توليدتلفن همراه همچنان در حد يک آرزو مانده است

و جالب اينکه که از اين تعداد حتي يک گوشي هم بازار تلفن همراه راه پيدا نکرده است چرا که فروشندگان و فعالان بازار معتقدند گوشي‌هاي وطني تاکنون نتوانسته اند رقيب گوشي‌هاي خارجي باشد و بيشتر مشترکان ترجيح مي‌دهند گوشي با نام تجاري معروف داشته باشند تا گوشي‌هاي وطني . اين در حالي است که …

و جالب اينکه که از اين تعداد حتي يک گوشي هم بازار تلفن همراه راه پيدا نکرده است چرا که فروشندگان و فعالان بازار معتقدند گوشي‌هاي وطني تاکنون نتوانسته اند رقيب گوشي‌هاي خارجي باشد و بيشتر مشترکان ترجيح مي‌دهند گوشي با نام تجاري معروف داشته باشند تا گوشي‌هاي وطني . اين در حالي است که گوشي ساخت داخلي به مراتب گران‌تر از گوشي‌هاي با نام تجاري معروف دنياست چرا که در حال حاضر بزرگ‌ترين نام‌هاي تجاري دنيا با شناسايي بازار هدف اقدام به توليد گوشي‌هاي ارزان قيمت کرده‌اند و اين مساله مورد استقبال مخاطبان نيز قرار گرفته است.
احسان کيايي منش از کارشناسان ارتباطي در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: برخي سياست‌گذاري‌هاي غيرمنطقي و نادرست در زمينه توليد و تعرفه گوشي تلفن همراه باعث شده است تا ساخت گوشي تلفن همراه داخلي با مشکل مواجه شود.
وي تصريح کرد: تعرفه از جمله مهم‌ترين مباحثي است که اگر به کمتر از ۱۰ درصد برسد به طور قطع ساخت توليد گوشي وطني رونق مي‌گيرد در غير اين صورت هيچگاه توليد گوشي وطني به صورت انبوه شکل نمي‌گيرد.
رمضانعلي صادق زاده، رييس سابق کميسيون مخابرات مجلس نيز در اين خصوص به خبرنگار موبنا گفت: زماني‌که توليد گوشي تلفن همراه در مجلس مطرح شد کميسيون صنايع و معادن ازمدافعان و حاميان توليد داخل بود اما تصميم‌هاي عجولانه از قبيل افزايش تعرفه از چهار  به ۶۰ درصد که توجيه فني و اقتصادي نداشت،سبب شد و توليد گوشي داخلي با شکست مواجه شود.
وي خاطر نشان کرد: فناوري توليد گوشي تلفن همراه با شتاب و تنوع هرچه بيشتر در حال رشد است به طوري که در دنياي کنوني در هر سه دقيقه يک گوشي تلفن همراه با کامل‌ترين امکانات و کيفيت به بازار عرضه مي‌شود و با اين شرايط بايد توليد گوشي در ايران را منتفي دانست.
صادق‌زاده افزود: پنج عامل بايستي در توليد گوشي وطني از سوي توليدکنندگان مورد توجه قرار مي‌گرفت که عبارتند از حمايت از مصرف کننده با لحاظ اين که بايد دولت نيز آن را مورد توجه قرار مي‌داد به اين معنا که هم قيمت براي مصرف کننده ايده‌آل باشد و هم آنقدر گوشي تلفن  متنوع توليد شود که در بازار رقابتي حرفي براي گفتن داشته باشد.
وي افزود: عامل دوم براي توليد داخلي ايجاد اشتغال براي جوانان، عامل سوم جلوگيري از قاچاق واردات و عامل چهارم نيز افزايش درآمد دولت از تعرفه‌‌اي است که براي واردات کالا در نظر گرفته مي‌شود . مورد پنجم نيز عامل تنظيم بازار داخل بود که متاسفانه توليد گوشي داخلي نتوانست هيچکدام از ايده ‌هاي مذکور را تحقق بخشد .
رييس سابق کميسيون مخابرات همچنين تصريح کرد: کاهش تعرفه ۶۰ درصدي در سال جاري نيز تاکنون نتوانسته است اهداف ذکر شده را محقق کند، اگر توليد داخل در سطح CKD صورت مي‌گرفت ضمن ايجاد ارزش افزوده، انتقال فناوري و دانش فني نيز انجام مي شد.
وي گفت: درشرايطي که همه بازارها به خصوص در عرصه تلفن همراه به يکديگر متصل هستند، توليدکنندگان بايد بازار منطقه را نيز در نظر بگيرند و فقط به بازار داخلي بسنده نکنند بلکه با ايجاد تنوع به حس رقابت دامن بزنند حال اين که اين مهم هنوز صورت نگرفته است و مشکلات پديد آمده به خاطر رعايت نکردن پنج عاملي بود که عنوان شد.
در هر صورت بازار تلفن همراه براي واردکنندگان غيررسمي روز به روز سودآورتر مي‌شود و اين در حالي است که توليدکنندگان داخلي با گذشت سه سال از راه‌اندازي خط توليد گوشي داخلي طبق آمارفقط۱۰۰ هزار گوشي توليد کرده اند اما در درياي بيکران گوشي تلفن همراه توليد ۱۰۰ هزار گوشي يعني هيچ و اين مهم يعني از بين رفتن سرمايه‌هايي که مي‌توانست براي هزاران بيکار اشتغالزايي کند ولي….

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا