنتي “جپن تايمز”، بررسي ها نشان داده است که تلفن همراه تنها تاثيرات منفي روي تحصيل دانش آموزان ندارد و در برخي موارد به آموزش آنها کمک مي کند.
نکته مهم و قابل توجه اين است که تاثيرات منفي تلفن همراه از نکات مثبت آن در آموزش دانش آموزان بيشتر است.
به عبارت ديگر چون نمي توان به طور کامل استفاده دانش آموزان از تلفن همراه را کنترل و سازمان دهي کرد، اثرات سوء آن نکات مثبت را خنثي مي کند.
در برخي موارد در دبيرستان ها تلفن همراه را به عنوان يک وسيله کمک آموزشي مورد استفاده قرار داده و سوالات و تست هاي مختلف را از طريق سرويس هاي گوناگون در اختيار دانش آموزان قرار مي دهند و حتي برخي آزمون ها نيز از طريق تلفن همراه گرفته مي شود.
با وجود اين ،مسئله اي که در حال حاضر بسيار شايع است استفاده هاي غير اخلاقي دانش آموزان مبني بر گرفتن عکس هاي نادرست و به اشتراک گذاشتن آن در کلاس هاي درسي مي باشد و چون کنترل قطعي اين اعمال توسط والدين و مسوولان آموزشي تقريبا غير ممکن است، مربيان و اوليا مدارس از خير منفعت هاي آموزشي تلفن همراه گذشته و آن را ممنوع کردند.
استفاده از تلفن همراه مثل  چاقو است که به کار گرفتن آن هم مي تواند در موارد صحيح باشد و به حيات آدمي کمک کند و هم مي تواند جان آدمي را بگيرد.
متاسفانه به دلايل مختلف در گروههاي سني نوجوانان و جوانان استفاده صحيح از اين وسيله ارتباطي جا نيافتاده است و علاوه بر موارد غير اخلاقي استفاده بيش از حد از تلفن همراه در کلاس درس موجب بر هم خوردن تمرکز دانش آموزان و افت تحصيلي آنها مي شود.
در حال حاضر بسياري از دولت ها استفاده از تلفن همراه را براي دانش آموزان در مدارس و محيط هاي آموزشي ممنوع کرده اند.
پليس هند اعلام کرد، با  تصويب قانون ممنوعيت استفاده از تلفن همراه در مدارس ، ۱۲ تيم پليس  براي نظارت و کنترل چگونگي استفاده دانش آموزان از موبايل تشکيل شد.
“کاران سينها” يکي از مقامات پليس هند در مورد دانش آموزاني که از دوربين هاي تلفن همراه استفاده غير مجاز مي کنند، هشدار داد و گفت : دولت،  قانون ممنوعيت استفاده از تلفن همراه را بدون محدوديت سني براي دانش آموزان به تصويب رسانده است.
با وجود تصويب اين قانون برخي از دانش آموزان فيلم هاي مستهجن را توسط  رايانه دانلود کرده و از طريق تلفن همراه در مدارس پخش مي کنند.
به منظور جلوگيري از اشاعه اين فيلم ها و اعمال غير اخلاقي ديگر در محيط هاي آموزشي، پليس هند يک اقدام ضربتي را براي کنترل دانش آموزان آغاز کرده است.
تحقيقات و بررسي ها نشان مي دهد که ارسال، دريافت و خواندن پيام کوتاه متني تلفن همراه بشدت در بين جوانان و نوجوانان گسترش و افزايش يافته و  اين سرويس نوين ارتباطي جايگزين کتاب خواندن شده است.
اغلب نوجوانان و جوانان پيش از خواب از دستگاه تلفن همراه براي ارسال پيام کوتاه  استفاده مي کنند و يا به خواند پيام هاي دريافتي مي پردازند.
آمارها نشان مي دهد که تلفن همراه بخش بزرگي از زندگي کودکان و نوجوانان را در بر گرفته است و به جاي کتاب خواندن و مطالعه، بيشتر وقت شان را با تلفن همراه و کاربردهاي آن  سپري مي کنند.
امروزه اغلب افراد از سنين هفت يا پيش از۱۰ سالگي روز خود  را با تلفن همراه آغاز مي کنند.
اين بررسي که از تعدادي زيادي از کاربران تلفن همراه صورت گرفته ، نشان مي دهد که بسياري از افراد از بخش پيام کوتاه و ايميل دستگاه  بيشترين استفاده را مي کنند و اين موضوع بويژه در ميان نوجوانان بسيار شايع شده است.
بسياري از دانش آموزان معتقدند که ارسال ايميل و پيام کوتاه به دليل اين که از کلمات اختصاري و کوتاه استفاده مي کنند، راحت و سرگرم کننده  است.
در اين گزارش همچنين آمده که بسياري از جوانان و نوجوان علاوه بر استفاده از تلفن همراه زمان هايي را که از گوشي هايشان استفاده نمي کنند با اينترنت سرگرم  هستند و به سايت هاي مختلف سرمي زنند .
البته با سرويس هايي که به تازگي براي تلفن همراه ارايه شده کاربران با دستگاه هاي موبايل به راحتي امکان دسترسي به اين سايت ها را در هر جايي و هر زماني دارند.
تاثيرات نا مطلوب موبايل موجب شده تا برخي کشورها تدابيري در اين زمينه بينديشند براي مثال دانش آموزان يک مدرسه آمريکايي در ايالت مونت ايري در کاروليناي شمالي آداب استفاده از تلفن همراه را توسط مربيان و معلمان ياد مي گيرند.
کلي فراجر، معلمي که در مدرسه به دانش آموزان آداب استفاده از تلفن، ايميل و پيام کوتاه آموزش مي دهد، معتقد است دانش آموزان بايد آداب استفاده از اين دستگاه ها را ياد بگيرند و بدانند که در شرايط متفاوت چگونه از سرويس هاي مختلف اين دستگاه ها استفاده کنند.
وي اظهار مي دارد که به دليل فراگير شدن اين دستگاه ها و اين که بسياري از دانش آموزان پيش از رسيدن به مقطع دبيرستان تلفن همراه دارند بايد آداب و رسم استفاده از اين دستگاه ها را ياد بگيرند.
همانطور که در يک جامعه مردم به استفاده از فناوري هاي پيشرفته نياز دارند لازم است استفاده از آن نيز براساس آداب خاصي باشد.
هم اکنون نوجواناني را مي بينيم دذر کنار دوستان با دستگاه تلفن همراه خود بازي مي کنند و دوست خود را ناديده مي گيرند.
ايميل و پيام کوتاه نبايد هرگز جايگزين مکالمات رو در رو شود زيرا ارتباطات غير شفاهي طرز بيان و ابراز احساسات را از بين مي برد.
همچنين محققان دانشگاه “ناتينگهام” به اين نتيجه رسيده اند که تلفن همراه مي تواند به عنوان يک وسيله کمک آموزشي مناسب مورد استفاده قرار گيرد.
به گفته محققان ،اکنون زمان آن رسيده است که مسوولان مدارس در مورد ممنوعيت استفاده از تلفن همراه در محيط هاي آموزشي تجديد نظر کنند.
اين تحقيق در تعدادي از مدارس که استفاده از تلفن هاي همراه و گوشي هاي هوشمند ممنوع نيست ، صورت گرفته است.
پس از گذشت ۹ ماه مشاهده شد که دانش آموزان ۱۴ تا ۱۶ ساله از تلفن همراه براي اهداف آموزشي در دروس خود استفاده مي کنند.
ساختن ويديوهاي کوتاه آموزشي، ضبط صداي معلم و استفاده از کرنومتر گوشي در پاسخ به سوالات از جمله فعاليت هاي دانش آموزان در اين زمان آزمايشي بوده است.
گوشي هاي هوشمند که قابليت اتصال به اينترنت را دارند نيز به دانش آموزان امکان دسترسي به وب سايت هاي آموزشي، سيستم ايميل مدارس و انتقال فايل هاي الکترونيکي بين خانه و مدرسه را مي دهد.
اين آزمايش و بررسي روي ۳۳۱ دانش آموز راهنمايي در شهر هاي کمبريج ، برک شاير غربي و ناتينگهام انجام شد.
همچنين بسياري از کارشناسان و مديران مدارس هند مي گويند ، استفاده از سرويس پيام کوتاه متني براي دانش آموزان ضروري است و مي تواند به عنوان ابزار ارتباط گسترده اوليا و مربيان تبديل شود.
به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از پايگاه اينترنتي “لوکال نيوز”، کارشنان آموزش و پرورش هند اعلام کرد ند که بررسي ها حاکي از آن است که بسياري از مسوولان مدارس استفاده از سرويس پيام کوتاه را براي پيشرفت درسي دانش آموزان ضروري مي دانند.
استفاده از سرويس پيام کوتاه با تلفن همراه مي تواند والدين را به طور مستمر با مسوولان مدارس در ارتباط نگه دارد و آنها را از وضعيت عمومي دانش آموزان آگاه کند.
بسياري از دانش آموزان به بهانه هاي مختلف بين اوليا و مربيان فاصله ايجاد مي کنند و تلفن همراه مي تواند وسيله خوبي براي پر کردن اين فاصله باشد.
علاوه بر اين پيام متني مي تواند به عنوان يک وسيله کمک آموزشي مناسب نيز مورد استفاده قرار گيرد.
در همين راستا شرکت فنلاندي نوکيا سرويسي براي آموزش زبان انگليسي به شکل کلاسي و کارگاهي به کاربران هندي ارايه مي دهد و با اين سرويس دانش آموزان مي توانند در زمينه آموزش زبان به پيشرفت قابل توجه اي نايل شوند.
اين سرويس به اين شکل ارايه مي شود که از دانش آموزان  امتحاناتي در زمينه لغات و عبارات گرفته مي شود و نيز امتحانات مقدماتي براي آموزش عالي و دوره هاي آموزش برگزار مي شود.  
بخش سرگرم کننده آن ، سرويس هاي نجوم و دانلود موسيقي است که کاربران مي تواند از طريق پورتال OnMobile به آن دسترسي داشته باشند و اين سرويس به عنوان يک پروژه آزمايشي تا پايان سال فقط در هند ارايه مي شود. 
۱۷۹/۱۴/۱۱۲

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا