هر سه ماه ۵۰۰ نفر به ايدزی ها افزوده مي‌شود

به گزارش موبنا به نقل از روزنامه جوان، بر اساس مدل‌هاي رياضي برآورد مي‌شود حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلا به ايدز در كشور وجود داشته باشد و بر همين اساس تا پايان پاييز سال گذشته حدود ۲۹‌هزار مورد ابتلا به ايدز در كشور ثبت شده است. در همين رابطه و بر اساس آمارهاي وزارت …

به گزارش موبنا به نقل از روزنامه جوان، بر اساس مدل‌هاي رياضي برآورد مي‌شود حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلا به ايدز در كشور وجود داشته باشد و بر همين اساس تا پايان پاييز سال گذشته حدود ۲۹‌هزار مورد ابتلا به ايدز در كشور ثبت شده است. در همين رابطه و بر اساس آمارهاي وزارت بهداشت ۴۶‌درصد از مواردي كه به مراكز ايدز مراجعه كرده‌اند در گروه سني ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند، اين در شرايطي است كه چهار تا پنج سال طول مي‌كشد تا فردي كه مبادرت به رفتار پرخطر كرده از احتمال ابتلا به بيماري ايدز مطلع شود و سپس تصميم بگيرد و به مراكز بهداشتي مراجعه كند.
باز هم ايدز و موج ويرانگر آن خبرساز شد. طبق آمار تجمعي، يعني آمارهاي جمع شده از ابتداي اجراي برنامه اول استراتژيك كنترل ايدز در سال ۶۵ تا پاييز۹۳، راه انتقال ايدز در ۶۷ درصد موارد شناسايي شده مربوط به تزريق مشترك مواد مخدر و ۱۴ درصد نيز مربوط به برقراري روابط جنسي محافظت نشده بوده است.
همچنين آمارهاي سال ۹۲ نشان مي‌دهد كه هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به اچ. آي. وي در اين سال ثبت و گزارش شده كه راه انتقال ايدز در ۴۵ درصد آنان از طريق تزريق مشترك مواد مخدر و حدود ۴۰ درصد آنان كه بيش از يك سوم را شامل مي‌شود از طريق روابط جنسي محافظت نشده است. البته در اين سال حدود يك سوم موارد ابتلا مربوط به زنان بوده است. با اين اوصاف و با توجه به خطرپذيري جمعيت قابل‌توجه جوان كشور و احتمال مبادرت به رفتارهاي پرخطر، بايد به زنگ خطري كه در اين زمينه به صدا درآمده است، توجه كرد.
هر سه ماه ۵۰۰نفر مبتلا مي‌شوند
به گفته رئيس اداره پيشگيري از ايدز وزارت بهداشت ۱۸ درصد از جوانان راه‌هاي انتقال و پيشگيري از ايدز را مي‌دانند.
هر‌چند دكتر عباس صداقت معتقد است كه نظام مراقبت ايدز ايران در منطقه مديترانه شرقي شامل ۲۲ كشور از جمله ايران، منحصر به فرد است، به‌طوري‌ كه بسياري از كشورهاي منطقه براي استقرار اين نظام مراقبتي در كشور خود از ايران كمك فني خواسته‌اند، اما آمارهاي رسمي و غير‌رسمي نشان مي‌دهد كه نبايد در سايه اين حرف‌ها خوابيد زيرا براي كشوري مثل ايران، با اين فرهنگ و اعتقادات ديني و مذهبي، رقم۹۰هزار بيمار مبتلا به ايدز اصلاً برازنده نيست.
اواخر سال گذشته بود كه خبري منتشر شد مبني بر اينكه «شيب ابتلا به ايدز در ايران سرعت بالايي ندارد ولي اگر تغيير الگوي انتقال ايدز، جدي گرفته نشود، تا سال‌هاي ديگر اين شيب بسيار تندتر خواهد شد.» البته رئيس اداره پيشگيري از ايدز وزارت بهداشت نيز تأكيد كرده كه با توجه به جمعيت جوان و بار خطر بيماري ايدز، آگاهي جوانان كشور در اين زمينه قابل قبول نيست.
در همين راستا، گزارش سازمان ملل نشان مي‌دهد تعداد مرگ و مير‌ ناشي از بيماري ايدز در جهان در سال گذشته ميلادي در مقايسه با سال قبل از آن حدود ۱۲ درصد كاهش يافته و به ۵/۱ ميليون نفر رسيده است. اين در حالي است كه در ايران اين روند افزايشي است.
آمار‌هاي دولتي حكايت از آن دارند كه به‌طور ميانگين از سال ۱۳۸۸ به بعد هر سه‌ماه ۵۰۰ نفر به جمع مبتلايان به اين بيماري اضافه مي‌شود. همچنين آماري كه از سوي وزارت بهداشت در رابطه با آخرين وضعيت بيماري ايدز اعلام شده، نشان مي‌دهد كه تعداد مبتلايان به ايدز از ۲۰‌هزار و ۹۷۵ نفر در سال ۱۳۸۸به ۲۶‌هزار و ۱۲۵نفر تا ابتداي فروردين ۱۳۹۲ و ۲۷‌هزارنفر در سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۳ رسيده است.
نكته قابل تأمل در ارائه ارقام فوق اين است كه رشد ۳۳‌درصدي انتقال ايدز از طريق روابط كنترل‌نشده جنسي نگراني‌ها را براي پيشروي انتقال اين بيماري از اين طريق افزايش داده است.

برنامه‌هاي لاك‌پشتي مسئولان
براساس مطالعاتي كه در سال ۹۳ در خصوص آگاهي جوانان از راه‌هاي انتقال بيماري ايدز و پيشگيري از اين بيماري در وزارت بهداشت انجام شد، به نظر مي‌رسد در حال حاضر ۴۰ درصد يعني حدود نيمي از جوانان نمي‌دانند كه چگونه در برابر ابتلا به ايدز بايد از خود مراقبت كنند. با اين اوصاف و در شرايطي كه آمارها بدون توجه به زمان و مكان در حال فزوني هستند، رئيس اداره پيشگيري از ايدز وزارت بهداشت در تشريح برنامه‌هايشان براي مهار اين بيماري، ضمن اشاره به برنامه چهارم استراتژيك ايدز مي‌گويد: «پيش‌بيني شده برنامه چهارم استراتژيك ايدز از امسال تا سال ۹۸ اجرا شود كه اين مسئله در دستور كار شوراي عالي سلامت قرار دارد و به نظر مي‌رسد كه در نخستين جلسه اين شورا مصوبه اجراي برنامه اخذ شود.»
وي ادامه مي‌دهد: «اين برنامه دو بار به مشاور فرهنگي رياست جمهوري ارائه شده و در حال حاضر آماده است كه به مرحله اجرا برسد.»
به گفته صداقت، افزايش پوشش مراقبت‌ها، تقويت كمي و كيفي نظام تشخيصي ايدز، شناسايي بيشتر موارد ابتلا به ايدز در جامعه و پيشگيري از انتقال ايدز از مادران مبتلا به نوزادان از تأكيدات برنامه چهارم استراتژيك كنترل ايدز به شمار مي‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا