عشق آيفون

   اين اشاره از آن رو به ميان آمد که در هر خانواده و فاميلي چندنوجوان و جوان همسن و سال وجود دارند ، با همه سلايق ، علايق و ذايقه هاي مشترکي که مختص اين رده هاي سني بشمار مي آيد.   معلوم است که در ميان موضوعات و وجوه اشتراکي که جوانان براي بحث …

   اين اشاره از آن رو به ميان آمد که در هر خانواده و فاميلي چندنوجوان و جوان همسن و سال وجود دارند ، با همه سلايق ، علايق و ذايقه هاي مشترکي که مختص اين رده هاي سني بشمار مي آيد.
   معلوم است که در ميان موضوعات و وجوه اشتراکي که جوانان براي بحث و سرگرمي ميان خود دارند، تلفن همراه يک پاي هميشگي گپ و گفت و گوي آنان باشد تا از اين طريق در باره قابليتهاي نوظهور ، کاربردهاي چندگانه و طراحي و شکيل بودن گوشيهايشان داد سخن بدهند و با يکديگر مقايسه کنند.
   اينجاست که نام پديده اي بنام “آيفون” به ميان مي آيد. گوشي تازه نفس و محبوب جوانان ، با ظاهري رويايي و تماشايي و امکانات استثنايي. محصول اپل دستکم مي تواند از اين جهت به خود ببالد که تملک آن براي گروهي ، به يک نوع وجه تشخص بدل شده است.
   اما همين گوشي خوش رنگ و لعاب با همه قد و قواره مناسبي که دارد ، معايبي را با خود يدک مي کشد که گفتن آن تخريب تلقي مي شود و نگفتن آن هم لابد ناخواسته تبليغ به حساب مي آيد. بنابراين مي توان اينگونه برداشت کرد که اين نوشته يک برداشت شخصي از قابليتها و نقاط ضعف و قوت آيفون است که اعتقاد دارد ، محبوبيت و نفوذ اين گوشي هيچ تناسبي با قابليتهايش دستکم در کشور ما ندارد.
   يک متخصص رايانه و گوشي همراه در اين زمينه مي گويد؛ بيشترين کاربرد آيفون در ارتباط با اينترنت است که فعلا با توجه به ضعفهاي مخابرات ايران براي اتصال راحت و سريع وپيوسته به شبکه اينترنت ، اين مزيت و امتياز در واقع از حيز انتفاع ساقط است چرا که شبکه روي LOCATION   ايران ، دايما ERROR مي دهد.
   نقطه ضعف بزرگ ديگر اين گوشي که خلاف رسم و عادت مشترکان هموطن است ، باتري يکبار مصرف آن است که با تمام شدن آن ، شيشه عمر گوشي نيز مي شکند و بايد براي باتري و گوشي هر دو با هم ، مراسم وداع  و تشييع غم انگيزي را برگزار کرد. به اين معنا که آيفون در رده گوشيهايي قرار دارد که باتري آنها داخل گوشي تعبيه شده ، اين تکنولوژي که در بسياري از برندها مورد استفاده قرار نمي گيرد ، ممکن است براي زمان بيشتري شارژ باتري ر ا نگهدارد اما در صورت خراب شدن باتري، قابل تعويض نيست و بايد لازم و ملزوم هر دو به زباله دان سپرده شوند.
   در سوي ديگر آيفون ، فاقد قابليت ارسال MMS است ضمن اينکه بلوتوث آن هم فقط از طريق بلوتوث – هندزفري ، کاربرد پيدا مي کند. به نداشتن دوربين جلو براي تماس تصويري، ناتواني از فيلمبرداري و عکاسي ضعيف هم اصلا اشاره نمي کنيم و براي جلوگيري از بروز هرگونه ذهنيتي که شايبه تخريب شاکله گوشي آيفون را تداعي سازد، به همين بسنده مي کنيم و راجع به ايرادهاي ريز و درشت ديگر توضيحي نمي دهيم.
   اما اگر بپيرسيد پس چرا اين موجودي که اين همه عيب و عار و نقص برايش برشمرديد،  بايد تا اين اندازه هوادار سينه چاک داشته باشد ، بايد بگوييم که آيفون به تعبيري نان تيپ و قيافه و دک و پز خود را مي خورد.
   LCD جذاب و گيرايي که به نحو حيرت آوري با احتساب محدوديتهاي گوشي همراه، بزرگ و وسيع هست ، بيشترين سطح گوشي را گرفته و صفحه نمايشگري را در مقابل کاربر مي گشايد که در ميان گوشيهاي ديگر مشابه و همتا ندارد.
  اين نمايشگر کم بديل ، با قابليت نمايش ۱۶ ميليون رنگ ، پرده اي سحرانگيز از شکل و فرمهاي رنگارنگ ارايه مي دهد که بي تفاوت ترين ديدگان هم نمي توانند بدون درنگ از روي آن عبور کنند. اين يک صفحه نمايش صرف نيست ، زيرا بگونه اي طراحي شده که علاوه بر داشتن ظاهر جادويي ، بيشتر برنامه IPHONE از طريق نمايشگر آن قابل اجرا است.
   هر کسي مختار است مطابق سليقه اش و به اندازه موجودي جيبش ، گوشي مورد نظر خود را تهيه کند ولي ما هر چه جست و جو و کنکاش کرديم تا سر و راز نهان محبوبيت اين گوشي را در ميان عشق آيفون ها دريابيم ، بيشتر دلسرد شديم تا دلگرم ، هر چند که برخي از کارشناسان مي گويند با توجه به نبود قطعات آيفون در بازار و وجود گوشيهاي مشابه آن در ايران ، خريد هيچيک از مدلهاي دوگانه آيفون مقرون به صرفه نيست.
   آنچه که آمد فقط يک ارزيابي و برداشت فردي از کسي بود که در اين زمينه تجربه شخصي دارد و دانسته هاي خود را بازگو کرد. وظيفه ما گفتن بود اما “ميان راي ما و نظر دوست شايد که جدايي ها افتد.”
۱۶۲/۱۶/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا