در آستانه فصل سرد

   اما هنوز از سرما و کولاک خبري نشده و متعاقب وزش نخستين نسيمهاي خنک که اتفاقا نه تنها سرد نبودند بلکه کمي تا قسمتي شاعرانه هم بودند، خبرهايي از بويژه شرق پايتخت رسيد و از مشترکاني گفت که از اختلالاتي مانند قطع شدن مکالمات، تداخل خطوط،، ضعف صدا و سرانجام از خاموش و غيرفعال …

   اما هنوز از سرما و کولاک خبري نشده و متعاقب وزش نخستين نسيمهاي خنک که اتفاقا نه تنها سرد نبودند بلکه کمي تا قسمتي شاعرانه هم بودند، خبرهايي از بويژه شرق پايتخت رسيد و از مشترکاني گفت که از اختلالاتي مانند قطع شدن مکالمات، تداخل خطوط،، ضعف صدا و سرانجام از خاموش و غيرفعال شدن سيمکارتها که تا چند ساعت بطول مي انجاميد، گله وشکايت داشتند.
   به نظر مي رسد، اختلالاتي شبيه به آنچه که ذکر آن آمد، تقريبا منحصر به شرق تهران حوالي فلکه هاي دوم و سوم تهرانپارس و بخشهايي از نارمک بوده، ضمن اينکه نمونه هايي مشابه همين اختلالات در برخي محدوده هاي نزديک به ميدان ونک هم براي مدتي مشترکان ساکن در اين مناطق را کلافه کرد.
   چند تن از مشترکان اعتقاد داشتند بروز اختلالاتي از اين دست، پيش تر بندرت روي مي داد و با يکبار شماره گيري امکان تماس همراه با همراه يا ثابت به آساني ميسر بود، اما دردسرها موقعي شروع شد که واگذاري سيمکارتهاي جديد سرعت بيشتري گرفت.
   اين موضوعي است که مورد تاييد مسوولان مخابرات نيست و آنان آغاز تغيير و سردي هوا يا واگذاري سيمکارتهاي جديد را با اختلال در مکالمات تلفن همراه، بي ارتباط مي دانند و مي گويند چنين اختلالاتي در شبکه معمولا در مواقعي رخ مي دهد که عمليات کابل برگردان در حال انجام است و طبعا به همين علت دو، سه روزي در منطقه اي که محل اين عمليات است، اختلالاتي بروز مي کند که هميشگي نيست و پس از اتمام کارها برطرف مي شود. يک مساله ديگر هم مي تواند بروز مشکلاتي در شبکه فيبر نوري باشد که در اينصورت تا زمان کوتاه رفع عيب از طرف مهندسان و متخصصان ، اختلالاتي پديدار مي شوند.
    يک کارشناس و استاد دانشگاه هم مي گويد، تعداد مشترکان تلفن همراه در سراسر کشور، چهل و چند ميليون نفر است و پيش بيني مي شود اين تعداد با فعاليت اپراتور سوم از مرز ۵۰ ميليون هم فراتر برود ولي مشکل و مساله کهنه اي که مشترکان را آزار مي دهد، همان بحث آنتن دهي نامناسب است که همچون کلاف درهم پيچيده، ناگشوده مانده  و اين ايراد بظاهر ساده اما اساسي و اصلي با وجود همه فناوريها و تجهيزات و ادعاهايي که مي شود، همچنان به قوت خود باقي است.
   اين کارشناس حوزه ارتباطات اضافه کرد که دلايلي همچون توسعه شبکه، عمليات کابل برگردان و امثالهم ديگر توجيه پذير نيست و سبب اقناع کسي نمي شود. برخي از مسوولان هم چندي پيش گفته بودند که علت بروز گاه و بيگاه اختلالات، ممکن است قطعي فيبر نوري باشد که در اين صورت هم پس از مدت کوتاهي تا بازسازي و راه اندازي مسير پشتيبان که معمولا نبايد از چند دقيقه تجاوز کند، چنين وضعيتي منطقي است اما بروز متناوب و مستمر مشکلات قابل تحمل نيست.
   يک کارشناس عرصه ارتباطات در اين زمينه به موبنا گفت، بر اساس طرح جامع توسعه شبکه در استان تهران، موضوع افزايش ظرفيت مراکز BSC بايد اجرايي شود، با لحاظ اين مهم که توسعه پيش بيني شده که قرار بود شبکه NSS  و BSS داشته باشد نيز مورد بي توجهي مسوولان مربوطه قرار گرفته است.
   وي در عين حال اين را هم اضافه کرد که توسعه کيفي با توسعه کمي در بخش تلفن همراه در کشور ما همخواني ندارد و آنتن هاي تلفن همراه BTS فاقد توانمندي لازم براي پوشش فراگير يا برد لازم هستند.
   وي هشدار داد که افزايش روند اختلالات تلفن همراه در حال رشد است و در صورتي که مسوولان ذيربط به وعده هاي خود مبني بر بهبود وضعيت آنتن دهي مشترکان تا پاييز امسال عمل نکنند، حجم عظيمي از اختلالات در شبکه نمود پيدا خواهند کرد.
   واقعيت اين است که همواره به موازات ورود و بکارگيري هر نوع تکنولوژي نوين نيازمند فرهنگ سازي براي آن در داخل کشور هستيم. ما از لحاظ توسعه کمي و ضريب نفوذ، رشد سريع و فزاينده اي داشته ايم اما از نظر کيفيت در وجوه مختلف آن، رشد متوازني را شاهد نبوده ايم. آيا هرگز تناسب ميان اين رشد و توسعه کمي با کيفي را سنجيده ايد، آيا اصلا ضرورتي به توازن ميان اين دو مقوله وجود دارد و ديگر اينکه واقعا ارجحيت و اولويت با کداميک از آنها است ؟
۱۲۳/۱۶۲/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا