راه‌اندازي دو آزمايشگاه جديد مربوط به گوشي تلفن همراه و كارت هوشمند

عليرضا خمسه در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد:‌ اميدواريم با توجه به تشعشعات حاصله از تلفن همراه و لزوم اين امر براي اندازه‌گيري و قابليت تطابق آن براي ارتباط با آنتن‌هاي BTS و ضرورت كارت هوشمند امسال راه‌اندازي شوند.به گفته‌ي او مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك از …


عليرضا خمسه در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد:‌ اميدواريم با توجه به تشعشعات حاصله از تلفن همراه و لزوم اين امر براي اندازه‌گيري و قابليت تطابق آن براي ارتباط با آنتن‌هاي BTS و ضرورت كارت هوشمند امسال راه‌اندازي شوند.
به گفته‌ي او مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك از سال ۱۳۷۰ تاسيس و از ۵۳ سهامدار كه توليدكنندگان صنعت فن‌آوري اطلاعات در كشوراند تشكيل شده است.
وي افزود:‌ تاسيس اين مركز به منظور نظارت برروي كيفيت كالاهاي وارداتي انجام شد همچنين نقطه‌ي تشكيل مركز با بحث كيفيت و استاندارد عجين شد و اين امر در سرلوحه‌ي كاري مركز قرار گرفت.
به گفته‌ي خمسه فعاليت‌هاي مركز برروي قطعات سخت‌افزاري و نرم‌افزارهاي است به طوري كه در سخت افزار با ايجاد آزمايشگاه تاييد صلاحيت شده‌ي استاندارد محصولات فن‌آوري اطلاعات، آزموني روي كالاهاي وارداتي كه مشمول استاندارد اجباري در كشور است، انجام مي‌شود.
او از مهم‌ترين مسايل مطروح در واردات كشور را استاندارد بودن كالا دانست و گفت:‌ متولي موضوع استاندارد موسسه استاندارد تحقيقات صنعتي است كه زير نظر وزارت صنايع فعاليت مي‌كند و فعاليت‌هاي موسسه مذكور انجام آزمون است كه به آزمايشگاه نياز دارد و مركز تحقيقات صنعتي ايران با تاسيس آزمايشگاه منحصر به فرد در تهران و بندرعباس با يكسان‌سازي قوانين و مقررات براي دريافت كالاهاي مطمئن به مصرف‌كننده كمك شاياني مي‌كند.
او ادامه داد:‌ قوانين مربوط به آزمون شامل تعيين نحوه‌ي ارتباطات و مسائل ايمني بوده به طوري كه مشخصه‌ي مهم استاندارد در دنيا تضمين مصرف‌كننده است و سازمان جهاني استاندارد مسوول تدوين آيتم‌هاي قابل اندازه گيري و رعايت است كه در آبان‌ماه سميناري سالانه درباره‌ي جديدترين يافته‌ها در حوزه‌ي مختلف از جمله برق و الكترونيك برگزار مي‌شود.
خمسه درباره‌ي استاندارد جهاني تاكيد كرد:‌ در دنيا سيستم مميزي و ارزيابي توسط شخص ثالث انجام مي‌شود اما از مشكلات موجود در كشور اين است كه بسياري از كالاهاي وارداتي ممكن است به صورت اورجينال از شركت سازنده نيامده و كپي يا ريمارك باشند و براي استاندارد بودن يك كالا هيچ كسي مسوول نيست.
او ادامه داد:‌ قوانيني در مورد برخورد با واردكننده‌هاي كالاهاي نامرغوب در كشور وجود ندارد به طوري كه مي‌توان گفت ايران به يكي از مراكز كالاهاي نامرغوب در كشور تبديل شده است.
رييس مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك خاطر نشان كرد:‌ سازمان جهاني استاندارد راجع به هر كالا مشخصات استاندارد بودن آن‌ها را تعريف و موسسه استاندارد اين قوانين را طي كرده است به طوري كه اين قوانين شامل تاييد بين‌الملل براي كالا در دنيا و يا ارجاع به آزمايشگاه براي انجام آزمون است.
خمسه از ديگر اقدامات مركز تحقيقات به نشان كيفيت اشاره و تاكيد كرد:‌ نشان كيفيت سبب رفع مشكلات موجود در كشور مانند كالاهاي نامرغوب و بحث خدمات پس از فروش شده و ورود كالا به كشور در صورت تجهيز كالا به استاندارد،‌ اعتبار فروشنده و تعهد به خدمات داراي نشان كيفيت (برچسب كيفيت) مي‌شود.
به گفته‌ي او شركت‌هاي وارد يا توليدكننده در كشور به منظور درخواست نشان كيفيت و براي اخذ اين نشان در موارد مدل دستگاه، ارزيابي اعتبار شركت و داشتن صلاحيت براي انجام گارانتي تست مي‌شوند.
خمسه درباره‌ي صلاحيت انجام گارانتي گفت: ‌اين صلاحيت شامل آموزش ديده بودن پرسنل، دارا بودن قطعه‌ي يدكي، وجود مدارك و دستورالعمل‌هاي لازم و روش‌هاي تعريف شده است.
رييس مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك درباره‌ي فعاليت مركز در حوزه‌ي نرم‌افزار به توليد نرم‌افزار و آزمايشگاه نرم‌افزار اشاره كرد و گفت: فرآيند توليد نرم‌افزار به‌علاوه‌ي آزمون‌هاي اجرايي برروي نرم‌افزار اين امكان را فراهم مي‌كند تا تشخيص تطابق نرم‌افزار موردنظر با استاندارد تهيه شده و انجام انتظارات مشتري از نظر قابليت‌هاي فني به سهولت انجام شود همچنين بحث ايمني نيز حائز اهميت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا