تحقيق وشناخت مصرف کننده ،راز موفقيت نوکيا در بازارموبايل

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت دجاکارتا، در حال حاضر ازجمعيت  6/6ميليارد نفري دنيا ۳/۳ ميليارد نفر يعني برابر با ۵۰ درصد جمعيت جهان تلفن همراه دارند و طولي نخواهد کشيد که حتي کودکان سه ساله نيزبه جمعيت کاربران موبايل خواهند پيوست.  اين تعداد کاربر تلفن همراه طي ۳۵ سال از …

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت دجاکارتا، در حال حاضر ازجمعيت  6/6ميليارد نفري دنيا ۳/۳ ميليارد نفر يعني برابر با ۵۰ درصد جمعيت جهان تلفن همراه دارند و طولي نخواهد کشيد که حتي کودکان سه ساله نيزبه جمعيت کاربران موبايل خواهند پيوست. 
اين تعداد کاربر تلفن همراه طي ۳۵ سال از اولين مکالمه موبايلي تا کنون به دست آمده است و شرکت فنلاندي نوکيا به عنوان يکي از فعال ترين توليد کننده گوشي نقش بسزايي در اين زمينه داشته است.
بازار تلفن همراه در سراسر دنيا هر سال حدود يک ميليارد دستگاه به فروش مي رساند و تعداد فروشندگان دستگاه هاي تلفن همراه مخصوصا در آسيا به سرعت در حال افزايش است.
در اين بازار روبه رشد برخي از شرکت ها براي اين که راحت تر بتوانند خدمات ارايه دهند از رقابت سخت و واگراي دست کشيده اند و راه همگرايي و همکاري را در پيش گرفته اند.
گزارش ها نشان مي دهد که حتي رقباي سختي چون ال جي و سامسونگ تصميم گرفتند به جاي ادامه دادن به جنگ ، با يکديگر همکاري کنند وبه اين ترتيب بازار آمريکا را با عرضه دستگاه هاي مجهز به سيستم هاي جديد مانند تلويزيون همراه و ويژگي هاي چند رسانه اي در دست بگيرند. 
در اين ميان بايد ياد آور شد که نوکيا نيز براي ايجاد جذابيت هاي جديد و حفظ و و افزايش سهمش در بازارتلفن همراه دست به اقدامات گسترده اي زده است که از آن جمله مي توان به رويکرد و توجه ويژه شرکت به مساله طراحي و تحقيق اشاره کرد.
نوکيا براي دستيابي به اهداف خود مراکز و تيم هاي تحقيقاتي مختلفي را ايجاد و تاسيس کرده است که براي مثال مي توان به مرکز طراحي نوکيا در لندن اشاره کرد که براي توسعه و رشد در بازارهاي در حال توسعه ايجاد شده است. 
تيم طراحي نوکيا متشکل از حدود ۳۰۰ طراح و کارشناس گوناگون است و اين تيم به گروه هايي با کارکردهاي چند وجهي تقسيم شده است که متشکل از مهندسان طراحي، روانشناسان، جامعه شناسان، انسان شناسان و ديگر کارشناسان است.
نوکيا مراکز طراحي ديگري در توکيو و هند دارد، با اين حال گروه تحقيقاتي اين شرکت  فقط محدود به مرکز Oxford Street که شيک ترين و مدرن ترين فروشگاه هاي دنيا را شامل مي شود، نيست بلکه محققان اين شرکت به مکان هايي در سراسر دنيا سفر کردند و به تحقيق درباره چگونگي استفاده مردم از تلفن همراه در زندگي روزانه شان پرداختند.
اين تيم ها براي مثال به مومبايي، ريودوژانيرو و غنا سفر و از تعداد زيادي از مردم درباره استفاده شان از تلفن همراه تحقيق کردند و در اين تحقيق کارشناسان نوکيا از ديدگاه ها و زندگي روزمره مردم گزارش هاي تصويري (عکس و فيلم) و مصاحبه تهيه کردند.
در جريان اين تحقيق تيم هاي کارشناسي شامل روانشناس ، جامعه شناس و اقتصاد دان سعي دارند بفهمند نيازهاي مردم براساس فرهنگ ، سواد و  سطح درآمد چيست و براساس اين تحقيقات به ساخت گوشي به فراخور نياز منطقه اقدام کند.
براي مثال اين تحقيقات به شرکت کمک مي کند که براي افرادي که توانايي خواندن و نوشتن ندارند، چه گوشي تلفن همراهي را  طراحي کند زيرا يک پنجم مردم سراسر دنيا سواد خواندن و نوشتن ندارند و براي نمونه تنها هند که يکي از بزرگترين بازار روبه رشد تلفن همراه در دنيا است نزديک به ۲۶۰ ميليون نفر بي سواد دارد.
تيم طراحي نوکيا به اين نتيجه رسيد که بهترين روش براي دريافت اين که مردم از تلفن همراه چه انتظاري دارند، زندگي و تعامل با آنها و تحقيق در باره آنها از نزديک مي باشد.
در اين تحقيقات گروه تا کنون درباره استفاده هاي متفاوت از تلفن همراه به نتايج قابل توجه اي دست يافته که مثلا براي توليد تلويزيون همراه بايد به بازار کره جنوبي به  عنوان يکي از کشورها يي که بيشترين کاربر را در اين زمينه دارد ، توجه داشته باشد.
در نتيجه اين تحقيقات نوکيا دريافت که همه کاربران به  اينترنت همراه نياز ندارند و براي ساخت گوشي هايي که به اين سيستم مجهز است، بايد بازار هاي خاص مورد توجه قرار گيرند.
تحقيقات و سرمايه گذاري در طرح هاي پژوهشي يکي از رکن هاي اساسي اقتصاد بازار است و در واقع درک و شناخت عميق مشتري و مصرف کننده راز ماندگاري و نفوذ هر شرکت در بازارمحسوب مي شود و نوکيا نيز با اين انديشه سهم ۴۰ درصدي بازار تلفن همراه جهان را به خود اختصاص داده است.    
۱۳۵/ ۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا