استفاده از داده هاي تلفني براي آگاهي از موقعيت و وضعيت جمعيتي

 به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “استراليا نيت”، هم اکنون بيش از ۳/۳ ميليارد مشترک تلفن  همراه در سراسر جهان وجود دارند، افرادي هستند که به طور داوطلبانه دستگاه هايي را با خود حمل مي کنند که حرکت هاي روزانه آن ها مانند مهاجرت پرندگان، وال ها، خرس ها و ساير …

 به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “استراليا نيت”، هم اکنون بيش از ۳/۳ ميليارد مشترک تلفن  همراه در سراسر جهان وجود دارند، افرادي هستند که به طور داوطلبانه دستگاه هايي را با خود حمل مي کنند که حرکت هاي روزانه آن ها مانند مهاجرت پرندگان، وال ها، خرس ها و ساير حيوانات با حسگرهاي ماهواره اي  کنترل مي شود.
کاربران تلفن همراه عنکبوت هايي هستند که تارهاي الکترومغناطيسي را با خود حمل مي کنند ، فيزيکدان ها، نقشه کش هاي شهري و جامعه شناسان مشتاقانه ميليون ها از اين تارهاي الکترونيکي را مطالعه ، به هم متصل و تبديل به الگوهاي حرکت مردم کرده اند و  اين کار تا کنون ناممکن بود.
چنين داده هايي موقعيت دقيق که به طور خودکار توسط شرکت هاي تلفن همراه جمع آوري مي شوند، طرفداران حريم شخصي را ناراحت مي کند، اما جامعه شناسان از اين امکانات به وجود آمده براي تحقيق استفاده مي کنند.
اطلاعات دقيق در حرکت مردم مي تواند به نيروهاي امنيتي کمک کند که در هنگام وقوع بلاياي طبيعي کمک هاي موثرتري را ارايه دهد، همچنين موجب بهتر شدن نقشه کشي شهري شده و کنترل حمل و نقل و ترافيک مي شود.
استفاده از اين قابليت همچنين مي تواند کمک کند متخصصان سلامت عمومي حرکت هاي جمعيت براي بيماري هاي مسري را بهتر بشناسند.
کارشناسان با تجزيه کردن بيش از ۱۶ ميليون داده هاي زمان تماس تاريخ تماس و موقعيت محققان اين جريانهاي عادي حرکتي را به الگويي رياضي تبديل مي کنند.
محققان موسسه فني ماساچوست از داده هاي بين المللي تماس هاي تلفن همراه و ترافيک اينترنتي براي بدست آوردن حرکت هاي پيچيده اجتماعي زندگي شهري و جهاني سازي استفاده مي کنند.
جغرافياي حرکتي مکالمات نشان دهنده آهنگ ارتباطات نيويورک با بيش از ۲۰۰ کشور است وارتباط بين منهتن و جهان هر روز صبح پس از اين که بازار بورس نيويورک باز مي شد به طور چشمگيري افزايش مي يافت.
تحليلگران اين موسسه با استفاده از داده هاي تلفن همراه تهيه شده توسط اپراتورها نقشه هاي الکترونيکي زمان واقعي استفاده از تلفن همراه و حرکت جمعيت در رم، ميلان و مناطق مادر شهر استراليا و شهر گراتش اتريش را تهيه کنند.
اين موسسه در رم داده هاي تلفن همراه تهيه شده توسط “تله کام ايتاليا” را با داده هاي موقعيت يابي بي سيم اتوبوس ها و تاکسي ها در سطح شهر ترکيب کرده تا شلوغي هايي ترافيک و جمعيتي را در مواقع مخصوص مانند مسابقات جام جهاني فوتبال و کنسرت هاي موسيقي کنترل کنند.
اما اين تيم هاي تحقيقاتي تاکيد کردند که هيچ راهي براي فهميدن هويت کاربراني که عادات تماس هاي تلفني آنها را تحليل مي کنند ندارند.
۱۱۳/۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا