پيامک مسائل فرهنگي ما را در برمي گيرد

عليرضا ثقفي در گفت وگو با خبرنگار موبنا با بيان اينکه “پيام کوتاه از مباحثي است که به طور کلان در حوزه روان شناسي ارتباطات مورد توجه قرار مي گيرد”، اظهارداشت: با توجه به آنکه ارتباطات اصولا به جامعه و آحاد مردم مربوط  مي شود، طبيعي است که مسايل جامعه شناختي با عوامل روان شناختي …

عليرضا ثقفي در گفت وگو با خبرنگار موبنا با بيان اينکه “پيام کوتاه از مباحثي است که به طور کلان در حوزه روان شناسي ارتباطات مورد توجه قرار مي گيرد”، اظهارداشت: با توجه به آنکه ارتباطات اصولا به جامعه و آحاد مردم مربوط  مي شود، طبيعي است که مسايل جامعه شناختي با عوامل روان شناختي اين حوزه رابطه متقابل داشته باشد.
وي با تاکيد بر اينکه اکثر تکنولوژي ها محصول کشورهاي ديگر هستند، يادآور شد: به همين دليل ورود اين گونه تکنولوژي ها به کشور، مي تواند در ابتدا موجب سردر گمي و ناکارايي اين وسيله در بين افراد شود.
ثقفي با بيان اينکه “ارتباطات پيوند ناگسستني در جامعه و ميان افراد داردگ ، تصريح کرد:
چنانچه در جامعه اي ارتباطات به سادگي جريان پيدا کند، مي تواند امور روزمره افراد را به صورت مثبتي سامان دهد.
وي ادامه داد:در کشور ما نيز از پيام کوتاه به عنوان وسيله اي ارتباطي استفاده مثبت صورت مي گيرد و تنها در برخي مواقع به عنوان ابزار انتقادي عمل مي کند.
اين روانشناس با اشاره به جوک و لطيفه هاي ارسالي توسط مشترکان تلفن همراه در کشور که اکثراً مضامين انتقادي، اجتماعي و سياسي را در برمي گيرند و در برخي مواقع نيز  محتواي هجو غير اخلاقي دارند ، ادامه داد: ساير وسايل ارتباطي نيز اين خاصيت را دارند و اين موضوع مختص پيام کوتاه نيست.
اين کارشناس گفت:نگراني و اضطراب ناشي از ناشناختگي ورود يک تکنولوژي به کشور و  نيز نوع مديريت حاکميت بر ارتباطات و تعاملات درون جامعه مي تواند يک ابزار را که در شکل عادي خود مثبت بوده به يک فاجعه تبديل کند.
به اعتقاد وي الگوهاي رفتاري مناسب همگام با ورود تکنولوژي زماني صورت مي گيرد که يک ارتباط آزاد در جامعه وجود داشته باشد و جامعه نيز بستر سالمي براي شکل گيري اين الگوها و هنجارهاي اجتماعي و روان شناختي باشد.
۱۲۸/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا