گزارش فارس از جزئيات كنفرانس دوم اپراتور سوم تلفن همراه در دبي

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، مهديون مجري پروژه اپراتور سوم به ارائه مطالبي در خصوص توسعه مخابرات و برنامه‌هاي خصوصي‌سازي موجود در اين بخش اشاره كرد و به ذكر مطالبي در خصوص وضعيت موجود تلفن‌هاي ثابت و همراه در كشور و گزارش آماري از عملكرد هر يك از اپراتورهاي موجود ايران از جمله همراه …

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، مهديون مجري پروژه اپراتور سوم به ارائه مطالبي در خصوص توسعه مخابرات و برنامه‌هاي خصوصي‌سازي موجود در اين بخش اشاره كرد و به ذكر مطالبي در خصوص وضعيت موجود تلفن‌هاي ثابت و همراه در كشور و گزارش آماري از عملكرد هر يك از اپراتورهاي موجود ايران از جمله همراه اول، ايرانسل، تاليا و شبكه‌هاي محلي تلفن همراه كيش و اصفهان ارائه كرد.
وي با بيان وضعيت عملكردي كمي و كيفي هر يك از اپراتورهاي مذكور به چگونگي ساختار ارتباطات آنها با وزارت ICT و شركت مخابرات ايران و نحوه مديريت اجرايي و تعامل آنها با سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي ايران اشاره‌ كرد.
ضريب نفوذ تلفن همراه در كشور در حال حاضر و پيش‌بيني‌هاي بعمل آمده بر اساس منابع معتبر بين‌المللي تا ۱۵ سال آينده (مدت زمان پروانه اپراتور سوم) با رشد جمعيتي معادل ۹۲ ميليون از جمله مواردي بود كه در جهت تشويق سرمايه‌گذاري توسط مجري پروژه ارائه شد كه خود نشان دهنده حجم وسيع بازار تلفن همراه ايران و سرويس‌هاي قابل ارائه نسل سوم و مزيت‌هاي رقابتي و فرصت‌هاي ايجاد شده در بازار تلفن همراه ايران بوده كه به خصوص اين بازار در خدمات نسل سوم از ضريب نفوذ صفر برخوردار است.
مدير عامل شركت MFC، آخرين سخنران كنفرانس بود كه ضمن بيان اصول كلي حاكم بر اسناد مزايده نسبت به اعلام برنامه زمان‌بندي تا انتهاي فرآيند انتخاب اپراتور سوم تلفن همراه ايران، اقدام كرد.


*در ادامه جلسه پرسش و پاسخ با سئوالاتي از قبيل:


ضرورت خريد اسناد توسط اين شركت يا تمامي شركت‌هاي عضو كنسرسيوم، برنامه زمان‌بندي و ضرورت تغيير آن به دليل عدم امكان تهيه و تدوين مدارك ارزيابي و ارائه آن تا تاريخ ۱۳/۸/۸۷ (۳ نوامبر ۲۰۰۸) كه توسط برخي از خريداران اسناد مطرح شد.
ميزان سهام هر يك از اعضاء كنسرسيوم و همچنين ميزان و چگونگي توزيع سهام شركت‌هاي داخلي و خارجي در حق سهامداري اشاره شده در RFP، كه مطابق قوانين و مصوبات مجلس جمهوري اسلامي ايران، سهم شركت‌هاي داخلي ۵۱ درصد و سهام شركت‌‌هاي خارجي حداكثر ۴۹ درصد است، يكي از موضوعات مهم و چالش‌برانگيز كنفرانس دبي بود. كه البته توضيحات كاملي در اين خصوص توسط نماينده سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي ارائه شد.
از جمله موضوعات مهم و اساسي مطروحه در كنفرانس ميزان ماليات، آمادبودن زيرساختهاي مخابراتي جهت ارائه پهناي باند مطلوب و مورد نياز شبكه اپراتور نسل سوم، در گستردگي جغرافيايي اشاره شده در RFP، چگونگي حمايت سازمان رگولاتوري از ارائه خدمات ذكر شده در مستندات مزايده از قبيل: دريافت پهناي باند، Site Sharing ، Number Portability، National Rooming و عدم مداخله ديگر اپراتورها در سرويس‌هاي نسل سوم در طول دوره ۲ سال، مي‌توان اشاره كرد كه ضمن بيان توضيحات لازم توسط اعضاي Panel مقرر شد برخي از موارد به شكل شفاف‌تري در اسناد مزايده درج و به خريداران ارائه شود.
از ديگر موضوعات مورد سئوال شركت‌كنندگان موضوع “مديريت فني و پشتيباني” اشاره شده در RFP كه بايد ايراني باشد، بود كه بر اساس قانون حداكثر استفاده از توانمندي نيروهاي داخلي در اسناد مزايده به آن اشاره شده است.
موضوع امتيازات اختصاص داده شده به معيارهاي ارزيابي و ضرورت توزيع و ريز نمودن آنها در هر يك از عوامل، يكي ديگر مباحث مطرح شده در كنفرانس بود.
با توجه به ضرورت ارائه مستندات و مدارك واقعي و صحيح براي هر يك از معيارهاي ارزيابي، نيازي به خرد كردن امتيازها تا قبل از دريافت كامل مستندات و مدارك ارزيابي از سوي شركت‌ها (۱۳/۸/۸۷) است و پس از آن بر اساس تصميم سازمان رگولاتوري عمل خواهد شد.
فركانس‌هاي اختصاص داده شده به اپراتور سوم، محتوا و چگونگي نگهداري و كنترل آن و همچنين داشتن حداقل ۲ ميليون مشترك مستقيم براي هر اپراتور از جمله مواردي ديگر بودند كه در كنفرانس مطرح شد، كه معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي با بيان تضمين فركانس مورد نياز كنترل محتوا توسط سازمان را منتفي دانسته و ايجاد و توسعه آن را وابسته به طرح تجاري اپراتورها و سرمايه‌گذاران، برشمردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا