با رشد ۱۰۵ درصدي شركت ارتباطات سيار سال گذشته ۹۵۵ ميليارد تومان سود كرد

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، مقايسه وضعيت مالي شركت ارتباطات سيار با وضعيت مالي گروه شركتهاي مخابرات ايران مي‌تواند موقعيت اين شركت را در بين شركتهاي گروه مخابرات ايران آشكار سازد. اين شركت در سال ۱۳۸۶ بيش از ۵۰ درصد درآمد عملياتي گروه را تامين كرده است. جايگاه اين شركت در گروه با توجه …

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، مقايسه وضعيت مالي شركت ارتباطات سيار با وضعيت مالي گروه شركتهاي مخابرات ايران مي‌تواند موقعيت اين شركت را در بين شركتهاي گروه مخابرات ايران آشكار سازد.
اين شركت در سال ۱۳۸۶ بيش از ۵۰ درصد درآمد عملياتي گروه را تامين كرده است. جايگاه اين شركت در گروه با توجه به سود قابل توجهي كه ايجاد مي‌كند (بيش از ۱۰۰ درصد سود كل گروه) كاملا ممتاز است و انتظار از مديران ارشد مخابرات ايران اينست كه ضمن توجه به وضعيت پارامترهايي چون نيروي انساني، مديريت فني و اقتصادي در سطوح مختلف اين شركت از فرصت سودآوري اين شركت براي اصلاح ساختار و ارتقاء وضعيت فني و مالي ساير شركتهاي گروه استفاده كنند و با دلخوش كردن به سودآوري اين شركت آنرا سپر بلاي خصوصي سازي قرار ندهند.
در همين رابطه مهدي رجبي مشاور وزير ارتباطات به فارس گفت: نگاهي دقيقتر به صورتهاي مالي اين شركت نشان مي‌دهد كه پرداختهاي تكليفي به شركتهاي گروه و با عناوين مختلف همچنان بر اين شركت تحميل مي‌شود و در صورت حذف اين موارد از سرفصلهاي مالي وضعيت بمراتب مطلوبتر و شفافتر نيز خواهد شد.
وي ادامه داد: با توجه به تاثيرگذاري و تاثير پذيري بيش از پيش بازارهاي مالي و اقتصادي دنيا از يكديگر بي توجهي به تغيير و تحولات اين بازارها و پارامترهاي حاكم بر آنها مي‌تواند اثرات نامطلوبي در كوتاه مدت و بلند مدت بر بازارهاي داخلي كشور داشته باشد.
رجبي افزود: در حال حاضر با توجه به شرايط كشور و بازار سرمايه سمت وسوي نگاه سهامداران به بازارهاي جهاني در حد قيمت محصولات و مواد اوليه مورد نياز شركتهاي فعال در اين بازار است.
وب گفت: در يكي دو سال گذشته بصورت پراكنده اطلاعاتي از بازارهاي مالي ساير كشورها يا تغيير و تحولات مهم آنها به بازار و فعالان آن منعكس شده است اما براي اولين بار است كه مسوولان بازار سرمايه نسبت به انعكاس وضعيت شركتهاي مخابراتي بويژه در حوزه تلفن همراه در سطح بازارهاي جهاني و شركتهاي بزرگ مخابراتي دنيا اطلاعاتي را از طريق سايت اين سازمان منتشر كردند.
مشاور وزير ارتباطات اظهارداشت: صرفنظر از اينكه اين اطلاعات با چه هدفي منتشر شد مي‌توان گفت كه انتشار آنها به زبان انگليسي و بدون ارائه تحليل يا حتي بيان شرايط بازارها و شركتهاي مذكور كوچكترين كمكي به فعالان بازار سرمايه نكرد و حتي نشريات اقتصادي و تخصصي نيز چندان استقبالي از اطلاعات مذكور نكردند. تنها نتيجه حاصله از انتشار اين اطلاعات منجر به شكل گيري اين ذهنيت و باور در بازار شد كه نسبت P/E شركتهايي از اين قبيل بايد بالا باشد.
وي تاكيد كرد: اگر بنا به انجام چنين مقايسه‌هايي باشد اين قياس مي‌تواند در مورد ساير شركتهاي مشابه در بازارهاي جهاني نيز صورت گيرد وليكن درنظر نگرفتن شرايط بومي بازار، شرايط اقتصادي كشور و ساير شركتهاي موجود در بازار نمي‌تواند منجر به نتيجه‌اي مطلوب شود.
اين كارشناس بورس تصريح كرد: بايد توجه داشت كه در مقام مقايسه اين نوع شركتها بايد پارامترهايي چون تعداد مشتركان، فرهنگ مصرف مشتركين، سهم خدمات مخابراتي از سبد خانوار و جايگاه آن با توجه به ساير خدمات مورد نياز مشتريان، تنوع سرويسهاي ارائه شده و پارامترهاي اقتصادي و مالي نظير سرمايه گذاريهاي صورت گرفته، وضعيت تجهيزات، زير ساخت مورد استفاده و …… درنظر گرفته شود.
وي گفت: طبق آخرين اطلاعات منتشر شده در نهايت با افزايش سرمايه مخابرات ايران پس از دو سال موافقت شده و سرمايه اين شركت از ۳۶ هزار و ۹۰۰ ميليارد ريال به ۴۵ هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال افزايش پيدا كرده است.
رجبي اضافه كرد: با توجه به وضعيت بورس اوراق بهادار مي‌توان دريافت كه بخش عمده‌اي از رشد ۲۵ درصدي شاخص كل قيمت از ابتداي سال تا اواسط تيرماه بر عهده شركتهاي فولاد مباركه، كشتيراني و فولاد خوزستان بوده است (۱۶ درصد از ۲۵ درصد مذكور) و قطعا حضور شركت مخابرات ايران با سرمايه ثبت شده‌اي نزديك به ۳ برابر فولاد مباركه تاثيرات شديدتري بر شاخصها خواهد گذاشت.
وي افزود: اين رشد شاخص در سايه رشد قيمتي سهام اين شركتها، افزايش نرخ محصولات در بازارهاي داخلي و خارجي و توجه بازار به پتانسيلهاي اين صنعت و شركتهاي مذكور روي داده است. با توجه به پيش بيني سود ارائه شده از طرف شركت مخابرات ايران با سرمايه جديد معادل با ۱۷۱ ريال همانطور كه پيشتر نيز ذكر شد درنظر گرفتن نسبت P/E متعادل مي‌تواند ضمن حفظ موقعيت سهم در بازار و امكان رشد در يك بازه زماني مناسب به تقويت و تثبيت شاخصها در اعداد و ارقام جديد كمك شاياني داشته باشد.
مشاور وزير ارتباطات گفت: شركتي كه ارزش اسمي آن حدود ۴ ميليارد دلار معادل با ۱۰ درصد ارزش فعلي كل بازار است و مسلما ارزش ذاتي آن بمراتب بيشتر از ارزش اسمي آن است. در شرايطي كه شركتهاي بزرگ در اين بازار با مشكلاتي چون عدم فروش بلوكهاي مديريتي مواجه مي‌شوند حتي بخشي از بازار و فعالان آن اين مشكل را ناشي از وضعيت شركت يا مديريت آن تلقي مي‌كنند و ناتواني بازار و توسعه نيافتگي آن از لحاظ مالي را برنمي‌تابند.
وي ادامه داد: در هر حال مي‌توان گفت براي شركتي كه از بيش از ۵۰ ميليون مشترك خدمات تلفن همراه و ثابت برخوردار است، تهيه و تدارك بازار سهامي با همين تعداد سهامدار موجبات رشد بازار، هدايت سرمايه‌ها به بورس اوراق بهادار و تحقق اهداف اصلي ذكر شده در متن ابلاغيه اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبري را بيش از پيش فراهم مي‌سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا