سونامي براي تلفن همراه

به اقتصاد کشور ما آسيبي نمي رساند چرا که بانکهاي امريکايي عمدتا اوراق بهادار را بعنوان وامهاي اعطايي خود تضمين گرفته اند و اين روش شکست خورده، با رويه بانکهاي ما که با پول نقد کار مي کنند، منطبق نيست و آنها ايمن مي مانند.   براي رد فرضيه فوق نياز به زمان زيادي نبود، بحران …

به اقتصاد کشور ما آسيبي نمي رساند چرا که بانکهاي امريکايي عمدتا اوراق بهادار را بعنوان وامهاي اعطايي خود تضمين گرفته اند و اين روش شکست خورده، با رويه بانکهاي ما که با پول نقد کار مي کنند، منطبق نيست و آنها ايمن مي مانند.
   براي رد فرضيه فوق نياز به زمان زيادي نبود، بحران مالي و کاهش تقاضا براي خريد نفت تاثير خود را گذارد و سقوط اعجاب آور بهاي آن که طبيعي ترين تبعات بحران فراآتلانتيکي تلقي مي گردد، شوک بزرگي به همه عرصه هاي اقتصاد وابسته به نفت کشورهاي توليد کننده آن وارد آورد آنچنان که هيچکس نمي تواند ادعا کند محروم شدن از ميلياردها دلار درآمد ارزي هيچ تاثيري بر اقتصاد کشورش ندارد.
   افزايش نرخ بيکاري به سبب از پاي افتادن بسياري از شرکتهاي متوسط و کوچک و کاهش چشمگير سطح عمومي خريد مردم، زماني که تاثير منفي و مايوس کننده خود را برجاي بگذارد، قطعا حوزه تلفن همراه را در بر مي گيرد همچنان که نشانه هاي آشکار آن به شکل زودرس بروز کرده اند.
   به اين ترتيب هر دو طرف عرضه کننده و خريدار ناگزير به مکث طولاني و تامل  مجدد هستند. اين رکود و سکون که اندازه وسعت و دربرگيري آن تابع متغيرهاي جهاني است، تا آن زمان که آرامش و امنيت بر اقتصاد جهاني حاکم و کابوس خبرها و گزارشهاي دلهره آور متوقف گردد ، حوزه تلفن همراه را هم تحت سيطره خود، متاثر مي سازد.
   در همين رابطه خبرگزاريهاي بين المللي که اخبار حوزه تلفن همراه را دنبال مي کنند و انعکاس مي دهند، از دامنگير شدن شرکتهاي توليد موبايل به بحران جهاني خبر مي دهند و اينگونه روايت مي کنند که اگرچه سازندگان مطرح جهاني همچنان رتبه خود را در جدول توليدات گوشي همراه حفظ کرده اند اما توليد و عرضه و تقاضا براي گوشي همراه در سه ماهه سوم سالجاري کند شده و به ضعيف ترين حد خود از پنج سال پيش تاکنون رسيده است.
  از حالا مي توان متصور شد که چنانچه خبرهاي نااميد کننده از بازار چند اژدهاي زرد در جنوب شرق آسيا به بازار کشورهاي متمول بخصوص در خاورميانه و کشورهاي عربي برسد، نزول قيمت گوشيهاي همراه که هم اينک از گوشيهاي گرانقيمت شروع شده به انواع ارزانتر هم سرايت مي کند. تازه گوشيهاي ارزان هم مجال کمتري براي خودنمايي دارند، در يک بازار کساد و  اقتصاد بي رونق، حتي گوشيهاي ارزانقيمت هم براي مصرف کننده بي پول، گرانقيمت و دست نيافتني هستند.
۱۶/۱۳/۱۶۲

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا