آخرين وضعيت توليد موبايل در ايران

مهندس مصطفي اوجي، عضو هيأت مديره شرکت کارخانجات مخابراتي ايران در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا ضمن اشاره به توليد گوشي تلفن همراه در کارخانجات مخابراتي ايران گفت: تقريبا يک سال بعد از اعلام آمادگي شرکت ITMC ( در سال ۸۵) جهت توليد گوشي تلفن همراه، خط توليد کارخانه در خرداد ماه ۸۶ افتتاح و گوشي‌‏هاي …

مهندس مصطفي اوجي، عضو هيأت مديره شرکت کارخانجات مخابراتي ايران در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا ضمن اشاره به توليد گوشي تلفن همراه در کارخانجات مخابراتي ايران گفت: تقريبا يک سال بعد از اعلام آمادگي شرکت ITMC ( در سال ۸۵) جهت توليد گوشي تلفن همراه، خط توليد کارخانه در خرداد ماه ۸۶ افتتاح و گوشي‌‏هاي تلفن همراه هم از اواخر شهريور ۸۶ به بازار عرضه شد.
اوجي اظهار داشت: شرکت کارخانجات مخابراتي ايران در طول اين يک سال (فاصله زماني اعلام آمادگي تا افتتاح خط توليد) با همه برندهاي معروف وارد مذاکره شد، ليکن آنها آماده همکاري براي توليد گوشي در داخل کشور نبودند لذا ما ناچار به مذاکره با ديگر شرکت‌‏ها مانند پن تک، بل ويو و تليان کره جنوبي، تل مي اتريش، رام موبايل مالزي، آمدي و برد چين و تعداد ديگري از توليدکنندگان و طراحان گوشي تلفن همراه پرداختيم.
مجري توليد گوشي‌‏هاي تلفن همراه در کارخانه ITMC دليل تاخير در افتتاح و توليد خط گوشي تلفن همراه را عدم همکاري شرکت‌‏هاي خارجي و صاحب دانش دانست و افزود: با توجه به اينکه اين شرکت‌‏ها از ثبات تصميم‌‏گيري در ايران اطمينان خاطر نداشتند به راحتي حاضر به همکاري نمي‌‏شدند و در مواردي که آماده همکاري بودند فقط حاضر به خريد و فروش گوشي بوده و با انتقال تکنولوژي موافقت نمي‌‏کردند. اين امر باعث شد در انتخاب شرکت همکار و عقد قرارداد زماني حدود يکسال صرف شود تا زمينه امکان انتقال تکنولوژي به داخل فراهم شود.
توليد سه مدل گوشي ايراني و عدم استقبال بازار
اين مجري توليد گوشي‌‏هاي تلفن همراه در ادامه سخنان خود به انواع مدل‌‏هاي گوشي اين شرکت و ميزان استقبال در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه مدل گوشي به ميزان چهر هزار و ۵۰۰ دستگاه توليد شده که متاسفانه استقبال از گوشي‌‏ها در حد مطلوب نبوده است، ولي با ايجاد تغييراتي در روش فروش و انجام تبليغات، گرايش به اين گوشي‌‏ها افزايش يافته است و ان شاء الله در آينده نزديک به حد مطلوب مي‌‏رسد.
وي علت عدم استفبال عمومي از گوشي‌‏هاي داخلي را عدم تبليغات مناسب و بي‌‏اطلاعي مردم از امکانات گوشي‌‏ها و مشخصه‌‏هاي آن دانست.
اوجي خاطرنشان کرد: علاوه بر آن يکي از دلايل عمده عدم شناخت مشتري‌‏ها از گوشي‌‏ها، حذف ثبت سريال گوشي‌‏هاي تلفن همراه و در نتيجه پر شدن بازار از گوشي‌‏هاي قاچاق است که اين امر باعث آشفته شدن بازار و نمود پيدا نکردن گوشي‌‏هاي داخلي شده است.
در حقيقت اين عوامل مشتري‌‏ها را در هنگام خريد گوشي با شک و ترديد و ابهام روبرو مي‌‏کند. نتيجه نهايي اين است که فقط برندهاي معروف و يا گوشي‌‏هايي که توسط فروشندگان به آنها پيشنهاد مي‌‏شود، خريداري مي‌‏شود.
امکان توليد ۴ ميليون گوشي داخلي در صورت نياز بازار
وي با بيان اينکه الگوي شرکت کارخانجات مخابراتي ايران در زمينه توليد گوشي تلفن همراه، شرکت‌‏هاي کره‌‏اي است، در مورد تعهد اين شرکت در زمينه توليد ۴ ميليون گوشي تلفن همراه تا پايان سال جاري گفت: ميزان توليد تلفن همراه داخلي با درخواست بازار کاملا متناسب است در حاليکه حتي اگر نياز بازار ۴ ميليون گوشي باشد شرکت کارخانجات مخابراتي ايران قادر است اين تعداد را به بازار عرضه کند.
وي در سخنان خود به توليد گوشي به صورت فرم CKD (در اين فرم نرم افزار و سخت افزارگوشي به صورت کامل در کشور ساخته مي‌‏شود) اشاره کرد و اضافه کرد: توليد گوشي به فرم CKD به دليل پيچيدگي‌‏هاي توليدي که دارد بايد در تيراژ بالا و حداقل دويست هزار دستگاه براي هر مدل انجام پذيرد و اين وابسته به تقاضاي بازار است. همچنين که اگر توليد به صورت (CKD) صورت گيرد، خوشه‌‏هاي صنعتي هم درگير توليد حجم بسيار بالايي از اشتغال مي‌‏شوند که باعث ايجاد کار آفريني و اشتغال مي‌‏شود.
وي در زمينه صادرات گوشي تلفن همراه داخلي به کشورهاي ديگر افزود: بحث‌‏هايي در زمينه صادرات گوشي‌‏هاي کارخانجات مخابراتي ايران در جريان است ولي هنوز اين امر قطعي نشده است.
قاچاق گوشي تهديدي براي گوشي‌‏هاي وطني
عضو هيأت مديره کارخانجات مخابرات ايران تاکيد کرد: قاچاق صنعت کشور را در همه موارد تهديد مي‌‏کند و مبارزه با آن بايد جدي گرفته شود. قاچاقچي بايد به سخت‌‏ترين مجازات‌‏ها محکوم شود. پايين آوردن تعرفه‌‏ها براي حذف انگيزه قاچاق تنها راه مبارزه با قاچاق گوشي نيست.
وي به برنامه‌‏هاي اين شرکت جهت رقابت در بازار اشاره کرد و به ايلنا گفت: توليد محصول با کيفيت و قيمت مناسب، تبليغات و بازاريابي براي محصولات توليد شده، پشتيباني و تعمير محصولات فروخته شده توليد گوشي‌‏هاي ارزان با مشخصه انتقال صدا و پيام کوتاه و گرفتن سهمي از بازار ايران و پس از آن عراق و افغانستان از مهمترين برنامه‌‏هاي ITMC در آينده خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا