آزمون و خطاي برنامه نويسي با هزينه مردم

اين برنامه نرم افزاري که محصول يک شرکت وابسته به مركز تحقيقات فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف موسوم به پارس آسان افزار  است، علاوه بر عدم برخورداري از ساده ترين امکانات يک نرم افزار کاربردي ، سازگاري پاييني با گوشي هاي موجود در بازار دارد که استفاده عمومي از آن را  غير …

اين برنامه نرم افزاري که محصول يک شرکت وابسته به مركز تحقيقات فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف موسوم به پارس آسان افزار  است، علاوه بر عدم برخورداري از ساده ترين امکانات يک نرم افزار کاربردي ، سازگاري پاييني با گوشي هاي موجود در بازار دارد که استفاده عمومي از آن را  غير ممکن کرده است.
با اين وجود دکتر حميد ربيعي موسس و مدير مرکز تحقيقات فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه شريف در باره اشکالات اين نرم افزار گفته است: در هر ۱۸۵ بازديد، – فقط – يك گزارش اشكال وجود دارد بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه فقط نيم درصد از كاربران دچار مشكل شدند که  از اين تعداد ۶۱ درصد مشكلات گزارش شده، مربوط به نصب برنامه است .
اما به رغم آمارهاي ارائه شده از سوي مدير اين مرکز و همچنين تبليغات اپراتور اول مبني بر اين که با نصب اين نرم افزار تمام مشکلات مشترکان براي ارسال پيامک فارسي به پايان رسيده است، مشترکان گلايه هاي بسياري دارند و معتقدند که اين برنامه نرم افزاري نه تنها مشکلي را حل نکرده ،بلکه به مشکلات آنها نيز افزوده است.
آزمون و خطاي برنامه نويسي به خرج مردم
يک مشترک همراه اول معتقد است که نرم افزار پيام رسان نمونه اي ناقص و بدوي از برنامه هاي کاربردي تلفن همراه است که از کارايي فوق العاده ضعيفي برخوردار است و بيشتر شبيه امتحان عملي دانشجويان است تا يک نرم افزار با کاربري جدي .
او مي گويد: شرکت ارتباطات سيار براي پايان دادن به انتقادها و نارضايتي هاي مشترکان در خصوص مشکلات ارسال پيامک فارسي اين برنامه نرم افزاري را ارائه کرده است و به نظر نمي رسد اهميت چنداني براي مشکلات کاربران آن قائل باشد.
يک کارشناس نرم افزار نيز که خود کاربر برنامه پيام رسان است، با انتقاد از طراحي ضعيف و  باگ هاي اين نرم افزار مي گويد: به نظر من اين برنامه نرم افزاري  يک محصول آزمايشگاهي بسيار ضعيف و ابتدايي است که مشترکان همراه اول با پرداخت هزينه پيامک فارسي تاوان آزمون و خطاي طراحان آن را مي پردازند.
مهندس محمد شمس که يک فارغ التحصيل رشته نرم افزار است، نرم افزار پيام رسان همراه اول را برنامه اي مملو از اشکالات مي داند و از عدم سازگاري آن با سيستم استاندارد پيام کوتاه در گوشي هاي تلفن همراه به عنوان مهمترين ايراد آن نام مي برد .
وي مي گويد:  اين برنامه ، فضا و حافظه اي مستقل را در گوشي کاربر اشغال کرده و  در عين حال ضريب اطمينان از ارسال و دريافت پيام را به شدت کاهش مي دهد.
دارندگان اين نرم افزار صرفا قادر به ارسال پيامک فارسي به گوشي هايي هستند که برنامه پيام رسان بر روي آنها نصب شده باشد .در غير اين صورت گيرنده پيام صرفا مجموعه اي از کاراکترهاي ناخوانا را دريافت خواهد کرد که  شبيه کد اسکي – کدهاي برنامه نويسي – هستند.
مريم راهنما يک مشترک ديگر همراه اول مي گويد: از روزي که اين نرم افزار را نصب کرده ام موفق به ارسال يک پيامک هم نشده ام ، چرا که تايپ کردن کلمات در محيط ويرايشگر آن بسيار مشکل و وقت گير است.
او دليل ديگر بي علاقگي خود به کار کردن با پيام رسان را ، مشکل پاک کردن کاراکترهاي اشتباه در گوشي هاي سري ۶۰ نوکيا عنوان مي کند و مي گويد: يکي از دوستانم  که گوشي تاشو  سري p سوني اريکسون دارد ، با چنين مشکلي مواجه نيست اما در عوض هنگام باز کردن صفحه گوشي برنامه بسته مي شود و متن پيام ها نيز در حافظه Draft ذخيره نمي شود.
برخي مشترکان از عدم امکان دريافت گزارش دليوري اين برنامه گلايه دارند و برخي ديگر نيز مي گويند: عدم دسترسي به دفترچه تلفن گوشي براي ارسال پيام ، يکي از مشکلات جدي اين برنامه است .
يکي ديگر از ايرادات جدي و مساله ساز اين برنامه اين است که فقط به سيم کارت هاي همراه اول سرويس مي دهد و مشترکان براي ارسال پيام به سيم کارت هاي ايرانسل يا تاليا ، با  اين پيام خطا مواجه مي شوند که ” ارسال پيام فشرده فقط به مشترکان همراه اول ميسر است”. به عبارت ساده تر ارسال پيام فشرده فقط در محدوده شبکه همراه اول ميسر است و مشترکان اين اپراتور بايد براي جلوگيري از افزايش هزينه هاي خود از ارسال پيامک به مشترکان ايرانسل و تاليا خودداري کنند.
در عين حال بخش تنظيمات اين برنامه نشان مي دهد که اين سيستم فقط با سه برند نوکيا ، سوني اريکسون و سامسونگ سازگاري دارد و برندهاي ديگر براي آن تعريف نشده اند که اين مورد موجب محروم شدن تعداد زيادي از مشترکان از امکان ارسال پيامک هاي فشرده مي شود.
يک کارشناس بازار با تاکيد بر اين کاستي مي گويد: اگر استفاده از برنامه پيام رسان فراگير شود، بي ترديد قيمت برندهاي مختلف گوشي را تحت تاثير خود قرار خواهد داد و توازن بازار را بر هم خواهد ريخت.
حميدرضا زارع مي افزايد: علت اين موضوع مشخص نيست که چرا فقط سه برند گوشي را براي برنامه پيام رسان تعريف کرده اند ، اما آنچه که مسلم است؛ اين تبعيض درمورد برندهاي ديگر باعث بروز مشکلات جدي در بازار اين محصولات مي شود و بر روند طبيعي تقاضاي برندها در بازار تاثير مي گذارد.
يک مشترک تلفن همراه در اين باره مي گويد: در واقع کساني که از مارک هاي گوشي ديگر استفاده مي کنند ، از اين سرويس محروم شده و بايد هزينه بيشتري بپردازند که عين بي عدالتي است.
پيامدهاي احتمالي
استفاده از اين برنامه نرم افزاري براي تمام مشترکان ممکن نيست و ارسال پيام با اين برنامه نيز متضمن ارسال يک پيامک فشرده نخواهد بود. حال با توجه به دو نرخي شدن پيامک و همچنين يکسان نبودن امکان ارسال پيامک فشرده که بستگي مستقيم با نصب اين برنامه بر روي گوشي گيرنده پيام دارد، محاسبه صورتحساب مشترکان همراه اول را با ابهامات زيادي مواجه کرده است .
برخي صاحب نظران با اشاره به ضعف سيستم بيلينگ اپراتور اول که پيش از اين نيز با خطاي محاسباتي ، مشکلات زيادي را براي مشترکان فراهم کرده بود، از اين پس صورتحساب مشترکان همراه اول با ايرادات و اشتباهات بسياري همراه خواهد شد .
يکي ديگر از پيامدهاي ارائه اين برنامه نرم افزاري ناقص و عدم سازگاري آن با شبکه هاي ديگر و برخي برندهاي گوشي باعث مي شود تا مشترکان از اين امکان که قادر به ارسال و دريافت پيامک به شکل عادي باشند، محروم خواهند شد و اين موجب بروز نارضايتي  بيشتري از اپراتور اول و در نتيجه کاهش تقاضا و سهم بازار همراه اول مي شود.
با اين وجود به نظر نمي رسد کارشناسان تبعات و مشکلات اين سيستم به همين جا ختم شود و بايد منتظر گذشت زمان و بروز مشکلات ثانويه بيشتري ماند که بي ترديد ، در درازمدت نمايان خواهند شد.
با اين وجود ،به اعتقاد  ضرورت بازنگري در اين برنامه نرم افزاري و همچنين تعرفه هاي پيامک براي اپراتور اول انکارناپذير است و بي توجهي به آن مي تواند عملکرد و صحت مديريت فعلي اين شرکت را  زير علامت سئوال خواهد برد.
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا