متفاوت ترین عکس خانوادگی!

نیوهورایزنز که قرار است ۱۴ جولای (۲۳ تیر) عبور تاریخی خود از کنار پلوتو را تجربه کند، مجموعه‌ای از تصاویر از این جرم کیهانی را با استفاده از دوربین «تصویرگر شناسایی طیف طولانی» (LORRI) خود رصد کرده‌ است. نخستین بار است که این سامانه فضایی توانسته از قمرهای بی‌نهایت کم‌نور کربروس و استیکس پلوتو تصویربرداری …

نیوهورایزنز که قرار است ۱۴ جولای (۲۳ تیر) عبور تاریخی خود از کنار پلوتو را تجربه کند، مجموعه‌ای از تصاویر از این جرم کیهانی را با استفاده از دوربین «تصویرگر شناسایی طیف طولانی» (LORRI) خود رصد کرده‌ است.

نخستین بار است که این سامانه فضایی توانسته از قمرهای بی‌نهایت کم‌نور کربروس و استیکس پلوتو تصویربرداری کند. شناسایی این قمرهای ریز از فاصله بیش از ۸۸.۵ میلیون کیلومتری برای جامعه علمی هیجان‌انگیز است.

قمرهای شناخته‌شده پلوتو، شارون، هیدرا، نیکس، کربروس و استیکس نام دارند. شارون که قطری به اندازه ۱۰۴۳ کیلومتر دارد، نصف خود پلوتو است اما قمرهای دیگر این شیء کیهانی ریز هستند؛ به طور مثال، عرض کربروس و استیکس به ترتیب هفت تا ۲۱ کیلومتر و ۱۰ تا ۳۲ کیلومتر عنوان شده است.

کربروس و استیکس در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ توسط تلسکوپ فضایی هابل شناسایی شدند.

در تصاویر جدید، چهار قمر ریز پلوتو قابل‌مشاهده‌ هستند در حالی که شارون در مرکز مدارهای قمرهای دیگر با پلوتو در آمیخته است.ماموریت ۷۰۰ میلیون دلاری نیوهورایزنز در ژانویه سال ۲۰۰۶ به فضا اوج گرفت تا نخستین شناسایی نزدیک از پلوتو و قمرهایش را انجام دهد.پلوتو از زمان رصدشدنش در سال ۱۹۳۰ هنوز هم مرموز است زیرا نسبتا کوچک بوده و فاصله زیادی از خورشید دارد؛ حتی بهترین تصاویر هابل این جرم کیهانی را در ابهامی از پیکسل‌ها نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا