نگاهي به بازار تلفن همراه در ترکمنستان

تلفن همراه در ترکمنستان در سال هاي اوليه ورود به اين کشور به عنوان وسيله اي اشرافي براي اقشار پردرآمد جامعه محسوب مي شد و BCTI اولين اپراتور تلفن همراه در ترکمنستان بوده که توسط “ميکاييل باراش” آمريکايي در اين کشور بنيان گذاشته شد.اين شرکت که در آن زمان رقيبي نداشت هزينه تلفن همراه را …

تلفن همراه در ترکمنستان در سال هاي اوليه ورود به اين کشور به عنوان وسيله اي اشرافي براي اقشار پردرآمد جامعه محسوب مي شد و BCTI اولين اپراتور تلفن همراه در ترکمنستان بوده که توسط “ميکاييل باراش” آمريکايي در اين کشور بنيان گذاشته شد.
اين شرکت که در آن زمان رقيبي نداشت هزينه تلفن همراه را به قدري بالا برده بود که تعرفه هاي تلفن همراه برابر با هزينه ماشين مدل بالا بود.
در آن زمان متوسط درآمد مردم ترکمنستان ۳۰ تا ۴۰ دلار بود در حالي که هزينه ماهيانه تلفن همراه به  31 دلار  مي رسيد.
به اين ترتيب درآمد BCTI در سال ۲۰۰۴، با ۳۳ هزار کاربر،  12 ميليون دلار بوده  است و تا اويل ۲۰۰۵ تعداد کاربران ترکمنستان به ۵۷ هزار و۴۰۰ نفر و سپس به ۶۰ هزار نفر رسيد.
ضريب نفوذ تلفن همراه در اين کشور با شش  ميليون نفر جمعيت تنها ۱ درصد بوده استو در پايان سال ۲۰۰۵ تحول اساسي در صنعت تلفن همراه ترکمنستان ايجاد شد و اپراتور دولتي وسوم به ” Altyn Asyr ” (عصر طلايي)، پا به عرصه بازار اين کشور گذاشت.
رقابت در بازار تلفن همراه اين کشور شکل گرفت و تلفن همراه براي مردم قابل دسترس تر شد و تا پايان سال ۲۰۰۶ تعداد کاربران ترکمنستان ۱۵۰ درصد رشد يافت اما ضريب نفوذ تلفن همراه تنها به ۴ درصد رسيد.
 MTS که بزرگ ترين اپراتور ترکمنستان است در سال ۲۰۰۷ ميلادي بيش از ۱۴۰ هزار کاربر و Altyn Asyr 33 هزار کاربر داشته اند.
در سال ۲۰۰۷ رييس جمهوري ترکمنستان ۲۰۰ هزار سيم کارت از يک شرکت فرانسوي موسوم به  Axalto S. A. خريداري کرد و در ماه مي همين سال شرکت اريکسون در صنعت ارتباط از راه دور ترکمنستان  سرمايه گذاري کرد تا بازار ارتباط از راه دور اين کشور را متحول کند.
۱۷۹/۱۴/۱۱۲

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا