آموزش از طريق تلفن همراه بايد به عنوان استراتژي ملي ساماندهي شود

دکتر علي اکبر جلالي در گفت و گو با خبرنگار موبنا با تاکيد بر اينکه با توسعه فناوري تلفن همراه و در دسترس بودن آن در هر نقطه و در هر زمان، در بسياري از کشورهاي دنيا اين وسيله به عنوان يک رابط آموزشي درآمده است، اظهار داشت: مي توان برنامه هاي توسعه ملي کشور …

دکتر علي اکبر جلالي در گفت و گو با خبرنگار موبنا با تاکيد بر اينکه با توسعه فناوري تلفن همراه و در دسترس بودن آن در هر نقطه و در هر زمان، در بسياري از کشورهاي دنيا اين وسيله به عنوان يک رابط آموزشي درآمده است، اظهار داشت: مي توان برنامه هاي توسعه ملي کشور را از طريق تلفن همراه آموزش داد.
وي با اشاره به تاسيس اولين دانشگاه کاملا همراه در کشور ژاپن که در آن تمام مراحل آموزشي از ثبت نام تا اخذ مدرک فقط بر روي تلفن همراه انجام مي شود، گفت: در اين دانشگاه دانشجو هيچ مراجعه اي به هيچ محل فيزيکي نداشته و به راحتي با محتواي موجود درسي در موبايل و اساتيد آن لاين برنامه هاي درسي خود را پيش مي برد و امتحانات خود را انجام مي دهد.
دکتر جلالي با بيان اينکه کشورهاي توسعه يافته استراتژي توسعه برنامه هاي مختلفشان را از طريق آموزش هاي الکترونيکي انجام مي دهند، يادآور شد: در سال ۲۰۰۰ ميلادي اتحاديه اروپا برنامه اي را تحت عنوان اقتصاد دانايي محور مطرح کرد و براي اجرايي شدن آن از آموزش الکترونيکي به عنوان يک استراتژي پيش برنده استفاده کرد.
وي ادامه داد: در اين برنامه بيش از ۸۰ ميليون دانش آموز، ۵ ميليون معلم و ميليون ها نفر از مردم آموزش هاي لازم براي ورود به اقتصاد دانايي محور را ديدند تا اينکه در سال ۲۰۰۴ اين برنامه پايان يافت و تا سال ۲۰۰۶ نيز برنامه هاي تکميلي آن به اتمام رسيد.
استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکيد بر اينکه در کشور ما از تلفن همراه به عنوان ابزار آموزشي همراه بيشتر استفاده مي شود، يادآور شد:در ايران نبايد به دنبال آموزش کلاسيک و دانشگاهي روي موبايل باشيم ، بلکه بايد برنامه هاي توسعه ملي کشور را با اين امکان جلو ببريم.
اين کارشناس فناوري اطلاعات و ارتباطات با اشاره به برنامه تحول اقتصادي دولت گفت: در اين خصوص مي توانيم برنامه آموزش الکترونيکي متنوع توليد کنيم و از طريق تلفن همراه مردم عادي را در سطح خودشان آموزش دهيم.
اين استاد دانشگاه در پاسخ به اينکه آيا در کشور ما از تلفن همراه به عنوان ابزار آمورزشي استفاده مي شود نيز افزود: بله به عنوان مثال در شهر مشهد موسسه آموزشي فرهنگي دارالفنون توس مراحل مختلف آموزش ICDL را به زبان فارسي از طريق تلفن همراه انجام مي دهد و ممکن است نمونه هاي بيشتري نيز در اين زمينه وجود داشته باشد که قطعا مي تواند در توسعه کشور موثر واقع شود.
 128/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا