رد اهليت متقاضيان سرخابي‌ها براي بار چهارم

رييس كارگروه نظارت بر واگذاري دو باشگاه پرسپوليس و استقلال به اين شكل به بي‌نتيجه ماندن چهارمين مزايده واكنش نشان داد.  در واقع از چند روز پيش و به دنبال تلاش جناح‌‌هاي سياسي براي جلوگيري از واگذاري پرسپوليس و استقلال، خبر بي‌نتيجه ماندن مزايده چهارم دهان به دهان چرخيده بود. همه آماده اعلام اين خبر …

رييس كارگروه نظارت بر واگذاري دو باشگاه پرسپوليس و استقلال به اين شكل به بي‌نتيجه ماندن چهارمين مزايده واكنش نشان داد.  در واقع از چند روز پيش و به دنبال تلاش جناح‌‌هاي سياسي براي جلوگيري از واگذاري پرسپوليس و استقلال، خبر بي‌نتيجه ماندن مزايده چهارم دهان به دهان چرخيده بود. همه آماده اعلام اين خبر بودند كه در نهايت هم اهليت هيچ كدام از چهار متقاضي خريد باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال احراز نشد. به دنبال اين اتفاق هر دو باشگاه به وزارت ورزش و جوانان بازگردانده شدند تا به روش سنتي قبلي تا تعيين تكليف نهايي اداره شوند و خودشان را آماده حضور در ليگ برتر پانزدهم بعد از سپري كردن يك فصل كابوس‌وار كنند. درست چيزي شبيه به حركت در مدار صفر درجه! تمام اقدامات صورت گرفته در ماه‌هاي اخير براي رسيدن به يك نتيجه كلي بود؛ «بازگشت به عقب!»
دو دستگي در مجلس!
دو دستگي در مجلس شوراي اسلامي يكي از عوامل بي‌نتيجه ماندن واگذاري سرخابي‌ها بود. مجلسي‌ها از طرفي رسما اعلام كرده بودند كه مخالف واگذاري تيم‌ها به شركت‌هاي زير مجموعه سايپا و ايران‌خودرو هستند و اگر به اين دو شركت واگذار شوند وزير صنعت را استيضاح خواهند كرد. از طرفي ديگر ١٣٤ نماينده مجلس تلاش كردند كه طرح دو فوريتي جلوگيري از واگذاري دو باشگاه را به تصويب برسانند. مقداد نجف‌نژاد، عضو فراكسيون ورزش كه اتفاقا رياست هيات‌مديره باشگاه استقلال را بر عهده دارد رسما اعلام كرد كه مخالف واگذاري است و از لغو و بي‌نتيجه ماندن مزايده خوشحال است. در چنين شرايطي بعضي از نمايندگان مجلس به دنبال اتفاقات اخير كه منجر به عدم واگذاري پرسپوليس و استقلال شد واكنش تندي نشان دادند و خبر از احضار وزيران اقتصاد و ورزش به مجلس براي پاسخگويي دادند!  سيدهادي حسيني، مخبر فراكسيون ورزش درباره رد اهليت شركت‌كنندگان در مزايده چهارم دو باشگاه استقلال و پرسپوليس و بازگردانده شدن اين دو باشگاه به وزارت ورزش و جوانان مي‌گويد: «به اعتقاد من وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصي‌سازي يك سال با مردم بازي كردند.

در اسفند سال ٩٢ ما در مجلس بودجه را مصوب كرده و قانون واگذاري دو باشگاه استقلال و پرسپوليس به بخش خصوصي را اعلام كرديم. چرا از فروردين ٩٣ اين مصوبه مجلس را اجرايي نكردند؟ مگر وظيفه وزارت ورزش فقط اين است كه منتظر پايان ماه باشد تا فقط به زير مجموعه‌هايش حقوق بدهد؟ اين وزارتخانه بايد در طول سال كار كند. وزارت ورزش چه كاري را براي واگذاري دو باشگاه استقلال و پرسپوليس انجام داد؟ تقريباً هيچ كاري در اين خصوص نكردند و فقط زمان را كشتند.»
حسيني در پايان همچنين اعلام مي‌كند: «در واقع واگذاري دو باشگاه استقلال و پرسپوليس به خودروسازان و بازگشت اين دو باشگاه به وزارت ورزش و جوانان دو گزينه بد و بدتر بود كه گزينه بدتر را انتخاب كردند. چه اشكالي داشت كه اين باشگاه‌ها را به طور مشروط به بخش‌هاي خصوصي كه متقاضي آنها بودند، واگذار مي‌كردند؟ مطمئن باشيد در خصوص اين اتفاقاتي كه رخ داده است، وزراي اقتصاد و ورزش را به مجلس فرا مي‌خوانيم تا پاسخگو باشند.»
چرا مزايده چهارم به تاخير افتاد؟
«صورتجلسه‌اي از طرف باشگاه‌ها به دست سازمان خصوصي‌سازي نرسيده بود، بنابراين اين جلسه لغو شد.» حسين زماني با اين مقدمه به توضيح درباره بي‌نتيجه ماندن مزايده چهارم مي‌پردازد. رييس كارگروه نظارت بر واگذاري پرسپوليس و استقلال مي‌گويد: « مجمع باشگاه‌هاي استقلال وپرسپوليس به دليل اينكه هر سه مرجع بانك مركزي، وزارت اطلاعات و اداره سوءپيشينه اهليت متقاضيان را هنوز به صورت كتبي تاييد نكرده بودند به جمع‌بندي نرسيده بوده و نتوانستند صورت‌جلسه را نهايي كنند. اينكه گفته مي‌شود مزايده چهارم به دليل گذشت يك سال از زمان آن غيرقانوني است صحت نداشته و مزايده چهارم كاملا صحيح بوده است. اين مزايده در اختيار سازمان خصوصي‌سازي است و تاكنون مشكلي هم وجود نداشته است. اگر مشكلي وجود نداشته باشد جواب مزايده امروز اعلام خواهد شد. سازمان خصوصي‌سازي داراي اختيارات ديگري نيز است كه درصورت به نتيجه نرسيدن مزايده مي‌تواند از آنها استفاده كند.» حسين زماني در واكنش به اين موضوع كه خيلي‌ها فكر مي‌كنند با توجه به نتيجه نرسيدن مزايده چهارم مزايده پنجم برگزار نخواهد شد هم تاكيد مي‌كند: «براي مزايده پنجم هيچ مشكلي وجود ندارد و در صورت لزوم انجام خواهد شد.»
رييس كارگروه نظارت بر واگذاري باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس درباره طرح دوفوريتي مجلس براي عدم واگذاري نيز تاكيد مي‌كند: «اين طرح از سوي ١٣٥ نماينده مجلس امضا شده ولي هنوز در دستوركار قرار نگرفته است و بنابراين نمي‌توان از عدم واگذاري صحبت كرد.»
پوري حسيني: اهليت خريداران تاييد نشد
رييس سازمان خصوصي‌سازي با اشاره به رد شدن اهليت خريدان دو باشگاه استقلال و پرسپوليس ابراز اميدواري كرد كه اين دو باشگاه مشكلي براي تيم بستن نداشته باشند.
عبدالله پوري‌حسيني در خصوص رد شدن اهليت چهار متقاضي خريد دو باشگاه پرسپوليس و استقلال اين‌گونه توضيح مي‌دهد: «شركت نيوان ابتكار به دليل مشروط بودن قيمت پيشنهادي‌اش در مزايده، شركت سمند به دليل شرايط مشابه استيل‌آذين در مزايده سوم و استعلامي كه از بانك مركزي گرفته بوديم، اهليت‌شان تاييد نشد. بر اساس جزيياتي كه در مورد ساير شركت‌كننده وجود داشت، هيات واگذاري به طور مدام در روزهاي يكشنبه و دوشنبه بحث‌هاي متعددي داشته و سعي كردند كه واگذاري صورت بگيرد اما شرايط به گونه‌اي بود كه اهليت آنها تاييد نشد. بنابراين مزايده چهارم برنده نداشت و اميدواريم كه اين دو باشگاه براي بستن تيم به مشكل نخورند. اگر مجلس شوراي اسلامي در نحوه خصوصي‌سازي اين دو باشگاه ابلاغي داشتند در خدمت هستيم.» آيا مزايده ديگري قرار است برگزار شود؟! اين سوالي است كه رييس سازمان خصوصي‌سازي درجواب آن مي‌گويد: «در هيات واگذاري هميشه بحث واگذاري اين دو باشگاه قرار دارد اما اگر مجلس قانوني وضع كند، بايد طبق قانونگذار عمل كنيم. قرار شد استقلال و پرسپوليس در دو ماه آينده مشكلي براي بستن تيم نداشته باشند و ١٣٥ نماينده مجلسي كه خواستار تغيير در نحوه واگذاري اين دو باشگاه شده‌اند، روش جديد در پيش بگيرند. آنهايي كه فكر مي‌كردند خصوصي‌سازي صورت نمي‌گيرد، بدانند كه اين سازمان به طور جدي به فكر اين مساله است. با توجه به برگزاري چهار مزايده، تجربيات ما بيشتر شدو قطعا نظر مجلس را مدنظر خواهيم داد.»
دفاع سجادي از وزارت ورزش
مديران وزارت ورزش و جوانان هم در مصاحبه‌هاي خود اعلام مي‌كنند كه هيچ نقشي در اتفاقات مراحل مختلف مزايده نداشته‌اند و اقدامات لازم براي واگذاري دو باشگاه را انجام داده‌اند. نصردالله سجادي، معاون ورزش قهرماني وزارت ورزش درباره خصوصي‌سازي دو تيم پرسپوليس و استقلال و بي‌نتيجه ماندن مزايده مي‌گويد: «خصوصي‌سازي دست ما نيست. من مصاحبه پوري‌حسيني را با راديو گوش مي‌دادم و متوجه شدم كه به نتيجه نرسيده‌اند و تا مردادماه انجام اين كار متوقف شده است. اگر وزارت ورزش نمي‌خواست، اين دو تيم را واگذار نمي‌كرد.»
سجادي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه گفته مي‌شود باز شدن اين مساله در مجلس باعث متوقف شدن خصوصي‌سازي شده است، هم تاكيد مي‌كند: « باز هم از زبان پوري‌حسيني پاسخ مي‌دهم كه چنين چيزي نبوده، چون اصلا تصميمي گرفته نشده است.»
وزارت ورزش براي اداره باشگاه‌ها اختيار تام دارد
مشاور رييس سازمان خصوصي‌سازي اعلام كرد كه مزايده بعدي دو باشگاه پرسپوليس و استقلال با تعيين شرايط جديد از سر گرفته مي‌شود.  جعفر سبحاني در خصوص رد شدن تقاضاي چهار شركتي كه براي خريد پرسپوليس و استقلال اقدام كرده بودند، مي‌گويد: « شركت نيوان ابتكار كه متقاضي خريد باشگاه پرسپوليس بود، در پاكت پيشنهادي خود شرطي گذاشته بود. عملا آنها نمي‌توانستند چنين كاري انجام دهند و بابت مخدوش بودن پيشنهاد آنها به دليل همين مشروط بودن پيشنهادشان از مزايده كنار گذاشته شد. سه شركت ديگر هم كه يكي از آنها متقاضي خريد باشگاه استقلال بود و دو شركت ديگر براي خريد باشگاه پرسپوليس پيشنهاد داده بودند، اهليت‌شان به اثبات نرسيد.» مشاور رييس سازمان خصوصي‌سازي درباره اينكه مزايده بعدي اين دو باشگاه چه زماني آغاز مي‌شود، صحبت‌هايش را اين گونه ادامه مي‌دهد: «تا دو ماه آينده به طور قطع مزايده‌اي برگزار نخواهد شد تا پرسپوليس و استقلال در فصل نقل‌وانتقالات با قدرت حاضر شوند. وزارت اقتصاد و دارايي به عنوان رييس مجمع اين دو باشگاه، به وزارت ورزش‌وجوانان اختيار تام داده تا براي اين دو باشگاه اسپانسر گرفته شود، سرمربيان خود را انتخاب كنند، در فصل نقل‌وانتقالات پر قدرت ظاهر شوند و وضعيت خود را براي فصل آينده مشخص كنند.» مشاور رييس سازمان خصوصي‌سازي با تاكيد بر اينكه مزايده سرخابي‌ها در آينده‌اي نزديك برگزار مي‌شود، همچنين تاكيد مي‌كند: «از ابتداي ليگ برتر پانزدهم بار ديگر بحث واگذاري اين دو باشگاه را به بخش خصوصي از سر خواهيم گرفت، اما اين اتفاق با تعيين شرايط جديد رخ خواهد داد.»

با تمام اين تفاسير امروز يك سوال مهم ذهن فوتبال‌دوستان را به خود مشغول كرده است؛ اينكه اگر قرار نبود دو باشگاه واگذار شوند، اصلا چرا چهار مرحله مزايده بي‌نتيجه برگزار شد؟

عابديني: اگر صلاح نظام در عدم خصوصي‌سازي باشد سكوت مي‌كنيم

به دنبال رد صلاحيت شركت استيل‌آذين و بي‌نتيجه ماندن مزايده چهارم، هواداران پرسپوليس در همان دقايق ابتدايي بعد از انتشار خبر، به صفحه اينستاگرام هدايتي هجوم بردند و نظرات خود را با او درميان گذاشتند. جالب اينجا است كه هدايتي براي ساعتي پاسخ سوالات هواداران پرسپوليس را مي‌داد و با قطعيت اعلام كرد كه شركت او برنده مزايده بوده و نه تنها بدهي بانكي نداشته بلكه ابهامات مورد نظر مسوولان سازمان خصوصي‌سازي را هم برطرف كرده است. با اين حال او از نزديكان خود خواست كه فعلا مصاحبه‌اي درباره اتفاقات مربوط به مزايده نداشته باشند.  امير عابديني، نماينده شركت استيل‌آذين اما فقط در گفت‌وگويي كوتاه در واكنش به حوادث روز گذشته مي‌گويد: «در حال حاضر ترجيح مي‌دهم كه صحبتي نكنم زيرا اطلاعاتم كامل نيست. بايد تجزيه و تحليل درستي از اين مساله داشته باشم و پس از آن صحبت‌هايم را بيان خواهم كرد. اگر صرفه و صلاح نظام جمهوري اسلامي در اين باشد كه خصوصي‌سازي صورت نگيرد مشكلي با اين مساله نداريم اما اگر صرفه و صلاح برخي از آقايان در اين ماجرا ديده شود، حق‌مان را به‌طور كامل پيگيري خواهيم كرد و حق‌مان را از طريق قانوني و مبادي ذي‌ربط پي‌خواهيم گرفت و به مردم هم اطلاع‌رساني مي‌كنيم.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا