تحقق بانکداري موبايلي نيازمند همکاري اپراتورهاي تلفن همراه و بانک ها است

فرنود حسني در گفت و گو با خبرنگار موبنا اظهار داشت: هر يک از اين چهار حلقه در جايگاه خود نقش تاثير گذاري در کاربردي شدن و توسعه عملي بانکداري موبايلي دارند.وي با بيان اينکه بانکداري سيار به دليل ماهيت ويژه خود امروزه عاملي براي تعامل، همکاري و هماهنگي بين سازمانهايي شده كه تا قبل …

فرنود حسني در گفت و گو با خبرنگار موبنا اظهار داشت: هر يک از اين چهار حلقه در جايگاه خود نقش تاثير گذاري در کاربردي شدن و توسعه عملي بانکداري موبايلي دارند.
وي با بيان اينکه بانکداري سيار به دليل ماهيت ويژه خود امروزه عاملي براي تعامل، همکاري و هماهنگي بين سازمانهايي شده كه تا قبل از اين، عامل‌هايي موجب انفکاک آنها از يكديگر شده بود، تصريح کرد: طبق تحقيق موسسه تحقيقاتي Celent  تا سال ۲۰۱۰ حدود ۷۰ درصد از حجم تماس‌ها با مراکز بانکي در ايالات متحده آمريکا از طريق تلفن همراه بوده که نزديک به نيمي از اين تماس ها در جهت گزارش گيري از اطلاعات وضعيت موجودي و توازن حساب و ديگر تراکنش هاي مالي برخط خواهد بود.
حسني با اشاره به گروه سني ۱۸ تا ۲۵ سال در کشور آمريکا که بيشترين مخاطبان و علاقه مندان به بانکداري موبايلي هستند خاطرنشان کرد:با توجه به اين آمار، مي‌توان انتظار داشت که اين شرايط در کشور ما نيز دور از ذهن نباشد، چرا که ايران نيز داراي يکي از جوان‌ترين گروه هاي جمعيتي است .
اين کارشناس بانکداري الکترونيکي با اشاره به ضريب نفوذ بالا و رشد تصاعدي کاربران تجهيزات موبايل در رده هاي مختلف سني، علمي، اقتصادي و فرهنگي درخصوص  مزاياي بانكداري سيار گفت: در اين روش امكان دستيابى در هر مكان جغرافيايى و در هر زمان از شبانه روز به سرويس هاى بانكداري سيار وجود دارد.
به گفته وي افزايش بهره گيري با ايجاد بسترهاي ارتباطي لازم براي انتقال اطلاعات و انجام تراکنش هاي مالي سريع و دايمي در نسلهاي ۵/۲ و ۳ تلفن همراه قابل دريافت است و با ارايه پيشنهادهاي جديدتر در نسل چهارم تلفن همراه (۴G) انقلابي در سرعت انتقال اطلاعات و تراکنش هاي بانکي به وجود مي آيد .
حسني به کاهش بودجه هاي زماني و مالي در راه اندازي موبايل بانکينگ اشاره کرد و گفت: بطور مثال راه اندازي يک بانک الکترونيکي بر مبناي پرداخت سيار، درکمتر از شش ماه و با سرمايه اي بالغ بر يک ميليون دلار امکان پذير خواهد بود.
وي عدم نياز به تعدادي شعبه در مناطق مختلف، کاهش هزينه هاى بانكى و در مقابل افزايش سود مشتريان اين گروه از بانكها را از ديگر مزاياي بانکداري موبايلي برشمرد و اظهار داشت:. برخلاف رايانه ها که گاهي به صورت مشترک استفاده مي‌شوند، ابزارهاي موبايلي کاملا جنبه شخصي داشته و فقط توسط يک نفر استفاده مي‌شوند و از اين حيث موبايل بانکينگ کاملا شخصي بوده و يک همراه هميشگي محسوب مي شود.
وي ادامه داد: اين موضوع قابليت رهگيري، شناسايي و تصديق هويت را در بانکداري سيار افزايش مي‌دهد.
به گفته دبير سمينار بانکداري الکترونيکي اکثر مردم عادت دارند که ابزارهاي موبايلي خود را هميشه همراه داشته باشند و به همين جهت از وجود امکانات اضافي در آن از جمله امکانات پرداخت مالي استقبال مي کنند.
وي از كاهش هزينه مسافرت هاى درون شهرى و نيز كاهش آلودگى هوا و ترافيك به عنوان ديگر مزاياي بانکداري الکترونيکي نام برد.
۱۲۸/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا