تذکر وارد نيست

   اظهار نظر اين سازمان در مورد نامتناسب بودن نرخ ارايه خدمات به مشترکين و اخذ وجه در قبال آن، موضوع چالش بحث انگيزي گشت که تنورش بسرعت داغ شد تا اينکه مرد شماره يک وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به ميدان آمد و به صراحت اعلام کرد که اين وزارتخانه هيچ برنامه اي براي …

   اظهار نظر اين سازمان در مورد نامتناسب بودن نرخ ارايه خدمات به مشترکين و اخذ وجه در قبال آن، موضوع چالش بحث انگيزي گشت که تنورش بسرعت داغ شد تا اينکه مرد شماره يک وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به ميدان آمد و به صراحت اعلام کرد که اين وزارتخانه هيچ برنامه اي براي کاهش تعرفه پيامک و مکالمه در دستور کار خود ندارد.
  اظهارات صريح وزير در حالي عنوان شد که سازمان بازرسي کل کشور بر اساس مستندات و شواهد و قراين متقن، همچنان بر کاهش همراه تعرفه همراه اول تاکيد دارد و تا به امروز بر مواضع اوليه خود ايستاده است، هر چند که به شدت سابق پيگير ماجرا نيست.
   بهر حال روند ماجرا پس از گذشت چند ماه به مقطعي متفاوت رسيد و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام کرد تعرفه پيامک براي مشترکاني که از الفباي فارسي استفاده مي کنند، از تعرفه آنان که آلفابت انگليسي را بکار مي گيرند، کمتر است.
  در اين رابطه، اگر قرار باشد فقط از منظر پاسداشت زبان و ادبيات فارسي به اين اقدام نگريسته شود، رويکرد اپراتور اول تا آن حد برجسته و بارز مي گردد که حتما صدها آفرين و تحسين به آن تعلق مي گيرد اما وااسفا که اين تحسين و احسنت را نمي توان به ساير جنبه ها نيز که در جاي خود مورد اشاره قرار مي گيرند، تعميم داد.
    در ادامه ماجرا، اپراتور اول براي به فرجام رساندن پروسه اي که آغاز شده بود، برنامه فارسي مورد نظر را در سايت خود قرار داد تا مشترکان اقدام به دانلود آن کنند. واضح است که با توجه به تجربه هايي از اين دست که بکرات شاهد بوده ايم، بسياري از مشترکان موفق به انجام دانلود نشدند.
   اما خودداري بيش از اين جايز نيست و پيش از آنکه از اين جلوتر برويم، بايد به کليدي ترين مساله و ايراد و اشکالي که به اين معادله چند مجهولي وارد است اشاره و برداشتهاي موجود تجزيه و تحليل شود، يعني همان برداشتي که با استناد به دلايل علمي و فاکت مستند، بر اين نکته پاي مي فشارد که کاهش تعرفه فوق الذکر هيچ تاثير مثبتي براي مشترکان به ارمغان نمي آورد چون ارسال پيامک فارسي به علت حجم بالاي کاراکتري که بکار گرفته مي شود، نسبت به پيامک انگليسي براي مشترکان گرانتر تمام مي شود.
  در ضمن هنوز زمان زيادي نگذشته و قاعدتا نبايد از ياد برده باشيم که کيفيت نامقبول شبکه تلفن همراه، داد “حمدون توره” دبير کل اتحاديه بين المللي مخابرات (ITU) را هم درآورد. اين شخصيت شناخته شده جهاني در عرصه مخابرات که در سمپوزيوم بين المللي مخابرات در تهران حضور يافته بود، بدليل مشغله کاري خود ناگزير از تماسهاي مکرر با تلفن همراه خود مي باشد و به همين خاطر با پوست و گوشت و استخوان خود (! !)، لمس کرد که بعد از قطع نابهنگام و بيموقع و دليل يک مکالمه حساس، چگونه آدرنالين خون مشترکان تا فرط انفجار بالا مي رود.
   دقيقا به همين خاطر است که دبير کل اتحاديه بين المللي مخابرات در موضعگيري جالبي به روشني اعلام کرد، دليلي وجود ندارد براي ضعف پوشش ارتباطي، سطح نازل کيفيت شبکه و قطعي ناگهاني تماسها، هزينه اي هم پرداخت شود. 
   در همين زمينه واقعيتي که بيشتر به دريغ و افسوس مشترکان ايراني دامن مي زند، اين است که بسياري از کشورها که اتفاقا اکثريت آنها، از پتانسيل هاي طبيعي، ظرفيتهاي وسيع و منابع غني و ثروتمند ايران هم محروم هستند، از استانداردهاي ITU متابعت مي کنند و در اين راستا ، نه فقط خدماتي به مراتب بهتر و افزونتر از آنچه که در کشور ما ارايه مي گردد ، عرضه مي کنند بلکه هزينه هاي دريافتي آنها نيز کمتر از چيزي است که مشترکان ايراني مي پردازند. (واقعا ناعادلانه و غيرمنصفانه به نظر نمي رسد ؟)
   دو تذکر جدي از سوي دو طرف معلوم  که اگرچه به لحاظ حقيقي و حقوقي در جايگاه متفاوتي از يکديگر قرار دارند، اما در يک همسرايي واضح خواستار ارتقاي کيفيت خدمات تلفن همراه و توامان با آن، کاهش تعرفه هاي مربوطه شده اند. اين مضموني است که مي توان با ضرس قاطع گفت، با ديدگاههاي اکثريت قريب به اتفاق ۲۷ ميليون مشترک تلفن همراه نيز همخواني و مطابقت دارد.
   ارتقاي کيفيت شبکه و کاهش نرخ تعرفه ها، دو خواسته عمده و کليدي است که گذشت زمان از اهميت آن نمي کاهد و بي تفاوتي و بي اعتنايي براي اجابت اين درخواستها، فقط صورت مساله را پاک مي کند.
   روشن است که در فرآيندي از معضلات حل نشده و کلافهاي سردرگم ، مسايل و مشکلات موجود به شکل خلق الساعه و بخودي خود نابود نمي شوند، بلکه بالعکس در هزارتوي رخدادها و وقايعي که حادث مي شوند، رنگهاي مختلف مي بينند و آبديده مي شوند و در فرجام کار، بي آنکه گشايش محسوسي در کارها حاصل آيد، به شکلي حاد و مزمن ريشه مي دوانند و پايدار مي گردند.
۱۶۲/۱۶/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا