ارسال پيامک فارسي و سود آوري مخابرات

سرويس آي تي- پس از افزايش تعرفه پيامک لاتين هرچند بسياري از مشترکان همراه اول با تغيير رويه اقدام به ارسال پيامک به صورت فارسي کرده و مي کنند ولي هستند کساني که همچنان مثل سابق پيامک ها را بصورت لاتين ارسال مي کنند چرا که معتقدند ارسال پيامک فارسي نه تنها برايشان کاهش هزينه …

سرويس آي تي- پس از افزايش تعرفه پيامک لاتين هرچند بسياري از مشترکان همراه اول با تغيير رويه اقدام به ارسال پيامک به صورت فارسي کرده و مي کنند ولي هستند کساني که همچنان مثل سابق پيامک ها را بصورت لاتين ارسال مي کنند چرا که معتقدند ارسال پيامک فارسي نه تنها برايشان کاهش هزينه را دربرندارد بلکه هزينه را افزايش مي دهد.
چرا وقتي که پيامک فارسي ارسال مي کنند شخص دريافت کننده پيامک به لاتين جواب مي دهد، من فارسي نمي گيرم و مشترک ارسال کننده پيامک به ناچار پيامک را به لاتين ارسال مي کند و اين يعني هزينه ۲ يا ۳ برابر . ازسويي ديگر هنوز در شبکه معادل سازي کارکتر صورت نگرفته است به عنوان مثال اگر يک پيامک لاتين ۲۰کلمه باشد و ۲۲۰ ريال محاسبه شودهمان پيامک به صورت فارسي ۴۰کارکتر است و هزينه ۲برابر ، پس نه تنها هزينه کاهش پيدانکرده است بلکه منجر به افزايش نيز شده است . اين مهم حتي براي مخابرات نيز سودآورتر است. سودي که پس از ورود مخابرات به بورس مي تواند چندين برابرشود . درنتيجه ارسال پيامک فارسي از اول تيرماه که از سوي بسياري از مشترکان صورت مي گيرد هزينه مشترک را افزايش داده و مخابرات را به اصطلاح پولدارتر مي کند.
بدنيست مشترکان همراه اول اين را نيز بدانيد که در پيامک هايي که به صورت فارسي ارسال مي کنند اگر يک عدد به صورت لاتين و حتي يک انيميشن و تصور درآن گنجانده شود پيامک در محاسبه به صورت لاتين محاسبه مي شود و نحوه محاسبه تعرفه پيامک هايي که حاوي هر دو حرف لاتين و فارسي باشد به گفته مسوولان معادل ۸۹ ريال محاسبه مي شود .
دراين خصوص جلال نظري ، کارشناس مخابرات به خبرنگار ما گفت: هربسته پيامک حاوي ۱۲۰۰بايت است به طوري که پيامک هاي لاتين ۱۶۰کارکتر و پيامک هاي فارسي حدود ۷۰کارکتر است ، پس اگر به جاي افزايش تعرفه پيامک لاتين براي برخي از مشترکان که گوشي آنها امکان ارسال پيامک فارسي را ندارد و فاقد حافظه براي دانلود نرم افزار پيامک فارسي است ميزان کارکتر کاهش مي يافت ، بهتر بود.
وي خاطر نشان کرد: هم اکنون بسياري از گوشي هاي تلفن همراه که در دست مشترکان است داراي زبان فارسي نيست و نرم افزار پيامک فارسي که از سوي ارتباطات سيار برروي سايت اين شرکت قرار گرفته است نيز بر روي بسياري از گوشي ها دانلود نمي شود در نتيجه نه تنها مشترکان پيامک فارسي ارسال نمي کنند بلکه هيچگونه فرهنگسازي نيز اين خصوص صورت نمي گيرد.
همچنين بهرام شرياني کارشناس ارتباطات نيز در اين خصوص معتقد است : درحالي که بسياري از اپراتورهاي دنيا براي افزايش مشترکان خود اقدام به کاهش هزينه ها و افزايش خدمات بيش تر ( ارزش افزوده ) مي کنند چرا اپراتور همراه اول که داراي بيش ترين مشترک است به يکباره در اقدامي غيرقابل پيش بيني به بهانه فرهنگسازي زبان فارسي اقدام به افزايش تعرفه پيامک مي کند که با هيچ منطقي نمي خواند.
وي خاطرنشان کرد: در هر صورت آمار مشخصي از ميزان رضايت داشتن يا نداشتن شهروندان براي ارسال پيامک به شکل فارسي وجود ندارد که هرچند در يک جامعه آماري ۱۰نفري تنها يک نفر پيامک را به صورت فارسي ارسال مي کند و ۹ نفر ديگر نه اين که پيامک لاتين را ترجيح دهند، بلکه معتقدند ارسال پيامک لاتين هم مدت زمان کمتري از آنها مي گيرد و هم نسبت به پيامک فارسي ارزان تر است . در هرصورت مشترکان همراه اول بايد در انتظار قبض هاي تلفن همراه خود باشند تا مشخص شود پس از تغيير رويه خود در ارسال پيامک لاتين و جايگزين شدن پيامک فارسي هزينه پيامک که در قبض مشخص است کاهش پيدا کرده است يا خير؟ که به اعتقاد نگرانده اين هزينه نه تنها کاهش پيدا نکرده بلکه داراي افزايش نيز بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا