بيماران در صورت مصرف به موقع دارو جايزه مکالمه رايگان موبايلي دريافت مي کنند

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “ام اس ان بي سي”، محققان دانشگاه فني ماساچوست اعتقاد دارند که ارايه دقايق رايگان مکالمه با تلفن همراه به بيماران مبتلا به مرض سل آنها را به مصرف دارو و در نتيجه بهبود بيماري تشويق مي کند.پزشکان سالها براي تشويق برخي از بيماران مبتلا …

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “ام اس ان بي سي”، محققان دانشگاه فني ماساچوست اعتقاد دارند که ارايه دقايق رايگان مکالمه با تلفن همراه به بيماران مبتلا به مرض سل آنها را به مصرف دارو و در نتيجه بهبود بيماري تشويق مي کند.
پزشکان سالها براي تشويق برخي از بيماران مبتلا به مرض سل به مصرف تمام داروها با مشکل روبرو بوده اند و اين بيماران بايد يک رژيم سخت ۶ ماهه دارويي داشته باشند.
اين گروه راه حلي را ايجاد کرده اند که به بيماران امکان مي دهد آزمايشات را خودشان انجام دهند.
“خوزه گومز مارکز” يکي از مسوولان  اين پروژه گفت: براي استفاده از اين روش شروع به گسترش تجهيزات زيربنايي شامل  تکنولوژي بي سيم و مخابراتي کرده ايم وروش کار اين سيستم اين گونه است که بيماران ادرار خود را با استفاده از يک نوار آزمايش مي کنند.
اين نوار در صورتي که  دارو مرض سل استفاده شده باشد کد عددي را نشان مي دهد. سپس کد را توسط پيام متني به مسوول سلامتي خود ارسال  و تشويق هايي را براي دقايق رايگان مکالمه دريافت مي کنند.
مارکز افزود: با استفاده از اين آزمايشات خانگي ديگر نيازي نيست افراد تيم هاي پزشکي بازديدهايي را در طي هفته از مريض داشته باشند کاري که انجام آن در مناطق دورافتاده بسيار مشکل بوده است.
تلفن هاي همراه ابزار مناسبي براي انجام اين پروژه بوده زيرا در جهان رو به رشد ابزاري معمول است.
دکتر “ماريو راويگليونه” مدير برنامه مبارزه با سل “سازمان بهداشت جهاني” اين ايده دانشگاه ماساچوست را “خلاق” خواند ،اما افزود :ملاقات هاي پزشکي بايد ادامه داشته باشد زيرا سيستم هايي که برپايه گزارش خود بيمار قرار دارند اغلب ناموفق هستند.
وي افزود: اعتماد کردن فقط به مشوق ها کار خطرناکي است.
آمار سال ۲۰۰۶ که جديدترين آمار در دسترس است نشان مي دهد در سراسر جهان ۲/۹ ميليون نفرمبتلا به بيماري سل بودند  که   و ۷/۱ ميليون نفر از انان جان خود را از دست دادند.
اين بيماري با يک رژيم سخت دارويي قابل درمان است، اما بسياري از بيماران زماني که احساس کردند رو به بهبودي هستند ديگر مصرف داروها را قطع مي کنند. برخي ديگر نيز به دليل عوارض جانبي مانند تب، حالت تهوع و خارش پوست مصرف داروها را قطع مي کنند.
اگر داروها به طور نامرتب مصرف شود ميکروب مقاوم مي شود. سازمان بهداست جهاني تخمين مي زند که ۵ تا ۱۰ درصد از مبتلايان به سل به دليل قطع مصرف داروها جان خود را از دست داده اند.
يک تحقيق کوچک در نيکاراگوئه روي ۲۰ بيمار مبتلا به سل نشان داد که سيستم MIT مي تواند کارايي داشته باشد و يک تحقيق ديگر تابستان امسال يدر پاکستان صورت خواهد گرفت.
۱۱۳/۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا