ناتواني در مهار قاچاق گوشي همچنان ادامه دارد

“پيام دانش” در اين باره به خبرنگار موبنا گفت: با اختصاص داشتن بيش از ۸۵ درصد از سهم بازار به قاچاق گوشي تلفن همراه، به وضوح روشن است که  تا کنون مبارزه جدي با قاچاقچيان اين کالاي ارتباطي صورت نگرفته است. وي افزود: فقط در برخي از موارد نيروي انتظامي براي مبارزه با عرضه گوشي …

“پيام دانش” در اين باره به خبرنگار موبنا گفت: با اختصاص داشتن بيش از ۸۵ درصد از سهم بازار به قاچاق گوشي تلفن همراه، به وضوح روشن است که  تا کنون مبارزه جدي با قاچاقچيان اين کالاي ارتباطي صورت نگرفته است.
وي افزود: فقط در برخي از موارد نيروي انتظامي براي مبارزه با عرضه گوشي هاي قاچاق در مراکز اصلي و پاساژهاي گوشي تلفن همراه حضور پيدا مي کند، ولي دائمي نبودن اين نظارت نيز تا کنون نتيجه اي نداشته است.
اين کارشناس بازار ادامه داد: حضور کمرنگ نهادهاي مرتبط با مبارزه با قاچاق گوشي در بازار تلفن همراه باعث مي شود تا فعاليت قاچاقچيان گوشي تلفن همراه همچنان رو به گسترش باشد.
دانش تصريح کرد: از سوي ديگر نبود اتحاديه يا صنف مختص به گوشي تلفن همراه ،عدم نظارت به منظورساماندهي و کنترل عرضه گوشي هاي قاچاق ،عدم كنترل انبارهايي که مملو از گوشي هاي قاچاق هستند از جمله دلايلي است که باعث شده بازار گوشي تلفن همراه همچنان آشفته باشد.
فراز و فرودهاي پيش آمده بربازارگوشي تلفن همراه طي چند سال اخير که به دلايل مختلف و ازجمله سياست هاي اقتصادي نادرست صورت گرفته، سبب شده تا بي نظمي بازار گوشي همراه تا جايي پيش رود که روز به روز بر سهم حضور واردکنندگان غيرقانوني افزوده شود.
افزايش تعرفه گوشي تلفن همراه از چهار به ۶۰ درصد که با انگيزه حمايت از توليدكنندگان داخل صورت گرفته بود، باعث شد تا فعاليت واردکنندگان غيرقانوني به طور چشمگيري گسترش يابد و اين امر منجر شد تا بيش از ۸۰ درصد از سهم بازار به گوشي هاي قاچاق اختصاص يابد.
تصويب تعرفه ?? درصدي واردات هم تاثير چندان مطلوبي بر بازار نگذاشت، چرا که اين ميزان تعرفه نتوانست مانع از فعاليت قاچاقچيان شود.
با توجه به شرايط کنوني بازار، اکثر شرکت هاي قانوني براي مبارزه با توزيع گوشي هاي قاچاق و فروش بهتر محصولات خود راهکار تعديل قيمت و مقابله  با گوشي هاي بدون گارانتي را در پيش گرفته اند اما با وجود اين امر همچنان ۸۵ درصد از سهم بازار متعلق به گوشي هاي قاچاق است.
۱۶۲/۱۳/۱۲۹

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا