مدارا با يک شرکت نيمه دولتي يا رضايت ۲۴ ميليون مشترک؟!

وگفت: طرح آزمايشى GPRS توسط شركت زيمنس (SIEMENS)  و به منظور نمايش قابليت‌هاى سيستم‌هاى GPRS در شركت ارتباطات سيار اجرايى شد بنابر اظهارات وي تجهيزات اين سيستم از اوايل سال ۸۴ در ساختمان شركت ارتباطات سيار و پس از هماهنگى و سازگارى با ديگر سيستم‌ها، با هزينه ۵۰۰هزار دلاري به صورت آزمايشى فعال شده بود. …

وگفت: طرح آزمايشى GPRS توسط شركت زيمنس (SIEMENS)  و به منظور نمايش قابليت‌هاى سيستم‌هاى GPRS در شركت ارتباطات سيار اجرايى شد
بنابر اظهارات وي تجهيزات اين سيستم از اوايل سال ۸۴ در ساختمان شركت ارتباطات سيار و پس از هماهنگى و سازگارى با ديگر سيستم‌ها، با هزينه ۵۰۰هزار دلاري به صورت آزمايشى فعال شده بود.
مديركل طرح و مهندسى شركت ارتباطات سيار با اشاره به آمادگى اين شركت براى اجراى مناقصه پروژه GPRS دريک ماه بعد جهت واگذارى سرويس‌هاى نسل ۵/۲ تلفن همراه به تمامى مشتركان در كشور گفت: پس از اجراى طرح آزمايشى و هماهنگى GPRS با سيستم‌ها، شركت ارتباطات سيار مى‌تواند در مناقصه اصلى در خصوص اين سيستم‌ها به ارزيابى شركت‌ها بپردازد .
اما آنچه را که وي در اين مصاحبه  به زبان نياورد ، اين واقعيت بود که برنده اين مناقصه شرکت صاايران خواهد بود  و قرار است که  سه سال پس از اجراي آزمايشي اين طرح و برگزاري مناقصه آن،  دست مديران اپراتور اول را در پوست گردو بگذارد.
در آخرين روزهاي سال ۸۵ و  حدود دو سال بعد از انتشار اين خبر که به مشترکان همراه اول وعده دسترسي به اينترنت از طريق موبايل مي داد?، دکتر غفاريان از فعال شدن سرويس GPRS اپراتور اول از اوايل سال ۸۶ خبر داد.
 اين در حالي بود که اپراتور دوم تلفن همراه ، کمي پيش تر از آن خبر از راه اندازي اين سرويس در آينده اي نزديک داده بود  و مشترکان اين اپراتور کمي بعد از آن توانستند از طريق گوشي هاي موبايل خود به اينترنت دسترسي پيدا کنند.
 خبر ديگري که درباره سرويس GPRS همراه اول داده شد، از جانب مدير عامل شرکت ارتباطات سيار بود که وعده شهريور ماه را به مشترکان خود مي داد. اما به نظر مي رسد با روندي که مجري اين پروژه در پيش گرفته بود ، صدوقي هم در آن زمان اعتقاد چنداني به آنچه مي گفت، نداشت و شايد به نحوي مي توانست پيش بيني کند که اوايل سال بعد موضوع تاخير در ارائه سرويس GPRS به يکي از چالش هاي اپراتور اول مبدل خواهد شد.
او، اما واقعا نمي توانست تصور کند که راه اندازي اين سرويس به شهريور ماه ۸۷ موکول خواهد شد، چه بسا که اگر مي توانست چنين تاخيري را پيش بيني کند از همان ابتدا آب پاکي را روي دست مشترکان همراه اول مي ريخت و مي گفت: به اين دليل که صاايران برنده مناقصه اين پروژه شده ، نبايد اميد زيادي به راه اندازي آن داشته باشيد.
اين شرکت در اجراي پروژه “بيلينگ” ارتباطات سيار هم با تاخيري طولاني مواجه است و به همين دليل هم عاقلانه ترين سياست اين بود که از همان ابتدا قيد اينترنت بر روي موبايل دولتي را مي زدند.شايد به همين دليل هم بود که مخابرات شرايط سخت تري را پيش پاي صاايران گذاشت و از اين شرکت ضمانت خواست .
اما همين ضمانت هم که مدت ها موضوع چالش ميان مخابرات ايران و صاايران بود و در نهايت هم با برخورد جدي غفاريان به سرانجام رسيد ، به دليل کشدار شدن مساله به يکي از دلايل تاخير در اجراي پروژه مبدل شد.
با اين وجود مهندس وحيد صدوقي و دکتر غفاريان رييس هيات مديره مخابرات ايران بعدها با بيان اين که تاخير در  ارائه سرويس GPRS  به دليل تاخير در ارسال تجهيزات بوده، تلاش کردند ماجراي پر حاشيه و بحث برانگيز اين سرويس را به نحوي موجه جلوه دهند.
به مجرد طرح اين موضوع، وزير ارتباطات وعده داد که سرويس GPRS در شهريور ماه سال ۸۷ راه اندازي خواهد شد و پس از آن سمت و سوي تمام اظهار نظرهاي مديران وزارتخانه درباره اين سرويس مشخص شد و  وعده شهريور به عنوان آخرين وعده آنها اعلام شد.
صدوقي، پيش از اين براي توجيه اين تاخير گفته بود: سال گذشته جهت ارائه GPRS همراه اول و انتخاب پيمانکار قرار شد مناقصه‌اي برگزار شود ولي به دليل وجود برخي نواقص، مناقصه انتخاب پيمانکار مجددا انجام شد و در دي ماه ۸۶ برنده اين مناقصه مشخص شد.
اما نواقصي که وي از آن نام برده بود، هرگز شفاف نشد و مديران وزارت ارتباطات هرگز نگفتند که به دليل کدام نواقص ، کار اين مناقصه به طور ناگهاني به برگزاري مجدد کشيد.
صاحب نظران در اين باره مي گويند: شرکت ارتباطات سيار از سوي مشترکان خود تحت فشار نيست و قواعد رقابت در بازار هم براي اين اپراتور دولتي اهميت چنداني ندارند . به همين دليل تغيير پيمانکار براي مديران اين شرکت توجيه پذير نيست و ارزش اين را ندارد که رابطه وزارتخانه با شرکت صاايران مخدوش شود.
پيمانکار پروژه موظف بود تا پايان سال ۸۶ سرويس  GPRS همراه اول را برقرار کند ولي اين امر به دليل آنچه که از سوي مقامات وزارت ارتباطات ، تاخير در ارسال تجهيزات اين سرويس به سايت‌هاي شبکه خوانده شد ، جنبه عملي به خود نگرفت .
براساس آنچه که منتقدان مخابرات ايران مي گويند: اين شرکت ضرورتي براي اعمال فشار بر صاايران نمي بيند، چرا که با همين سرويس دست و پا شکسته موبايل هم موفق شده بود تا  در رتبه‌بندي ? ????شركت برتر اقتصاد ايران، با شش پله صعود به جايگاه ? ??? برسد.
با تمام اين مسائل سئوالي که ذهن بسياري از فعالان حوزه و مشترکان تلفن همراه را مشغول کرده، اين است که آيا مدارا کردن با شرکت نيمه دولتي صاايران ارجحيت دارد يا جلب رضايت ۲۴ ميليون مشترک و همچنين مزاياي رقابتي آن پس از خصوصي شدن؟
۱۵/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا