معمای بنزین، مردم را سرگردان کرد

اما با گذشت چند روز از خردادماه هنوز سهمیه‌ها واریز نشده و در جایگاه‌های سوخت،  بنزین به قیمت آزاد لیتری ۱۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. بسیاری از دارندگان خودروهای شخصی و موتورسیکلتها از این موضوع گلایه‌مندند و از اینکه بنزین به صورت آزاد عرضه می‌شود، سرگردان و بلاتکلیف هستند. در این میان برخی از شهروندان فروش …

اما با گذشت چند روز از خردادماه هنوز سهمیه‌ها واریز نشده و در جایگاه‌های سوخت،  بنزین به قیمت آزاد لیتری ۱۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

بسیاری از دارندگان خودروهای شخصی و موتورسیکلتها از این موضوع گلایه‌مندند و از اینکه بنزین به صورت آزاد عرضه می‌شود، سرگردان و بلاتکلیف هستند.

در این میان برخی از شهروندان فروش بنزین آزاد را رفتاری از سوی جایگاه داران برای کسب سود بیشتر تلقی کرده و به دستکاری سیستم اشاره می‌کنند که این تصور حتی به درگیری‌های لفظی و  فیزیکی با کارگران این جایگاه‌ها منجر شده است.

 ضرورت اطلاع رسانی

خسروی، یکی از شهروندان به خبرنگار ما می‌گوید: از اینکه بدون هیچ اطلاعی سهمیه‌ها را متوقف می‌کنند، گلایه‌مندم و لازم بود قبلا این موضوع را به اطلاع مردم می‌رساندند.

وی می‌افزاید: اطلاع نداشتن شهروندان از این موضوع طی چند روز اخیر نگرانی‌هایی را برای آنان در پی داشته است.

فرهادی، یکی دیگر از شهروندان توقف سهمیه بنزین را بهانه‌‌ای برای افزایش قیمت آن عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر مسؤولان تصمیم به افزایش قیمتها دارند، آن را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارند و توقف یک باره سهمیه‌ها چندان رفتار مناسبی نیست.

وی تصریح می‌کند: به نظر من اگر دولت به دنبال منابع برای تأمین کسری هدفمندی یارانه‌ها‌ست، آن را بدون تعارف در رسانه‌ها اعلام کند و اینکه یک شبه تصمیم به قطع سهمیه‌های بنزین می‌کند، باعث نارضایتی مردم می‌شود.

قربانی، یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: به نظر من قطع سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی زمزمه افزایش قیمت بنزین در روزهای آینده است.

وی اظهار می‌دارد: طی همین چند هفته اخیر برخی از مسؤولان اذعان کردند تا آخر سال افزایش قیمت بنزین منتفی است، اما رفتار اخیر مسؤولان و قطع سهمیه‌ها بر منتفی نشدن افزایش قیمت بنزین تأکید دارد.

وی می‌افزاید: از مسؤولان انتظار داریم نسبت به وعده‌های خود در رسانه‌ها بیشتر از این دقت کنند و با رفتارهای متفاوت سبب سرگردانی مردم نشوند.

 جایگاه داران: توان پاسخگویی به مردم را نداریم

در همین حال، رئیس انجمن جایگاه داران بنزین در گفت‌وگو با فارس با انتقاد شدید از تصمیم خلق الساعه مجموعه صنعت نفت در خصوص واریز نکردن سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتور سیکلتها می‌گوید: همواره از مجموعه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی درخواست کرده بودیم که ما را در مقابل تصمیمات ناگهانی خود قرار ندهید؛ زیرا توان پاسخگویی به مردم را نداریم.

بیژن حاج محمدرضا می‌افزاید: متأسفانه یکی از اقدامهای خلق الساعه شرکت ملی پخش سه شب گذشته اجرایی شد و ما نمی دانستیم جواب مردم و مصرف کنندگان بنزین را چگونه بدهیم.وی تصریح می‌کند: سهمیه بنزین همه اصناف در وقت مقرر خود واریز شد، اما تنها سهمیه موتورسیکلت‌ها و خودروهای سواری شخصی واریز نشد و تاکنون نیز واریز نشده و مشخص نیست این سهمیه‌ها واریز می‌شود یا نه.

 تصمیم دردسر ساز

وی با اشاره به اینکه این تصمیم ناگهانی دردسرهای زیادی را برای جایگاه داران در سراسر کشور ایجاد کرده است، تصریح می‌کند: حداقل در ۱۰۰ جایگاه شهر تهران حضور پیدا کردم تا بتوانم پاسخگوی مردم باشم، در صورتی که من در این تصمیم دخالتی نداشتم و حتی نمی دانم چرا این تصمیم گرفته شده است.

وی اظهار می‌دارد: با این تصمیم خلق الساعه مسؤولان نفتی ، مردم تصور می‌کنند مجموعه جایگاه داران عمداً به دنبال فروش بنزین آزاد هستند و قصد فروش بنزین به صورت سهمیه‌‌ای را ندارند، در صورتی که جایگاه داران تنها وظیفه فروش بنزین را دارند و می‌خواهند بنزین را به مصرف کنندگان عرضه کنند.وی از مسؤولان شرکت پخش می‌خواهد که به طور رسمی پاسخگوی این موضوع باشند. وی می‌گوید: مسؤولان باید پاسخگوی پرسشهای ما باشند که چرا این تصمیم را گرفته اند و معضلات و مشکلات عدیده‌‌ای را برای مجموعه جایگاه داران ایجاد کرده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: مصرف کنندگان بنزین باید بدانند مشکلات نرم افزاری ایجاد شده هیچ ارتباطی به جایگاه داران ندارد.

 نمایندگان مردم هم خبر ندارند

در همین حال رئیس کمیسیون انرژی مجلس  نیز از حذف سهمیه سوخت اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: اطلاعی از حذف سهمیه سوخت نداریم.علی مروی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره موافقت یا مخالفت مجلس با تک نرخی شدن قیمت بنزین نیز اظهار می‌دارد: ابتدا باید استدلال دولت را در مورد این موضوع شنید، بعد واکنش نشان داد.

 برنامه‌ای در دستورکار نداریم

در همین حال حسین امیری خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی می‌گوید: هنوز در کمیسون انرژی برنامه‌‌ای در دستور کار نداریم و دولت طبق روال قبلی می‌تواند قانون را اجرا کند.وی با تأکید بر اینکه ما برنامه‌‌ای برای قطع سهمیه بنزین در دستور کار نداریم، تصریح می‌کند: دولت هنوز لایحه‌‌ای نفرستاده است.

وی خاطرنشان می‌کند: طبق قانون هدفمندی یارانه ها، دولت می‌تواند به صورت پلکانی افزایش قیمت بدهد تا پایان برنامه به قیمت فوب خلیج فارس برسیم، امسال هم چیزی مثل سال قبل در بودجه سال جاری تصویب شده که از محل هدفمندی یارانه‌ها همان عددی که سال قبل بوده، اعمال شود، بنابراین در مجلس تغییر خاصی به جز قانون هدفمندی که چند سال قبل تصویب شده نداشتیم و در دستور کار کمیسیون انرژی نیز چیزی نداریم.

 دلایل واریز نشدن سهمیه ها

در حالی که  پیش تر داود عربعلی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته بود، مشکلات نرم افزاری سبب شده است تا سهمیه سوخت خودروهای سواری با کمی تأخیر در کارتهایشان شارژ شود، اما وی روز گذشته اعلام کرد، دلیل واریز نشدن این است که دولتی‌ها فعلاً در مرحله «تصمیم گیری» در این خصوص هستند.

وی در گفت‌وگو با مهر تأکید می‌کند: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان متولی توزیع و عرضه بنزین، مجری سیاستها و تصمیم‌گیری‌های دولت است.

این مقام مسؤول با رد هر گونه مشکلات فنی سامانه هوشمند سوخت به منظور واریز سهمیه‌های بنزین خردادماه، اظهار می‌دارد: هیچ مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد.

 ابلاغی برای افزایش یا  تغییر سهمیه بنزین نشده

وی همچنین در خصوص اظهارات ناصر سجادی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که هفته گذشته از تثبیت سهمیه‌های بنزین خودروها تا پایان سال جاری خبر داده بود، می‌گوید: تاکنون هیچ گونه ابلاغیه‌‌ای مبنی بر افزایش قیمت یا تغییر سهمیه‌های بنزین به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ نشده و صرفاً مسؤولان دولتی اعلام کرده‌اند، به منظور انجام تصمیم‌گیری، فعلاً سهمیه‌های بنزین خودروهای شخصی واریز نشود.

وی بابیان اینکه مدیرعامل و مسؤولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از تصمیم‌گیری دولت درباره افزایش قیمت بنزین فعلاً اطلاعی ندارند، خاطرنشان می‌کند: تاکنون هیچ صحبتی درباره تعیین قیمت بنزین به این مجموعه نفتی اعلام نشده است.

 احتمال فروش سوخت به قیمت آزاد

از سوی دیگر اکبر نعم اللهی مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت می گوید: به‌احتمال زیاد این سهمیه واریز نمی‌شود و خودرو‌های شخصی از این به بعد با قیمت آزاد سوخت‌گیری می‌کنند.

 تصمیم کلان دولت

در همین حال یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: تصمیم‌گیری درباره واریز نشدن سهمیه سوخت خودروهای شخصی مربوط به مصوبه دولت و یک تصمیم کلان در این حوزه است.وی می‌افزاید: وزارت نفت از سوی دولت مأمور شده است که در این خصوص اطلاع‌رسانی کند و به موقع به این کار اقدام خواهد کرد.با این حال، اخباری مبنی بر تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن قیمت بنزین خودروهای شخصی به گوش می‌رسد، اما این خبر هنوز از سوی هیچ منبع رسمی تأیید نشده‌ است.به هرحال مردم همچنان منتظر توضیح مسؤولان در این خصوص و نیز رفع نگرانی‌های به وجود آمده هستند.

قیمت بنزین و گازوئیل به نقل از منابع آگاه

برخی منابع آگاه علت واریز نشدن سهمیه بنزین را تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین اعلام کرده‌اند.آنها در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کردند از این به بعد بنزین برای خودروهای شخصی، با حذف نرخ سهمیه‌ای معادل هزار تومان در هر لیتر فروخته خواهد شد و گازوئیل خودروهای شخصی نیز با حذف سهمیه‌ها، معادل ۵۲۵ تومان در هر لیتر خواهد بود.

منبع: قدس آنلاین

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا