اين اقدام مناسب است اگر…

بي ترديد مي تواند اقدامي موثر و مفيد براي نظم بخشيدن به بازار پر تقاضاي گوشي تلفن همراه در ايران باشد و در صورتي که با چالش در اجرا يا مقاومت و نفوذ مافياي گوشي مواجه نشود، ايفاگر نقشي اساسي در برچيدن بساط قاچاق در بازار خواهد داشت.در واقع وجود دو مولفه مهم نظارت بر روند …

بي ترديد مي تواند اقدامي موثر و مفيد براي نظم بخشيدن به بازار پر تقاضاي گوشي تلفن همراه در ايران باشد و در صورتي که با چالش در اجرا يا مقاومت و نفوذ مافياي گوشي مواجه نشود، ايفاگر نقشي اساسي در برچيدن بساط قاچاق در بازار خواهد داشت.
در واقع وجود دو مولفه مهم نظارت بر روند عرضه و تنظيم  ميزان واردات با توجه به تقاضاء براي سامان بخشيدن به اين بازار ضروري هستند و به نظر مي رسد با توجه به آشفتگي بازار که با افزايش تعرفه واردات گوشي طي دو سال اخير شدت يافته ،  اهميت آن  براي  بخش خصوصي و انجمن صنفي فروشندگان سيم کارت تلفن همراه، بيش از پيش نمايان شده است.
به همين دليل هم اين نهاد صنفي براي خروج از بن بست مشکلات و نابساماني هاي بازار تصميم به استفاده از ابزارها و قابليت هاي قوانين صنفي و مدني گرفته است که مي تواند نقطه عطفي در ايجاد تحولاتي مثبت و سازنده در بازار گوشي تلفن همراه محسوب شود.
اين بازار در حال حاضر با مسائل بسياري از جمله قاچاق گوشي ، عدم توازن در عرضه و تقاضا ، فقدان نهادهاي نظارتي بر کيفيت محصولات عرضه شده و نبود ضمانت اجرايي براي برخورد با متخلفان صنفي مواجه است که استمرار اين شرايط مي تواند به زيان هرچه بيشتر دولت، مشتريان و بنگاه هاي فعال در اين حوزه ختم شود .
از اين رو اقدام صنف به تشکيل كميته واردكنندگان گوشي تلفن همراه ، اقدامي هوشمندانه و موثر است که بايد از سوي دولت به عنوان ناظر و سياستگذار و اعضاي صنف به عنوان گروهي که کميته مذکور ناظر به تامين منافع آنهاست، مورد  حمايت جدي قرار بگيرد.
به عبارت روشن تر مي توان گفت؛ افراد يا گروه هايي که با اين کميته همکاري نکرده يا درصدد انحراف آن از مسير وظايف و برنامه هاي اصلي برآيند به طور مستقيم با ساماندهي بازار و حرکت آن به سمت استقرار عدالت و قانونمداري مقابله کرده اند .
تشکيل اين کميته در عين حال وظيفه انجمن صنفي فروشندگان سيم کارت و گوشي تلفن همراه و لوازم جانبي را نيز سنگين تر کرده و حساسيت بيشتري به برنامه ها و سياست هاي اين  نهاد صنفي مي بخشد . به همين دليل ضروري است تا انجمن مذکور تمام برنامه ها و سياست هاي کميته  واردكنندگان گوشي را به شکلي شفاف در معرض نقد کارشناسان و اعضاي صنف قرار داده و از نقش موثر و مفيد رسانه هاي گروهي براي پيشبرد اهداف آن غافل نشود.
در غير اين صورت نه تنها تشکيل اين کميته دردي از بازار آشفته تلفن همراه کشور دوا نخواهد کرد،بلکه موجب مي شود تا به عنوان ابزاري قدرتمند مورد سوءاستفاده افراد يا گروه هاي خاص قرار بگيرد.
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا