“گارانتي ” واژه اي غريب در بازار تلفن همراه

به گزارش خبرنگار موبنا،  گارانتي گوشي تلفن همراه مانند برخي از واژه هاي ديگر با بسياري از اصطلاحات بيگانه به فرهنگ ايران وارد شد اما هيچ گاه خدمات ارايه شده از سوي شرکت هاي ايراني نتوانست اقدامات متعارف و جهاني اين اصطلاح را در سطح کشور پوشش دهد .با توجه به قانون و عرف رايج …

به گزارش خبرنگار موبنا،  گارانتي گوشي تلفن همراه مانند برخي از واژه هاي ديگر با بسياري از اصطلاحات بيگانه به فرهنگ ايران وارد شد اما هيچ گاه خدمات ارايه شده از سوي شرکت هاي ايراني نتوانست اقدامات متعارف و جهاني اين اصطلاح را در سطح کشور پوشش دهد .
با توجه به قانون و عرف رايج بازار جهاني ، چنانچه مشتري به دلايل قانع کننده اي امکان ارزيابي صحيح خريد کالاي خريدار شده را نداشته باشد و کالا با نواقصي همراه باشد، مي تواند وجه پرداختي خود را دريافت کند يا تقاضاي تعويض آن را داشته باشد.
اين در حالي است که اين موضوع کمتر جزء حقوق قانوني خريداران ايراني محسوب نشده است و از اين رو کاربران با توجه به شرايط کنوني بازار تلفن همراه  کشور، تفاوتي ميان گوشي بدون گارانتي و داراي گارانتي  احساس نمي‌كنند.
 اين درحالي است که در كشورهاي توسعه‌يافته شركت‌هاي توزيع‌كننده كالا يا توليدكنندگان براي جلب و رضايت بيشتر مشتري ، در ارايه گارانتي  با يكديگر به رقابت مي‌پردازند اما اين مفاهيم نه تنها در مورد گوشي‌تلفن همراه بلكه در مورد كالاهاي ديگر نيز در ايران جايگاه چنداني نيافته‌است.
در همين حال قاچاقچيان نيز نقش بسياري در خصوص عدم استفاده گارانتي در ميان کاربران تلفن همراه ايفا کرده اند زيرا  با عرضه گوشي هاي ارزان قيمت توانسته اند تمايل عموم مردم را براي خريد گوشي با گارانتي غير رسمي به خود جلب کنند.
همچنين سود سرشار و تقاضاي بالا در فروش گوشي هاي بدون گارانتي تلفن همراه موجب شده تا ميزان بيشتري از عرضه در بازار ايران به گوشي‌هاي قاچاق اختصاص يابد به طوري که متقاضيان براي خريد گوشي تلفن همراه به گارانتي توجهي نداشته باشند.
عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب شرکت هاي واردکننده رسمي گوشي تلفن همراه  يکي ديگر از دلايلي است که موجب شده تا کاربران براي خريد اين کالاي ارتباطي توجهي به گارانتي گوشي ها نداشته باشند.
از سوي ديگر بسياري از  شرکت هاي واردکننده که عمدتاً مسووليت تضمين کالاها را نيز برعهده دارند به عناوين مختلف از زيربار وظايف خود شانه خالي مي کنند.
در زمان حاضر برندهاي مختلف گوشي‌هاي تلفن همراه در بازار به فروش مي رسد که در ايران نمايندگي ندارند و موضوع گارانتي و خدمات پس از فروش هم براي اين گوشي ها معنا و مفهومي ندارد.
۱۲۹/۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا