۲۲ مهر، بيست و پنجمين سالروز اولين تماس تجاري تلفن همراه در جهان

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت “سلولارنيوز”،CTIA در گزارش خود آورده است، ۲۵ سال پيش در ۱۹۸۳ ميلادي نوه الکساندر گراهامبل در آلمان با مدير شرکت ارتباطات موبايلي “امريتک” در شيکاگو ارتباطات موبايلي برقرار کردند که به عنوان اولين ارتباط سيستم هاي تجاري سلولار در جهان به ثبت رسيد. بر اساس اين …

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت “سلولارنيوز”،CTIA در گزارش خود آورده است، ۲۵ سال پيش در ۱۹۸۳ ميلادي نوه الکساندر گراهامبل در آلمان با مدير شرکت ارتباطات موبايلي “امريتک” در شيکاگو ارتباطات موبايلي برقرار کردند که به عنوان اولين ارتباط سيستم هاي تجاري سلولار در جهان به ثبت رسيد.
 بر اساس اين گزارش، اولين تلفن همراه موتوولا DynaTAC 8000X نام داشته است که حدود دو پوند وزن و ۱۳ اينچ طول داشته است.
اين گوشي در آن روز تاريخي تنها ۳۰ دقيقه زمان براي مکالمه داشت و هيچ نشانه اي از ظرافت،شفافيت و سرويس هاي چند رسانه اي روي آن ديده نمي شد.
“استيو لارجنت”  مدير عامل CTIA با بيان اين که  تکنولوژي بي سيم از فناوري هاي قرن ۲۱ است، گفت : آنچه آغاز شد به عنوان يک پديده فرهنگي، تسريع کننده ارتباطات همگن، دور برد و قابل دسترس در جهان ارتباطات بود.
وي افزود : از تلفن “بريک” در دهه ۸۰ تا سرويس هاي ارتباطي پهن باند نسل سوم  در جهان ارتباطات امروز پيشرفت قابل توجه اي صورت گرفت و صنعت ارتباطات بي سيم از وسيله اي صرف ، جهت برقراري تماس به يک وسيله براي انتقال داده و خصوصي کننده  ارتباطات ما که انتقال دهنده فرهنگ  و تجارت ما در فاصله هاي دور است، تبديل شد.
 “مارتين کوپر”  مخترع تلفن همراه که بعدها مدير عامل بخش سيستم هاي ارتباطي شرکت آمريکايي  “موتورولا” شد ، در سال ۱۹۷۳ در خيابانهاي نيويورک توانست با استفاده از  يک دستگاه تلفن همراه ، اولين تماس با تلفن همراه را برقرار کند.
 در آن زمان هيچ کس پيش بيني نمي کرد که پس از ۳۵ سال، توسعه فناوري تلفن همراه آن قدر سريع و وسيع  باشد که براساس آمار بيش از  50 درصد جمعيت جهان داراي تلفن همراه شوند.
امروزه تلفن همراه  به يک وسيله ارتباطي عمومي و فراگير تبديل شده و حمل آن راحت تر و کارايي آن به سرعت روبه افزايش گذاشته است.
کوپر درباره اولين مکالمه با تلفن همراه گفت : ۳۵سال قبل ، زماني که هنوز تلفن بي سيم وجود نداشت ، مکالمه تلفني را  به صورتي که از خيابان “لکسينگتن” به طرف پايين مي آمدم با همکارم “جوئل انجل”  از اعضاي “بل لبز” وابسته به  شرکت “اي تي اند تي” ، انجام دادم.
در مدت يک دهه پنج مدل گوشي با وزن تقريبي ۱۶ اونس ساخته شد و اولين سرويس تجاري  تلفن همراه در سال ۱۹۸۳ به بازار آمد.
۱۳۴/۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا