از فارغ التحصيلان شريف بعيد است!

به اندازه اي ناکارامد و ناقص است که به نظر مي رسد بيش از آن که راه حلي براي برطرف کردن  مشکل فونت پيامک هاي فارسي باشد، راهکاري براي فرونشاندن تب انتقادات درباره افزايش تعرفه پيامک است.اين نرم افزار که مسئولان درباره رقم قرارداد و چگونگي انتخاب شرکت توليد کننده آن اطلاعات شفافي ارائه نکرده …

به اندازه اي ناکارامد و ناقص است که به نظر مي رسد بيش از آن که راه حلي براي برطرف کردن  مشکل فونت پيامک هاي فارسي باشد، راهکاري براي فرونشاندن تب انتقادات درباره افزايش تعرفه پيامک است.
اين نرم افزار که مسئولان درباره رقم قرارداد و چگونگي انتخاب شرکت توليد کننده آن اطلاعات شفافي ارائه نکرده اند، از نواقص و مشکلاتي برخوردار است که در عمل نقض غرض محسوب مي شود  و فلسفه طراحي و ساخت آن را زير سئوال مي برد.
برنامه پيام رسان بر خلاف اهداف مطرح شده، صرفا در محدوده بسته شبکه همراه اول سرويس دهي مي کند و مشترک آن نمي تواند براي مشترکان شبکه هاي تاليا و ايرانسل پيامک فارسي فشرده شده ارسال نمايد.
محدوديت ديگر آن به  تنظيمات اين برنامه مربوط مي شود که صرفا با سه برند نوکيا ، سوني اريکسون و سامسونگ سازگار است و  در عمل دارندگان گوشي هايي با برندهاي ديگر مانند؛  ال جي  ،  موتورولا  ، زيمنس و حتي برندهايي توليد داخل را از امکان ارسال پيامک فشرده محروم مي کند.
اين ايرادات به انضمام مشکلات ساختاري برنامه که طيف وسيعي از کارکردهاي آن از قبيل ويرايشگر متن ، دسترسي به ابزارها  و مواردي از اين دست را شامل مي شود، در مجموع برنامه را با بازخورد منفي مشترک مواجه کرده و تمايل استفاده از آن را به شدت کاهش مي دهد.
واقعيت اين است که اين کاستي ها و مشکلات ، براي برنامه نويسان فارغ التحصيل از دانشگاه صنعتي شريف که قطب علمي کشور محسوب مي شود، مساله اي بغرنج و غير قابل حل نيستند.
حال اين که چرا و بر چه اساسي يک شرکت وابسته به دانشگاه شريف اقدام به  توليد و عرضه نرم افزاري اينچنين مساله دار کرده و اساسا  بابت عرضه اين برنامه سراسر ايراد چقدر پول دريافت کرده است، سئوالي است که هم اکنون ذهن افکار عمومي و منتقدان را به خود مشغول کرده است .
واقعيت اين است که برنامه نويسان ايراني، همان کساني هستند که در مسابقات روبوتيک و برنامه نويسي جهاني نام ايران را بر صدر نشانده اند . به همين دليل هم نمي توان پذيرفت که اين برنامه سراسر ايراد،  حاصل کار واقعي آنها باشد.
از سويي با وجود اشکالاتي که استفاده از اين نرم افزار را تقريبا غير ممکن مي کند، انتظار مي رود تا مبلغ هزينه سرويس پيامک در قبوض دوره بعدي مشترکان همراه اول سر به فلک بگذارد که چنين موضوعي مي تواند انگيزه خوبي براي عرضه يک برنامه نرم افزاري ناکارامد و ناقص باشد.
اما از جايي که اپراتور اول به زودي به بخش خصوصي واگذار مي شود و استمرار اين سياست مي تواند ميزان اقبال عمومي به خدمات اين اپراتور را کاهش دهد، ضروري است تا مديران وزارت ارتباطات براي تعديل هزينه هاي مردم تمهيدي بينديشند.
چرا که در غير اين صورت ، نه تنها موفق به ترويج فرهنگ استفاده از خط فارسي در محيط پيامک نشده اند، بلکه خود را در معرض گمانه زني ها و اتهاماتي قرار مي دهند که نتيجه خوشايندي به همراه نخواهد داشت.
 15/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا