مجالي براي گوشي هاي داخلي

 اما مشکل اينجاست که گوشيهاي توليد داخلي به علل مختلف نتوانسته اند جايگاهي در ويترين متنوع گوشي هاي همراه داشته باشند و در حالي که هر روز از برندهاي مختلف جهاني طرح و مدل جديدي به خواستاران پرشمار آنها ارايه مي شود، گوشي هاي چندگانه توليد داخل مشتري ندارند و به کنج عزلت فرورفته اند …

 اما مشکل اينجاست که گوشيهاي توليد داخلي به علل مختلف نتوانسته اند جايگاهي در ويترين متنوع گوشي هاي همراه داشته باشند و در حالي که هر روز از برندهاي مختلف جهاني طرح و مدل جديدي به خواستاران پرشمار آنها ارايه مي شود، گوشي هاي چندگانه توليد داخل مشتري ندارند و به کنج عزلت فرورفته اند !
   يکي از کارشناسان بازار دلايل مختلفي را در مورد علل استقبال نکردن کاربران از گوشيهاي تلفن همراه دخيل مي داند و از آن جمله معتقد است که اطلاع رساني نامناسب و ناقص موجب شده بسياري از خريداران اصولا از وجود چنين گوشيهايي (صرفنظر از کيفيت و درجه مقبوليت آنها) اطلاعي نداشته باشند.
   وي، کيفيت طراحي و ميزان شکيل بودن گوشيهاي ايراني را از ديگر دلايل بي توجهي مردم به آنها مي داند و معتقد است کارخانه هاي داخلي نتوانسته اند مدلهاي متنوعي را به بازار عرضه کنند تا جذابيتي براي مشتريان داشته باشد.
  او به همين علت تاثيرگذاري گوشيهاي داخلي در قياس با برندهاي معروف جهاني را بسيار ناچيز مي داند و مي گويد، در حالي که مارکهاي معتبر جهاني در ويترين فروشگاهها خودنمايي مي کند ، گوشيهاي توليد داخل بعلت استقبال نکردن مشتريان جايي ندارند.
   به اين ترتيب ماهها پس از اعلام نهادهاي دولتي و غيردولتي مبني بر توليد گوشي هاي تلفن همراه در داخل کشور و سروصدا و هياهوي بسيار مترتب بر آن، که چنين و چنان خواهد شد، آنچه بعنوان ماحصل قضيه پيش روي ما قرار دارد، ناکامي محض توليدات داخلي براي قرار گرفتن در طيف وسيع گوشيهاي مورد استقبال مردم است.
   همه اينها در شرايطي است که ابتدا طبيعي بنظر مي رسيد ، شرکتهاي داخلي با توجه به آشنايي با سليقه و ذايقه مردم و آگاهي از نيازها و علايق آنان، در اين زمينه کارنامه و بازده بهتري داشته باشند بويژه آنکه فناوري مربوط به اين وسيله در طبقه بندي محرمانه و آنچناني قرار نمي گيرد تا مستمسک و بهانه اي باشد براي آنها که گناه نامرغوب بودن توليدات خود را به گردن تحريم ها و دسترسي نداشتن به فناوري و امثالهم مي اندازند.
   بهر حال در شرايطي که دو سال پيش از توليد شش ميليون گوشي تلفن همراه و ورود آنها به بازار صحبت مي شد و اينکه توليدات داخلي سهم عمده اي در تامين نياز مشتريان خواهند داشت ، آنچه در عمل شاهد هستيم پذيرش اين واقعيت است که توليدات داخلي حتي در قامت سايه اي هم از آنچه که تبليغ مي شد، ظاهر نگشت و محجور و مطرود به گوشه اي رانده شد.
   روشن است که چنين وضعيتي از نظر هر ايراني که به رشد و نمو صنعت و تکنيک و تعالي کشورش علاقه مند است و به آن ارج مي نهد، قابل قبول نيست و طرحي ديگر را مي طلبد ، اما بايد به خريداران هم حق داد بابت آنچه که برايش پول مي دهند و وقت مي گذارند، آنچيزي را دريافت کنند که استحقاقش را دارند.
۱۲۹/۱۶/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا