جنگ اول و دومي‌ها به قيمت رسيد

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات فارس، پس از ورود اپراتور دوم به بازار سيم كارت كشور و تنگ تر شدن دامنه رقابت ميان دو اپراتور وطني، افتخار اصلي اپراتور اول پوشش شبكه است. اين افتخار در ۱۴ سال نصيب آبي‌ها شده است، آن هم با برخي مصيبت‌ها براي مشتركان. هم اكنون اين اپراتور كه داعيه …

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات فارس، پس از ورود اپراتور دوم به بازار سيم كارت كشور و تنگ تر شدن دامنه رقابت ميان دو اپراتور وطني، افتخار اصلي اپراتور اول پوشش شبكه است. اين افتخار در ۱۴ سال نصيب آبي‌ها شده است، آن هم با برخي مصيبت‌ها براي مشتركان. هم اكنون اين اپراتور كه داعيه برتري در منطقه البته از لحاظ كميت را دارد، به نوعي به زردها (اپراتور دوم‌)‌ فخرفروشي مي‌كند.
اما زردها در طول ۲ سال عمر خود ۶۴۰ شهر را تحت پوشش خود قرار داده و اين در حالي است كه اپراتور اول در طي هشت سال ۵۹۰ شهر را به شبكه خود اضافه كرده بودند و پيش بيني مي‌شود كه با گذشت همين مدت بتواند به پوشش اولي‌ها برسند.
اما در طول ماههاي اخير رقابت فيروزه‌اي ها با زردها در عرصه سيم كارت اعتباري و برخي خدمات غير حضوري شدت بيشتري گرفته است.
چنانكه برخي خدمات اپراتور اول به گونه‌اي دنباله روي از زردهاست.به گفته برخي كارشناسان شايد اگر رقابتي ميان اين دو اپراتور صورت نمي‌گرفت همراه اول هيچگاه خدماتي چون سرويس gprs را به مشتركان عرضه نمي‌كرد زيرا مشتري براي خود داشت.
اكنون زردها در بحث سيم كارت اعتباري با ۱۳ ميليون جلوتر از فيروزه‌اي ها با ۱۱ ميليون مشترك هستند و قيمت سيم كارت و تعرفه‌هايشان نيز از آبي‌ها كمتر است.بازار سيم كارت اعتباري اكنون در تسخير جوانان است و ارائه خدمات نوين، كيفيت خوب و بهاي كمتر تعرفه‌ها عامل اصلي براي جذب مشتري خواهد بود.
اما در روزهاي اخير همراه اول خواست خودي به زردها نشان داده و بهاي سيم كارت خود را به نزديك بهاي فروش ايرانسلي‌ها برسانند.اما خبري از كاهش تعرفه مكالمات نشد.
چنانكه كاهش بهاي فروش سيم كارت اپراتور اول نيز موقتي است و اگر استقبال نشود شايد به حالت قبلي برگردد كه اين امر را مي‌توان يك عقب گرد و يا نوعي شكست تجاري تعريف كرد.
اپراتور اول طبق پروانه خود مي‌تواند به ۳۸ ميليون مشترك دست يابد و اين اكنون ۱۰ ميليون از اين رقم كمتر است كه بعيد به نظر مي‌رسد تا پايان عمر دولت نيز اين امر محقق شود.
بنابراين اتكا و فخر فروشي تنها به بهانه پوشش بدون توجه به كيفيت مكالمه، تعرفه‌ها و ارائه سرويس‌هاي نوين ارزش افزوده راه بي‌راهه است.
در ضمن اين مساله براي اپراتور دوم ( زردها ) نيز در زماني كه به پوشش اولي‌ها برسند صدق خواهد كرد و جنگ آينده اپراتورها بر سر تعرفه‌ها و بازي با آن و نيز سرويسهاي نوين ارزش افزوده خواهد بود.
گزارش از علي طالب‌زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا