IT به‌عنوان عامل موثر در توليد ناخالص ملي به رشد اقتصادي كشور منجر مي‌شود

كمال محامدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ارزيابي از طرح تحول اقتصادي كشور اظهار كرد: اگر بستر لازم براي توليد فراهم شده و راهكارها و قوانين و مقررات ساده و تسهيل كننده و نه دست و پاگير در اين زمينه مصوب شود اين موضوع مي‌تواند در توليد موثر باشد. معاون …

كمال محامدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ارزيابي از طرح تحول اقتصادي كشور اظهار كرد: اگر بستر لازم براي توليد فراهم شده و راهكارها و قوانين و مقررات ساده و تسهيل كننده و نه دست و پاگير در اين زمينه مصوب شود اين موضوع مي‌تواند در توليد موثر باشد.
معاون وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات بر موثر بودن حضور بخش خصوصي در رشد توليد تاكيد كرد و گفت: بايد از منابع داخلي و بخش خصوصي استفاده كرده و شرايطي براي تشويق بخش خصوصي در سرمايه‌گذاري داخلي نيز فراهم شود.
محامد‌پور با تاكيد بر اين كه با افزايش توليد ناخالص ملي درآمد مردم و سطح زندگي افزايش مي‌يابد، گفت: مجموعه‌ي اين عوامل مي‌تواند به رشد اقتصادي مناسب منتهي ‌شود و از ديگر عوامل موثر در اين زمينه به كارگيري فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات است زيرا در دنيا ثابت شده كه IT يكي از مهم‌ترين عوامل موثر در توليد ناخالص ملي است كه به رشد اقتصادي كشور منجر مي‌شود. او توليد را يكي از مشخصه‌هاي كاهش رشد نرخ بيكاري دانست و گفت: يكي از عوامل مهم تورم، نقدينگي است بنابراين بايد شرايطي فراهم شود كه نقدينگي در كشور هر از گاهي بتواند به سمت توليد هدايت شود و عمدتا منابع داخلي نيز به سمت توليد هدايت شوند.
وي با اشاره به اتلاف منابع و با تاكيد بر اين كه براي جلوگيري از اين موضوع بايد برنامه‌ريزي انجام شود، اظهار كرد: اين برنامه‌ريزي بايد به نحوي باشد كه منابع مالي كشور به سمت و سوي مناسب هدايت شده و اتلاف نشود و با برنامه‌ريزي و آماده‌سازي بستر لازم از طريق تصويب قوانين مناسب و تسهيل كننده و هدايت‌گر به سمت توليد پيش رويم.
معاون وزير با اشاره به بحث افزايش فاصله بين طبقات پردرآمد و كم درآمد گفت: اگر شاخص‌هاي اقتصادي را بتوانيم بهبود دهيم خود به خود اين اختلاف‌ها حل مي‌شود زيرا اين اختلاف‌ها ناشي از اين است كه منابع موجود در جامعه نامتوازن است و به خوبي و در جهت توليد به كارگرفته نمي‌شود تا بيكاري حل شود و درآمد اقشار كم درآمد افزايش يابد.
وي با بيان اين كه بايد با قرار دادن تسهيلات براي افراد كم درآمد وضعيت درآمدي آن‌ها را افزايش دهيم تاكيد كرد: طبيعي است كساني كه منابع بيش‌تري در اختيار دارند وقتي آن‌ها را در توليد به كار بگيرند درآمد بيش‌تر به دست مي‌آورند و اين توليد باعث افزايش درآمد اين قشر شده و فاصله كوتاه‌تر مي‌شود.
او ادامه داد: البته ممكن است اثرات آن و كوتاه شدن اين فاصله در كوتاه مدت مشخص نشود اما در درازمدت اين موضوع مشخص خواهد شد بنابراين بايد فرصت‌هاي مناسب را براي مشاركت دهك‌ها در منابع و توليد ناخالص ملي افزايش داد.
وي در بخشي از سخنان خود با تاكيد بر اين كه سيستم توزيع يارانه در كشور سيستم مناسبي نيست گفت: بر اساس شيوه‌ي موجود آن كسي كه بهره‌مند است و از امكانات بيش‌تري استفاده مي‌كند از اين يارانه‌ها بيش‌تر بهره‌مند مي‌شود و برعكس كساني كه از انرژي و امكانات كم‌تري استفاده مي‌كنند از يارانه‌ي بيش‌تري براي انرژي استفاده مي‌كنند در صورتي كه اين درست نيست و بايد شرايطي فراهم شود تا كساني كه امكانات بيش‌تري در اختيار دارند و به طبع آن از انرژي بيش‌تري استفاده مي‌كنند از يارانه‌ي كمي بهره‌مند شوند و كساني كه از اين انرژي كم بهره هستند از يارانه بيش‌تري بهره‌مند باشند.
محامدپور افزود: بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كرد كه اين يارانه‌ها به صورتي كه افراد كم درآمد در توليد مشاركت داشته باشند و در واقع بايد در سيستم توزيع يارانه اصلاحاتي صورت گيرد.
وي همچنين با اشاره به بحث ماليات و با تاكيد بر اين كه بايد سيستمي از تكنولوژي IT و با استفاده ازاين فن‌آوري طراحي شود كه درآمد افراد در آن ثبت و ضبط شود گفت: ما افراد زيادي را در كشور داريم كه درآمد آن‌ها بالا است اما مالياتي كه از آن‌ها گرفته مي‌شود متناسب با درآمدشان نيست، بنابراين مي‌توان سيستمي طراحي كرد كه در آن درآمد افراد ثبت و ضبط شود مثل سيستمي كه براي حقوق كارمندان است و ميزان ماليات مشخص مي‌شود.
معاون وزير ارتباطات تاكيد كرد: در سيستم مالياتي بايد از تكنولوژي IT در جهت شفاف‌سازي درآمد افراد استفاده شود و ماليات متناسب با درآمد از آن‌ها اخذ شود و درواقع مي‌توان ماليات مستقيم بر خدمات و كالاها را دريافت كرد، اين گونه كه هر كالايي كه توليد مي‌شود مستقيما ماليات آن دريافت شود.
وي در پايان بر ثبت و ضبط ورود و صدور كالا در گمرك تاكيد و اظهار كرد: بايد بتوانيم از تكنولوژي IT براي ثبت و ضبط ورود و خروج كالا از گمرك استفاده كنيم و مبادي ورود و خروج كالا به صورت شفاف كنترل شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا