نابينايان و بي سواد ها مي توانند با تلفن همراه متن ها را بخوانند

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت اينترنتي “لتز گوموبايل دات اورگ” ، اين فن آوري در نمايشگاه سالانه فن آوري توانبخشي Annual Assistive Technology Exhibition در انستيتو ملي نابينايان کانادا Canadian National Institute for the Blind’s (CNIB) ارايه شد.فن آوري  KNFB Reader درقالب يک وسيله قابل حمل و دستي  همچون يک …

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت اينترنتي “لتز گوموبايل دات اورگ” ، اين فن آوري در نمايشگاه سالانه فن آوري توانبخشي Annual Assistive Technology Exhibition در انستيتو ملي نابينايان کانادا Canadian National Institute for the Blind’s (CNIB) ارايه شد.
فن آوري  KNFB Reader درقالب يک وسيله قابل حمل و دستي  همچون يک گوشي تلفن همراه قابل استفاده  خواهد بود و گوشي نوکيا  N82 بعنوان اولين وسيله همراه  براي اين منظور در فرانسه و انگليس مورد استفاده قرار مي گيرد.
 با استفاده از فن آوري KNFB Reader مي توان  از متون و مطالب موردنياز و دلخواه عکس گرفت  و سپس با فشاردادن يک دکمه روي دوربين با کيفيت گوشي نوکيا N82 ، مطالب به شکل  صوتي در آمده و از گوشي پخش مي شود در واقع متني که از آن عکس گرفته مي شود به صوت تبديل مي شود.
کاربرنابينا و بي سواد  مي تواند با همين شيوه به موضوع ومتن اسناد ، آهنگ ها ، منوها ، متون رسيده ، و بسياري از متن هاي چاپي با صداي رسا و واضح و قابل تنظيم گوش کنند.
استفاده از فن آوري نوين يادشده اين امکان را براي افراد ناتوان يا کم توان بيسواد ، کم بينا و نابينا  فراهم مي کند تا با بهره گيري از يک وسيله همراه (مثل گوشي تلفن همراه )  با مشکلاتي که براي خواندن متن ها ي مختلف و حتي امور روزمره با آنها مواجه هستند ، مقابله کنند.
فن آوري KNFB Reading توسط فردي به نام “ري کورتسويل”  30 ساله  که يک مخترع  و نوآور در زمينه فن آوريهاي توانبخشي است ،  ابداع و ساخته شده است.
وي همچنين مخترع اولين دستگاه  داراي سيستم تبديل متن چاپي به صوت در دنيا است .
۱۳۱/ ۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا