چرا از مردم دفاع نمي کنيد ؟

 روز پنجشنبه در حاشيه نشست هيات دولت از مردم و رسانه هاي گروهي  خواست تا از موضع دولت در قبال آنچه که حفظ فرهنگ ،  خط و زبان فارسي ناميد، دفاع کنند.ترديدي نيست که دولت ها به عنوان خدمتگزاران مردم به پشتيباني  و حمايت مردم نياز دارند تا قادر به انجام وظايف خود  باشند و …

 روز پنجشنبه در حاشيه نشست هيات دولت از مردم و رسانه هاي گروهي  خواست تا از موضع دولت در قبال آنچه که حفظ فرهنگ ،  خط و زبان فارسي ناميد، دفاع کنند.
ترديدي نيست که دولت ها به عنوان خدمتگزاران مردم به پشتيباني  و حمايت مردم نياز دارند تا قادر به انجام وظايف خود  باشند و مردم نيز موظف هستند که از مواضع دولتي که خود انتخاب کرده اند دفاع کنند تا براي اين مجموعه پشتوانه و ملزومات خدمت کردن را فراهم کنند.
برهمين اساس آنچه که وزير ارتباطات از مردم و رسانه هاي گروهي خواسته است ، موضوعي است چند وجهي که از نقطه نظر حمايت و دفاع از فرهنگ و ادبيات ملي بسيار موجه و محترم است. 
اما بعد ديگر اين درخواست که دفاع از عملکرد وزارتخانه در قبال افزايش نرخ تعرفه پيامک تلقي مي شود، موضوعي نيست که قابل دفاع باشد و اين انتظار که ۲۷ ميليون مشترک تلفن همراه تاوان افزايش سهم درآمد دولت از محل  وزارت ارتباطات را به بهانه دفاع فرهنگي  بپردازند، انتظاري بجا نيست.
آقاي وزير بهتر از هرکسي مي دانند که واژه “دفاع ” در برگيرنده مفهومي برتر از سکوت کردن در قبال برخي سياست هاي وزارت ارتباطات است که اساس و فلسفه آنها بر  کسب درآمد  استوار شده است.
واقعيت اين  است که “دفاع”،تنها  يک کنش نيست،  بلکه واکنشي است که مدافع در قبال  آنچه که از موضوع قابل دفاع خود دريافت کرده،  نشان مي دهد.
از اين منظر ،حراست از فرهنگ و ادب  فارسي که ميراث تمدني کهن و موجد هويتي معنادار براي ايرانيان است، اقدامي است ارزشمند و قابل دفاع . اما شرکت ارتباطات سيار يا مديران دولتي وزارت ارتباطات که امروز توقع دفاع از آنها را داريد به مردم چه داده اند که قابل دفاع باشد؟
آقاي وزير وديعه هاي اين مردم  سالها در اختيار وزارتخانه تحت امر شما بوده است تا  به واسطه آن شبکه تلفن همراه و ثابت توسعه يابد و درآمد شرکت دولتي مخابرات ايران بيشتر و بيشتر شود.
اما سئوال اين است که همين مردم در قبال سپردن  سرمايه عظيمي که به گفته خودتان ۴ هزار ميليارد تومان است چه دريافت کرده اند؟
 آقاي وزير وزارت ارتباطات ، حتي آنقدر براي صاحبان اين پولها ارزش قائل نيست  که وديعه آنها را به روز محاسبه کند . در حالي که مي دانيد برخي علماي ديني  معتقدند که استفاده از اين وديعه  مشکل شرعي دارد و بارزترين نقطه نظر در اين خصوص، مربوط به مرحوم آيت الله لنکراني بود که در رسانه ها منتشر شد و شما هم خوانديد.
آقاي وزير مردم ايران که همواره سر و جان خود را براي دفاع از ميهن خود و هرچه به آن مربوط مي شود کف دست گرفته اند، در مقابل آنچه که به وزارت ارتباطات داده اند سرويس تلفن همراهي دريافت کرده اند که هر روز به دليلي اختلال دارد و تعرفه هاي خدمات آن به اندازه اي بالاست که سازمان بازرسي کل کشور را نيز گله مند  کرده است.
اين مردم بابت سرويس هاي مخابراتي پول مي دهند  که به دليل انحصار  مخابرات فاقد ارزش کيفي است و هيچ تناسبي با تحولات روز جهان ندارد با اين وجود هيچ حق انتخابي هم ندارند و به همين دليل هم هميشه اين منت بر سرشان است که ……
آقاي وزير مردم ايران ، مردمي بسيار شکيبا و با گذشت هستند و شما که در خارج از ايران تحصيل کرده ايد مي دانيد که مردم ديگر کشورها از اپراتورهاي مخابراتي خود سبد سبد توقع دارند و رسانه هاي شان چگونه طبل رسوايي شرکت هايي  را که در حق مردم اجحاف کرده اند از بام به زمين مي اندازند.
با اين وجود بازهم توقع داريد مردمي که در قبال اين همه کم لطفي  سکوت کرده اند از موضع وزارتخانه در مورد افزايش نرخ تعرفه پيامک دفاع کنند؟
همانگونه که در گزارش سازمان بازرسي آمده بود و کارشناسان مخابراتي نيز بر آن اصرار دارند ، سرويس پيامک بسيار کمتر از آن چيزي که مديران  اپراتور اول مي گويند ، هزينه دارد و تعرفه ۱۴۲ ريالي هم براي آن خيلي گران است چه برسد به تعرفه ۲۲۲ ريالي فرهنگي !
آنچه مسلم است حفاظت از فرهنگ و خط و زبان فارسي وظيفه اي است که بر عهده تمام ايراني ها بوده و بعيد به نظر مي رسد کسي در اين کشور مخالف دفاع از ارزش ها و هويت ملي خود باشد.
اما شما مي دانيد که بخش قابل توجهي از همين مردم  به زير خط فقر سقوط کرده اند . به همين دليل هم توقع دفاع از تصميمي که باعث افزايش هزينه هاي آنها شود ،نه تنها  در خواستي نامعقول است بلکه  نوعي بي انصافي در حق کساني است که اين وزارتخانه داعيه خدمتگزاري به آنها را دارد.
اگر واقعيت امر همين است که عنوان شده و هدف از اين تصميم ، فقط صيانت از زبان و ادب فارسي است و انگيزه اقتصادي در آن دخيل نيست ، بهتر بود به جاي تنبيه مالي کساني که پيامک لاتين ارسال مي کنند، به عنوان تشويق، بخش کوچکي  از صورتحساب مشترکان استفاده کننده از خط فارسي را مشمول بخشودگي مي کرديد که تصور نمي کنم به  درآمدهاي کلان  اپراتور اول خللي وارد کند.
آقاي وزير ؛ واقعيت اين است که تشويق و ترغيب مردم به استفاده از خط و زبان فارسي مستلزم برنامه فرهنگي مستمري است که تفاوت بسياري با روش هاي تحميلي  مانند افزايش تعرفه دارد و حداقل به بيزاري مردم از اقدامات فرهنگي ، منجر نمي شود.
با اين وصف بايد پرسيد که چرا شما از مردم دفاع نمي کنيد؟ آيا حفظ و حراست از فرهنگ ، زبان و ادب مردمي که حداقل ظرف سه دهه گذشته مطيع  تصميم گيري هاي  اين وزارتخانه بوده  و دم بر نياورده اند، ارزش ناديده گرفتن بخش کوچکي از درآمدهاي دولت را ندارد ؟
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا