کلاهبرداري موبايلي کاربران را تهديد مي کند

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” ، هر روزه ما شاهد انتشار اخبار و گزارش هاي کلاهبرداري از طريق تلفن  همراه  هستيم و اين مساله مختص به يک کشور و يا مکان خاصي نيست بلکه بشدت در سراسر دنيا عموميت يافته است. گسترش سوء استفاده از تلفن همراه موجب شده تا کارشناسان ، مراکز ديربط …

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” ، هر روزه ما شاهد انتشار اخبار و گزارش هاي کلاهبرداري از طريق تلفن  همراه  هستيم و اين مساله مختص به يک کشور و يا مکان خاصي نيست بلکه بشدت در سراسر دنيا عموميت يافته است.
گسترش سوء استفاده از تلفن همراه موجب شده تا کارشناسان ، مراکز ديربط و اپراتورها براي جلوگيري از اين مساتئل در انديشه راه حل باشند و توصيه هاي ايمني را در اختيار کاربران قرار مي دهند. 
امروزه تلفن هاي همراه تنها براي مکالمه به کار نمي روند و براي ما نقش موسيقي پلير، دوربين، ويديو پلير، جستجوگر اينترنت و کارت اعتباري را ايفا مي کند.
با افزايش تعداد کاربران تلفن همراه خطراتي که اين وسيله ضروري زندگي را تهديد مي کند نيز افزايش يافته است.
مسئله اي که بيشتر موجب نگراني کاربران مي شود اين است که اکثر افراد مي توانند با ويروس ها و کلاهبرداري ها تلفن هاي همراه را تهديد کنند.
پايگاه اينترنتي “پي سي کووست”، در گزارشي خلاصه اي از انواع خطراتي که تلفن هاي همراه را تهديد مي کند، ارايه کرده که مي تواند براي آگاهي کاربران بسيار مفيد باشد.


پيام هاي کلاهبرداري :
بسياري از کاربران پيام هاي کوتاهي دريافت مي کنند که شماره تلفن فرستنده آن مشخص نيست و تنها با يک نام ارسال شده است.
اين پيام ها ي کوتاه به پيام هاي بي نام يا ماسک دار معروف است.
با همين روش هر کس مي تواند با شماره يک کاربر ديگر پيام کوتاه ارسال کند که به اين کار کلاهبرداري SMS اي مي گويند.
متاسفانه براي کلاهبرداري از طريق پيام کوتاه تخصص يا مهارت خاصي لازم نيست و حتي يک تازه کار نيز مي تواند اين کار را انجام دهد.
سايت هايي در اينترنت وجود دارد ( پولي ورايگان) که طريقه ارسال پيام هاي کلاهبرداري را آموزش مي دهد و حتي نرم افزارهايي نيز در اين رابطه وجود دارد.
کلاهبرداري از طريق تماس تلفني:
فن آوري (VoIP) در بسياري از سازمان ها و در ميان بسيار از کاربران متداول شده است وامروزه کاربران مي توانند هر  يک سيستم يا پکيج صوتي را از اينترنت دانلود کرده و با استفاده از فن آوري VoIP (فرستادن صدا در اينترنت) به شبکه منتقل کنند.
اين سيستم با وجود منافعي که براي کاربر به دنبال دارد مي تواند راهي براي کلاهبرداري هاي تماسي باشد.
براي مثال کاربر ممکن است تماسي دريافت کند که ادعا مي کند از طرف نماينده بانک شما است و اطلاعات شخصي شما را مي خواهد.
اگر شما دقت لازم را نکرده باشيد کل اطلاعات خود را در اختيار وي قرار داده و يکي از قربانيان تماس هاي کلاهبرداري خواهيد شد.
تنها راهي که براي مقابله با اين نوع کلاهبرداري وجود دارد اين است که کاربر به ياد داشته باشد که هيچ بانک يا موسسه مالي اطلاعات شخصي را به صورت تلفني از کاربر دريافت نمي کند.
کلاهبرداري هاي صوتي و متني:
بسياري از کاربران هر ورز پيام هاي کوتاهي را به طور ناخواسته دريافت مي کنند که فروشنده کارت هاي اعتباري يا زنگ هاي تلفن همراه هستند.
امار و بررسي ها نشان مي دهد که هر کاربر به طور متوسط در طول روز ۶ پيام متني و ۳ تماس صوتي کلاهبرداري دريافت مي کند. 
مهمترين عامل آسيب پذيري تلفن هاي همراه در مقابل اين خطرات عدم فيلتر هاي ضد اسپم در گوشي  است و 
کاربران بايد يک ليست سفيد و يک ليست سياه از شماره هاي تلفن  در گوشي خود تنظيم کنند.
پيشگيري در مبارزه با خطراتي که تلفن همراه را تهديد مي کند نيز آسانتر از درمان است.
۱۱۲/ ۱۴ 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا