تكليف وديعه‌هاي مشتركان مخابرات چه شد؟

با گذشت نزديك به چهار ماه از عرضه سهام شركت مخابرات ايران در بورس، هنوز تكليف وديعه‌هاي مشتركان اين شركت در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.به گزارش‌ خبرنگار «تابناك»، مشتركان شركت مخابرات ايران كه همان صاحبان تلفن‌هاي ثابت هستند، بخش اعظمي از هزينه‌هاي خريد خطوط تلفن را بنا بر قانون به صورت وديعه و نه …

با گذشت نزديك به چهار ماه از عرضه سهام شركت مخابرات ايران در بورس، هنوز تكليف وديعه‌هاي مشتركان اين شركت در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.
به گزارش‌ خبرنگار «تابناك»، مشتركان شركت مخابرات ايران كه همان صاحبان تلفن‌هاي ثابت هستند، بخش اعظمي از هزينه‌هاي خريد خطوط تلفن را بنا بر قانون به صورت وديعه و نه هزينه خريد و نصب نزد شركت مخابرات ايران وديعه يا امانت گذاشته‌اند تا در صورت انصراف و يا واگذاري خطوط به اين شركت، وديعه خود را دريافت كنند.
اكنون كه بحث واگذاري شركت مخابرات و عرضه آن در بورس مطرح است و در حالي كه تعيين تكليف اين سرمايه اماني نزد مخابرات ايران، يكي از مباحث اصلي در تصميم‌‌هاي مربوط به چگونگي عرضه سهام مخابرات در بورس است، مسئولان شركت مخابرات ايران در مجمع عمومي آن، اظهارنظر مشخصي درباره ودايع مشتركان نكردند.
 اين در حالي است كه در يادداشت‌هاي توضيحي صورت‌هاي مالي، حسابرسي تلفيقي منتهي به ۲۹/۱۲/۸۵ وجوه حقوق عمومي در بند ۳۰ به صورت زير اعلام شده است:
بنا بر اين گزارش، در بند ۱ ـ ۳۱ يادداشت‌هاي توضيحي صورت‌هاي مالي منتهي ۲۹ اسفند ۱۳۸۵ ضمن اين كه آشكارا اعلام كرده كه منظور از حقوق عمومي وجوه دريافتي از مشتركان بابت حق انشعاب يا وديعه تلفن و ديگر خدمات مخابراتي است، توضيح داده است كه در لايحه شماره ۳۴۵۷۲/۲۰۰۰۴ مورخ ۲۴/۶/۱۳۷۷ دولت درباره استفساريه نسبت به تلقي يا عدم تلقي وجوه دريافتي بابت حق انشعاب يا وديعه به عنوان حقوق عمومي، مانند مجلس مبني بر اين‌كه وجوه مزبور به عنوان حقوق عمومي بوده و درآمد شركت تلقي نمي‌شود. در تاريخ ۱۳/۸/۱۳۷۷ به تأييد شوراي نگهبان رسيده و در نامه شماره ۲۵۳۲/ق مورخ ۱۷/۸/۱۳۷۷ براي اجرا به دولت ابلاغ شده است. اين وجوه در صورت تقاضاي مشترك بر قطع امكانات مخابراتي، به مشترك بازگردانده مي‌شود.
اين گزارش در ادامه مي‌افزايد: در ماده ۶۰۷ قانون مدني، وديعه به عنوان يکي از عقود قانوني تعريف شده و شرکت مخابرات در سپرده مذکور يد اماني دارد و حق واگذاري آن را به غير نداشته و در مواد ۶۱۲ و ۶۱۷ همان قانون درباره نحوه نگهداري و منع تصرف در آن، مگر با اجازه صريح يا ضمني امانتگذار تأکيد شده است.
اما شنيده‌ها، حاكي از آن است كه برخي مسئولان دولتي به دنبال راهكاري هستند كه ودايع را از حالت ديون بيرون آورند تا از اين پس به عنوان ديون مخابرات به شمار نرود.
و اين در حالي است كه تعيين تكليف ودايع مشتركان، يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي پيش روي خصوصي‌سازي شركت مخابرات ايران بوده است و تاكنون مسئولان از اظهارنظر شفاف و بي‌پرده درباره سرنوشت اين نقدينگي هنگفت خودداري كرده‌اند.
 اخبار مرتبط:
تكليف وديعه‌هاي مشتركان مخابرات چه شد؟
نظرات كاربران:
? باز خدا خيرتون بده كه لااقل يادآوري ميكنيد كه اين مسأله مشمول زمان نشه . اگه با خودشون باشه كه … .
? وديعه را مي خورند مثل آب خوردن
? متاسفانه بدليل بي تفاوتي مسئولين امر ودستگاههاي نظارتي، مجريان خصوصي سازي بدون توجه به نظر کارشناسان وبا اجرا غلط آن اين فرصت طلائي رابه تهديد جدي تبدل نموده که عمق اين فاجعه تا سالها گريبانگير آيندگان خواهد بود
? خوب معلومه ديگه
براي حفظ قيمت فعلا نيمخوان وديعه ها رو بدن.
بعد از اينكه سهام كاملا واگذار شد شركت رو مجبور به برگرداندن وديعه ها مي كنند.
? اين ودايع را هر وقت پس مي‌دهند، بايد با در نظر گرفتن نرخ تورم باشد. پس از چند سال، پول ما ارزش خودش را از دست داده است. اين منصفانه نيست.
? تکليف سپرده هاي ما چه ميشود وايا وزير بعدي که ميايد نميگويد که وزير قبلي سر مشترکين تلفن شيره ماليده است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا