به بهانه برگزاري کنفرانس آشنايي با مزايده اپراتور سوم

اما آن چه که در اين ميان بايد مورد توجه قرار گيرد، آن است که براي موفقيت اپراتور سوم تلفن همراه کشور بايد سرمايه گذاري انتخاب شود که در عرصه بين الملل، اپراتوري شناخته شده باشد.اگرچه تاکنون اکثر شرکت هاي خارجي که براي حضور در اين پروژه، تمايل نشان داده اند شرکت هاي معروف جهاني …

اما آن چه که در اين ميان بايد مورد توجه قرار گيرد، آن است که براي موفقيت اپراتور سوم تلفن همراه کشور بايد سرمايه گذاري انتخاب شود که در عرصه بين الملل، اپراتوري شناخته شده باشد.
اگرچه تاکنون اکثر شرکت هاي خارجي که براي حضور در اين پروژه، تمايل نشان داده اند شرکت هاي معروف جهاني و شناخته شده اي در حوزه بين المللي نبوده و داراي دانش اپراتوري نيستند، اما بهتر آن است که تجربيات گذشته در اين زمينه، بار ديگر مرور شود و اپراتور سومي مشهور براي تلفن همراه کشور انتخاب شود تا بتواند کشور ما را در عرصه بين الملل مطرح کرده و سرنوشت مشابه اپراتور دوم بار ديگر تکرار نشود.
به اعتقاد کارشناسان ايجاد امنيت در عرصه بين المللي مهم ترين مقوله اي است که در سرمايه گذاري خارجي نصيب يک کشور مي شود و اين امر انجام نمي پذيرد مگر آن که اپراتوري مطرح و معروف در اين عرصه به کار گرفته شود.
اما متاسفانه در کشور ما مفاهيم سرمايه گذاري خارجي به درستي تعريف نشده و به دليل همين روش هاي غلط سياست گذاري است که پروژه هاي اينچنيني آنطور که بايد براي کشورهاي بزرگ جذابيت ندارد و ما را مجبور مي کنند که هميشه از ميان بد و بدتر ، يکي را انتخاب کنيم.
آنچه که در اين بين مهم به نظر مي رسد آن است که کشور ما نيازي به ميزان سرمايه اي که قرار است اپراتور خارجي با خود بياورد ندارد ؛ بلکه مهم حضوري است که اين اپراتور با دارا بودن دانش اپراتوري به همراه خواهد آورد؛ به اين ترتيب بايد سرمايه گذاراني را جذب کنيم که علاوه بر داشتن دانش اپراتوري، در توازنات سياسي کشور نيز سمت و سوي ايران را گرفته و بتوانند اعمال نفوذ داشته باشند و اينطور نباشد که بدون تامل و تفکر به تاثير جهاني اپراتوري که قرار است وارد کشور شود، مملکت خود را ارزان بفروشيم.
صادق گوينده به عنوان يک کارشناس مي گويد: سرمايه گذار خارجي اپراتور سوم به جاي دانش فني بايد مديريت اپراتوري داشته باشد و به دليل نبود اين مهم است که شبکه هاي تلفن همراه کشور ما تابحال موفق نبوده اند.
اين کارشناس ، ضعف فعلي شبکه تلفن همراه کشور را نبود دانش اپراتوري که بتواند با ايجاد خدمات ارزش افزوده رضايت جامعه را جلب کند، عنوان کرده و مي افزايد: آنچه در مقوله سرمايه گذاري خارجي بايد مورد توجه قرار گيرد، آن است که شرکت خارجي بتواند با خود براي کشور ما امنيت بياورد.
وي با تاکيد بر اينکه جذب سرمايه اي که شرکت خارجي وارد کشور مي کند، مهم نيست و نبايد مملکت را به خاطر پول فروخت ، معتقد است که اپراتور سوم بايد بتواند صحنه خوبي براي رقابت سياسي و مطرح شدن ايران در عرصه بين المللي باشد.
به اعتقاد اين کارشناس اعتبار و سهم مخابرات ايران به مراتب ارزشمند تر از بسياري از اپراتورهايي است که تمايل حضور در مزايده اپراتور سوم دارند.
وي با بيان اينکه اپراتور دولتي  MCIاز لحاظ دانش فني به مراتب تواناتر از اپراتوري است که در حال حاضر تحت نام اپراتور دوم در کشور ما فعاليت مي کند، مي افزايد: نبايد ارزش کشور را به همين راحتي پايين بياوريم و اپراتور و سرمايه گذار خارجي بي فايده و بدون کاربرد انتخاب نکنيم که اين خود فروشي است و بهتر است انجام نشود.
به هر حال سرمايه مشکل اصلي کشور ما نبوده و نيست؛ مهم دانش اپراتوري است که براي ورود اپراتور جديد بايد در نظر گرفته شود چرا که توانمندي دانش اپراتوري همراه با ورود سرمايه گذار خارجي به کشور ،ايجاد سرويس مطلوب و رضايت جامعه را به همراه خواهد داشت.
واقعيت آن است که اپراتور دوم تلفن همراه کشور (ايرانسل)  به جاي روش هاي نوين خدمات دهي به مشترکان، با ارائه جايزه و تبليغات سعي در جذب مشتري دارد که اين امر به نبود دانش اپراتوري اين اپراتور بازمي گردد.  
پس آنطور نباشد که اپراتور سوم تلفن همراه کشور هم به دليل نبود دانش اپراتوري به جاي روش هاي خدمات دهي به مردم، با ارائه جايزه هاي آنچناني مردم را فريب دهد کاري که سالهاست بانک هاي کشور براي جذب مشتري دست به اين اقدام مي زنند.
به هر حال بهتر است اپراتوري را انتخاب کنيم که با ارائه سرويس هاي پر کيفيت و متنوع مردم را جذب کند و ديگر مجبور نباشد براي فروش سيم کارت هاي خود به ترفندهاي تبليغاتي روي آورد.
۱۲۸/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا