نگاهي به عملکرد سازمان تنظيم مقررات

به گزارش موبنا تثبيت جايگاه سياست‌گذاري و نظارتي حاکميت ملي و فاصله گرفتن از امور تصدي‌گري غير ضرور، تسهيل حضور بخش غير دولتي و ترغيب آن براي مشارکت حداکثري در عهده‌داري امور تصدي گري و حفظ منافع ملي از جمله اهدافي است که کارشناسان براي اين سازمان متصور هستند. سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي …

به گزارش موبنا تثبيت جايگاه سياست‌گذاري و نظارتي حاکميت ملي و فاصله گرفتن از امور تصدي‌گري غير ضرور، تسهيل حضور بخش غير دولتي و ترغيب آن براي مشارکت حداکثري در عهده‌داري امور تصدي گري و حفظ منافع ملي از جمله اهدافي است که کارشناسان براي اين سازمان متصور هستند.
سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز بر همين اساس و از آغاز فعاليت خود تلاش کرده است تا نيازهاي موجود در اين حوزه را در راستاي سياست‌هاي ملي براي تحقق توسعه آسان و روان ICT برآورده کند.
به گزارش روابط عمومي وزارت ارتباطات ، صدور اجازه تاسيس ايستگاه راديويي، يکي از اين حوزه‌هاست به طوري که در ابتداي انقلاب تنها ۴۷ هزار مجوز براي اين منظور صادر شده بود و اين تعداد در سال ۸۴ به ۱۹۲ هزار عدد افزايش يافت و اين رقم در طول دولت نهم نيز با رشدي حدود ۶۵ درصدي به ۲۸۷ هزار مجوز رسيد.
تعداد پروانه‌هاي صادر شده براي بهره‌برداري از ايستگاه‌هاي راديويي نيز در ابتداي انقلاب يک هزار ۵۰۰ عدد بود که اين رقم در شهريور ۸۴ به سه هزار و ۲۲۰ عدد افزايش يافت.
اما در طول فعاليت سه ساله دولت نهم، تعداد پروانه‌هاي اين حوزه با رشدي بيش از ۱۰۰ درصدي نسبت به تمامي پروانه‌هاي صادر شده تا شهريور ۸۴، به شش هزار و ۵۱۱ عدد رسيد.
ثبت بين المللي ايستگاه‌هاي راديويي به منظور حفظ حقوق راديويي کشور از ديگر وظايفي است که به عهده سازمان تنظيم مقررات گذاشته شده است.
در اين راستا، تعداد ايستگاه‌هاي ثبت شده در ابتداي انقلاب چهار هزار و ۷۲۰ عدد بود که اين تعداد در شهريور ۸۴ به ۱۰۳ هزار و ۶۳۴ عدد رسيد و با تلاش‌هاي صورت گرفته در طول دولت نهم، ۱۱۷ هزار و ۳۸۲ عدد به ايستگاه‌هاي ثبت شده قبلي اضافه شد.
در حوزه “هماهنگي فرکانس بين المللي” نيز با تلاش‌هاي انجام شده، ۱۲۰ فرکانس بين المللي هماهنگ شده در ابتداي انقلاب به دو هزار و ۲۰۰ عدد در شهريور ماه ۸۴ رسيد که اين ميزان طي سه سال گذشته با رشدي بيش از ۱۰۰ درصدي به چهار هزار و ۴۱۷ عدد افزايش يافته است.
بر اساس اين گزارش، در آغاز دولت نهم، تنها دو سرويس در حوزه ضوابط و پارامترهاي فني طيف در فرآيند صدور مجوز تدوين شده بود که با فعاليت‌هاي انجام شده در سازمان تنظيم مقررات، تعداد اين سرويس با رشدي چهار برابري به هشت عدد رسيد.
تجهيز “مراکز مانيتورينگ”، يکي ديگر از حوزه‌هاي زير نظر سازمان تنظيم مقررات است که در سال ۵۷ تنها چهار مرکز ثابت و چهار مرکز سيار در رنج فرکانس ۹ کيلومتر تا ۱۸۰ مگاهرتز در کشور وجود داشت که اين تعداد در مرداد ماه سال جاري به ۲۹ مرکز در رنج فرکانسي سه گيگا هرتز افزايش يافت.
اين گزارش حاکي است، صدور مجوز فعاليت به بخش غير دولتي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات به منظور حضور بخش خصوصي در امور تصدي‌گري نيز يکي از دستاوردهاي سازمان تنظيم مقررات است، تاکنون يک هزار و ۴۶۰ مجوز در اين حوزه صادر شده که ۵۰۶ عدد از اين تعداد در طول سه ساله فعاليت دولت نهم بوده است.
واگذاري مجوز دفاتر ارتباطات و فناوري اطلاعات به يک هزار و ۷۳۳ متقاضي، صدور پروانه فعاليت در حوزه تلفن ثابت به شش اپراتور و صدور پروانه براي انجام فعاليت در حوزه ارايه خدمات انتقال داده‌ها از طريق ارتباطات ماهواره‌اي (SAP) به هفت شرکت خصوصي، بخشي ديگري از فعاليت‌هاي سازمان تنظيم مقررات در راستاي فراهم آوردن شرايط حضور بخش خصوصي در عرصه ICT کشور است.
۱۱۷/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا