عدم وجود درآمدهاي شفاف علت تاخير در واگذاري مخابرات به بخش خصوصي است

دکتر علي اکبر جلالي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران”ايسکانيوز”، اظهار داشت: مخابرات يک صنعت پرسود در هزاره سوم است که به طور طبيعي از سوي شرکت هاي خصوصي در کشورهاي توسعه يافته مورد توجه قرار گرفته و روي آن سرمايه گذاري مي شود.وي افزود: در برخي …

دکتر علي اکبر جلالي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران”ايسکانيوز”، اظهار داشت: مخابرات يک صنعت پرسود در هزاره سوم است که به طور طبيعي از سوي شرکت هاي خصوصي در کشورهاي توسعه يافته مورد توجه قرار گرفته و روي آن سرمايه گذاري مي شود.
وي افزود: در برخي کشور ها مانند برزيل فقط در سال ۲۰۰۷ بيش از ۱۹ ميليارد دلار سود از گردش مالي داشته است اما متاسفانه در کشور ما هيچ وقت بنگاه هاي اقتصادي مانند شرکت مخابرات درآمدهاي شفاف و مشخصي نداشته و به همين دليل اکنون که نوبت واگذاري مي رسد نوعي بي نظمي به علت نبود آمار و اطلاعات يکي پس از ديگري خود را نشان مي دهد.
به گفته اين استاد دانشگاه ، در آخرين مباحث مطرح شده براي خصوصي سازي مخابرات، علت اصلي تاخير در روند خصوصي سازي حسابرسي سال ۸۶ عنوان شده است.
مشاور يونسکو در امور ICT روستايي گفت: اين گونه اطلاعات نشان مي دهد که هنوز بسته واگذاري به صورت شفاف ارائه نشده است که يکي از دلايل آن مي تواند بي تجربگي در زمينه خصوصي سازي باشد که البته امري طبيعي است.
وي تاکيد کرد: مشکل دوم نبود سيستم هاي مکانيزه و چرخش کار دقيق در حوزه مخابرات است که نمي توان به طور قطع قيمت هاي دقيقي را به دست آورد.
جلالي خاطرنشان کرد: ميزان تخمين در اين راستا تنها بر اساس حدس و گمان و دور از واقعيت است و تمام اين مشکلات زمينه هايي را فراهم کرده است تا اجراي روند خصوصي سازي به تاخير بيافتد.
وي تصريح کرد: چنانچه خصوصي سازي حتي ۱ روز هم زودتر صورت بگيرد به نفع کشور و مردم خواهد بود.
جلالي گفت: در دنياي جديد که به ازاي کمتر از ۶ ماه اطلاعات جهان دو برابر مي شود نيازمند شرکت هاي مخابراتي و فناوري اطلاعاتي هستيم که بتوانند به سرعت گسترش کمي و کيفي داشته باشند چرا که آنقدر شرکت هاي مخابراتي جديد وارد مي شوند که تاخير در خصوصي سازي باعث عقب افتادن خواهد شد.
رئيس پژوهشکده الکترونيک دانشگاه علم و صنعت گفت: تاخير در گذر از اين وضع در درازمدت تبعات منفي را براي ساختار مخابرات و فناوري اطلاعات کشور خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا