چقدر ما خوبيم!

  از فرهنگ ایرانی درس گرفتند ۸ بهمن سال ۱۳۸۸، تیم استیل آذین در ورزشگاه حافظیه شیراز به مصاف مقاومت شهید سپاسی رفت. مهاجم مقاومت سپاسی در یک صحنه حساس و وقتی تیمش با یک گل از حریف پیش بود یک حرکت جوانمردانه انجام داد. امین متوسل‌زاده هنگامی که متوجه شد دروازه بان حریف مصدوم …

  از فرهنگ ایرانی درس گرفتند
۸ بهمن سال ۱۳۸۸، تیم استیل آذین در ورزشگاه حافظیه شیراز به مصاف مقاومت شهید سپاسی رفت. مهاجم مقاومت سپاسی در یک صحنه حساس و وقتی تیمش با یک گل از حریف پیش بود یک حرکت جوانمردانه انجام داد. امین متوسل‌زاده هنگامی که متوجه شد دروازه بان حریف مصدوم شده و روی زمین افتاده است، موقعیت بسیار عالی حمله تیم خود را متوقف کرده و توپ را به بیرون از زمین بازی زد. ژاک روگ، رئیس کمیته بین المللی المپیک با تقدیر از رفتار جوانمردانه این ورزشکار ایرانی جایزه پیر دوکوبرتن را پس از یک سال به متوسل زاده اهدا کرد. این دیدار با نتیجه ۲ بر یک به سود استیل آذین خاتمه یافت. البته اگر متوسل زاده در آن صحنه گلزنی می کرد، نتیجه متفاوت بود. مدیرعامل باشگاه مقاومت سپاسی بعد از آن بازی گفت: «به خاطر حرکت زیبای متوسل زاده بازی مقابل استیل آذین را واگذار کردیم. متوسل زاده کار بزرگی انجام داد. اگر آن توپ گل می شد بازی ۲ بر صفر می شد و حتی می توانستیم بازی را ۳ بر صفر کنیم اما به دلیل حرکت زیبای متوسل زاده باختیم». اقدام زیبا و تحسین برانگیز امین متوسل زاده و حرکت جوانمردانه‌اش، در آن روزها بازتابی جهانی پیدا کرد تا جایی که روزنامه اسپانیایی مارکا در صفحه یك اینترنتی اش با قراردادن تصویر ویدئویی آن صحنه، گزارش کوتاهی در این باره نوشت؛ «یک بازیکن ایرانی به جای گلزنی به خاطر مصدومیت بازیکن حریف، توپ را به بیرون زد». ماجرا تا جایی پیش رفت که یکی از کاربران اسپانیایی زیر این مطلب کامنتی را با این محتوا منتشر کرد: این ها همان دشمنان بشر هستند که آمریکا می گوید باید به آن‌ها حمله شود چون می خواهند بمب بسازند و به دنیا حمله کنند؟! ما باید از فرهنگ ها درس بگیریم.
  بازتاب یک بخشش
سال ۸۶، چهارشنبه بازار شهرستان نور از توابع استان مازندران، شاهد يك نزاع خیابانی بود که منجر به قتل «عبدا… حسین‌ زاده» نوجوان ۱۷ ساله شد. بلال که هم سن و سال عبدا… بود به عنوان قاتل شناخته شد. پدر و مادر عبدا… که پسر کوچکترشان را در جریان یک تصادف از دست داده بودند باید داغ عبدا… را هم تحمل می کردند. بسیاری برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول، پا پیش گذاشتند ولی موفق نشدند. عادل فردوسی‌پور در شب اعدام بلال، از طریق برنامه ۹۰ درخواست بخشش کرد و خانواده مقتول صبح روز بعد رضایت دادند. پس از این که این ماجرا شکل گرفت و به نتیجه رسید، بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا به پوشش آن پرداختند و این خبر بازتاب گسترده‌ای در میان آنها داشت.
رسانه‌های معتبر جهان از جمله روزنامه گاردین، روزنامه دیلی‌میل، شبکه اسکای ایتالیا، یاهو، روزنامه تایمز و سی‌ان ان، روزنامه آدوارول رومانی و سایر رسانه‌های جهان و خبرگزاری های معتبر، تیتر نخست و اخبار اصلی خودشان را به این ماجرا و بخشیدن جوانی پای چوبه دار توسط مادر مقتول اختصاص دادند.
عبدالغنی حسین زاده پدر عبدا… هم که یکی از پیشکسوتان فوتبال مازندران بودتصمیم گرفت با دیه دریافتی مدرسه فوتبالی به نام پسرش در شهرستان نور راه اندازی کند.
  آندو باعث شد به سرنوشت معتقد شویم
آندو تیموریان در بازی استقلال مقابل بوریرام در لیگ قهرمانان آسیا یک پروانه را از میانه میدان برداشت و به گوشه زمین برد تا زیر پای بقیه بازیکنان له نشود، آندو دقایقی بعد گل زیبایی را از میانه‌های میدان به ثمر رساند. حرکت زیبای تیموریان به سرعت سوژه رسانه‌های دنیا شد.
یاهو اسپورت نوشت: درحالی که بازی بوریرام تایلند و استقلال ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به لحظات پایانی خود نزدیک می‌شد، تیموریان در اقدامی جالب پروانه‌ای که در وسط زمین بود را در دستانش گرفت و آن را به بیرون زمین برد.
مجله ورد ساکر نوشت: سرباز کهنه کار استقلال زمان اندکی برای نجات دادن پروانه ای که در چمن های زمین گیر افتاده بود داشت، تیموریان با دقت تمام و به آرامی پروانه را برداشت و پرواز داد تا از زیر پا ماندنش جلوگیری کند  و اما حادثه ای که بعد از این حرکت اتفاق افتاد باعث شد اعتقادی قوی به سرنوشت پیدا کنیم. در حالی‌که بسیاری تصور می کنند با تلاش بسیار باید به جنگ سرنوشت بروند یاد آوری این نکته ضروری است که تیموریان اصلا بازیکن گلزنی محسوب نمی شود و در طی ۱۱ سال فوتبال حرفه ای در سطح بزرگسال این هشتمین گل او بود که به ثمر رسید.  تصادف یا وقوع معجزه از جانب پروانه ای شاد و جادویی؛ کدام؟
سایت آمریکایی «enmtworld» نیز این حرکت ملی پوش ایرانی را ستوده است. این سایت نوشت در حالی که برای حفظ محیط‌زیست تبلیغات گسترده ای می شود تیموریان بازیکن تیم استقلال ایران با نجات جان یک حشره به ظاهر بی اهمیت درس‌های زیادی به همه داد.  سایت انگلیسی «چاینارام» نوشت که بازیکن ایرانی حرکت بسیار زیبایی در جریان دیدار دو تیم استقلال و بوریرام انجام داد و یک سنجاقک را نجات داد.
  جادوی آقای جادوگر
پس از آنکه علی دایی با حضور کریمی در پرسپولیس موافقت نکرد، جادوگر تصمیم گرفت از فوتبال خداحافظی کند. این اقدام بازتاب بسیاری در رسانه‌های معتبر دنیا داشت.
بخش فرانسوی سایت «گل» با اشاره به خداحافظی علی کریمی نوشت: ستاره سابق تیم ملی ایران در سن ۳۵ سالگی برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. او که سابقه بازی در تیم‌های مطرحی همچون بایرن‌ مونیخ و شالکه را در کارنامه خود داشت، طی ۱۲۷ بازی با پیراهن تیم ملی ایران ۳۸ گل به ثمر رساند.
نشریه «کیکر» آلمان نیز درباره خداحافظی علی کریمی نوشت: بازیکن مورد علاقه فلیکس ماگات روز گذشته از فوتبال خداحافظی کرد. ماگات زمانی که هدایت بایرن‌ مونیخ را بر عهده داشت، علی کریمی را به این تیم آورد و در بازی‌های مهم او را به میدان فرستاد.
روزنامه‌ «ژوگو» پرتغال با اشاره به خداحافظی علی کریمی نوشت: یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران که سابقه بازی در تیم‌های مطرح همچون بایرن‌ مونیخ را در کارنامه خود داشت، از فوتبال خداحافظی کرد.  کریمی در سال ۲۰۰۴ به عنوان بهترین بازیکن قاره آسیا انتخاب شد و طی ۱۲۷ بازی با تیم ملی ایران موفق شد ۳۸ گل را به ثمر برساند.  سایت «اخبار فوتبال بلژیک» نیز به خداحافظی علی کریمی از فوتبال پرداخت. این سایت با معرفی علی کریمی به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران نوشت: این بازیکن تکنیکی در سال ۱۹۹۸ اولین بازی حرفه‌ای خود را برای پرسپولیس انجام داد. شبکه ورزش فرانسه نیز گزارشی درباره خداحافظی علی کریمی از دنیای فوتبال اعلام کرد: بازیکن با سابقه ایرانی در حالی از فوتبال خداحافظی کرد که در بیانیه پایانی خود عنوان کرد: «هواداران فوتبال همیشه در قلب او باقی می‌مانند».
  شیرینی ایرانی تنیسور مشهور
ماریا شاراپوا، تنیسور معروف عکسی در اینستاگرام منتشر کرد و شیرینی ایرانی مورد علاقه خود را رونمایی کرد. ایرانی‌ها هم زیر پست او تولدش را تبریک گفتند و برای او آرزوی سلامتی کردند. این اقدام شاراپوا بازتاب زیادی در رسانه‌های کشورمان داشت و حرکت زیبای ایرانی‌ها خاطره خوبی را به جا گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا