“تي ام اينترنشنال” مالزي در يک نگاه

اين اپراتور تلفن همراه در اختيار دولت مالزي بوده و در ۲۱ آوريل ۲۰۰۸ از شرکت “مخابرات مالزي” جدا شد و دفتر مرکزي آن در کوالالامپورپايتخت اين کشور قرار دارد. “شرکت مخابرات مالزي” براي سرعت بخشيدن به گسترش خارجي خود بخش تلفن همراه را که رشد سريعي داشت از تجارت تلفن ثابت خود جدا کرد. …

اين اپراتور تلفن همراه در اختيار دولت مالزي بوده و در ۲۱ آوريل ۲۰۰۸ از شرکت “مخابرات مالزي” جدا شد و دفتر مرکزي آن در کوالالامپورپايتخت اين کشور قرار دارد.
“شرکت مخابرات مالزي” براي سرعت بخشيدن به گسترش خارجي خود بخش تلفن همراه را که رشد سريعي داشت از تجارت تلفن ثابت خود جدا کرد.
تعداد مشترکان تلفن همراه “تي ام اينترنشنال” در مالزي و ساير کشورهاي منطقه براساس آمار پايان سال ۲۰۰۷ ميلادي، ۳۹ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر است.
شرکت TMI قصد دارد فعاليت خود را در منطقه آسياي شرقي و جنوبي گسترش دهد و سرمايه گذاري در بازار روبه رشد کشورمان را يکي از اهداف خود مي داند.
اين اپراتور مالزيايي که اکنون ۴۹ درصد سهام اپراتور اسپادان در اصفهان را در اختيار دارد در صدد است که در مزايده اپراتوري سوم تلفن همراه ايران شرکت کند.
شرکت مخابرات مالزي (Telekom Malaysia Berhad) که تي ام آي شعبه سرمايه گذاري خارجي و بين المللي آن است،  سرويس هاي مخابراتي و نگهداري تجهيزات را ارايه مي دهد.
 اين شرکت از طريق شعبات خود شبکه هاي تلفن ثابت، تلفن همراه،  تلفن همگاني و سيستم هاي مخابراتي فيبر نوري ارايه مي دهد و برج معروف مخابراتي کوالالامپور را مديريت کرده و سرويس هاي امنيتي هوشمند ارايه مي دهد.
شرکت “مخابرات مالزي” در ۲۶ فوريه ۲۰۰۸ “جمال الدين ابراهيم” رييس سابق “ماکسيس کاميونيکيشن” را به عنوان مدير اجرايي “تي ام اينترنشنال” انتخاب کرد.
مخابرات مالزي سال گذشته طرح هاي خود را براي جداسازي تجارت تلفن همراه خود با نام شرکت جداگانه TM International اعلام کرده بود.
شرکت مخابرات مالزي که پيش از اين شرکت انحصاري مخابراتي اين کشور بود، از زمان خصوصي سازي تبديل به شرکت مخابراتي شماره اول کشور و اپراتور بين المللي داراي رشد سريع در ناحيه آسيا شده است.
اين شرکت همچنين انحصار بازار مخابرات تلفن ثابت مالزي را با بيش از ۶/۴ ميليون خطوط دسترسي در اختيار دارد. با اين وجود پايين بودن ضريب نفوذ تلفن ثابت با ميزان ۲/۱۷ درصد موجب شده است تا فضاي کافي براي رشد آينده شرکت “تي ام” و ورود رقبا وجود داشته باشد.
“تي ام” علاوه بر تجارت تلفن ثابت، يکي از اپراتورهاي برتر تلفن همراه در مالزي است. شرکت اين جايگاه را در سال ۲۰۰۳ پس از خريد شرکت “تکنولوژي ريسورس اينداستري” (TRI) و واحد تلفن همراه  “Celcom” بدست آورد.
“سلکام”  پيشگام قديمي بازار تلفن همراه مالزي بوده و سهم آن از بازار مالزي ۳۰ درصد است.
 TM همچنين ارايه دهنده برتر سرويس هاي اينترنتي مالزي با نام TMNet بوده که تنها ارايه دهنده پهن باند در کشور است و تجارت سلولي را در سال ۱۹۹۸ گسترش داده و کنترل “موبي کام” را که در سال ۱۹۹۳ تاسيس شده بود، در دست گرفت.
“موبي کام” (Mobikom) شبکه اي را بر مبناي پروتکل AMPS ساخته و تمام شبه جزيره مالزي و همچنين ايالات Sabah و Sarawak را پوشش مي دهد.
با اين وجود گستره فعاليت “تي ام” در حوزه تلفن همراه محدود است و به لحاظ مالي و عملکرد ضعيف تر از شرکت هايي چون سلکام، ماکسيس و GiGi است.
“تي ام”  در سال ۲۰۰۲ سهمي را در شرکت “تکنولوژي ريسورس اينداستري” (TRI) شرکت مادر “سلکام” و در سال ۲۰۰۳ سهام کامل TRI را خريداري کرده و کنترل کامل شرکت برتر تلفن همراه کشور را بدست آورد.
پس از آن شرکت يکي از دو مجوز سرويس تکنولوژي سلولي پر سرعت نسل سوم را بدست آورد و در سال ۲۰۰۴ اولين سرويس نسل سوم خود را راه اندازي کرد. اما به دليل تقاضاي کم در ابتدا فقط سرويس خود را به چند صد مشترک ارايه مي داد.
“تي ام اينترنشنال” در رقابت با اپراتور داخلي “ماکسيس کاميونيکيشن” بزرگترين اپراتور مالزي ، روي بازار خارجي تمرکز  کرده است.
سلکام که وابسته به  “تي ام اينترنشنال” است با همکاري با وودافون شبکه نسل سوم HSDPA  را راه اندازي کرده و  سرويس هاي بلک بري را به مشترکان ارايه مي دهد.
تي ام همچنين براي آموزش و تربيت متخصصان براي تاسيس دانشگاه Multimedia University که در جهان شناخته شده است سرمايه گذاري کرد. اين دانشگاه يکي از دانشگاه هاي خصوصي برتر در مالزي بوده و در سال ۲۰۰۷ بيست هزار دانشجو داشت.
* تاريخچه شرکت مخابراتي مالزي 
مالزي در سال ۱۹۶۴  کنترل شبکه تلفن کشور را در دست گرفت و شرکت  “جاباتان تله کام مالزي” (JTM) را سازمان دهي کرد. ضريب نفوذ تلفن در اين کشور در دهه ۱۹۶۰ کمتر از يک درصد بود.
JTM در سال ۱۹۷۱ اجازه عملکرد مستقل را بدست آورد و در سال ۱۹۸۵ اولين سرويس تلفن همراه را راه اندازي کرد. اين سرويس ATUR 450 نام داشت و بر مبناي تکنولوژي آنالوگ NMT کار مي کرد.
شرکت JTM  در پايان دهه ۸۰ نسل جديدي از سرويس هاي تلفن سلولي را بر پايه استاندارد ART 900 راه اندازي کرد و اين قدم مهم با نصب يکهزار و ۵۰۰ کيلومتر فيبر نوري زير دريا که شبه جزيره مالزي را به ايالت هاي “ساراواک” و “صبا” ي مالزي متصل مي کرد، صورت گرفت.
جي تي ام در سال ۱۹۸۷ به دو واحد تقسيم شد. اولين و کوچکترين واحد شعبه رگولاتوري JTM  بوده و در اختيار دولت باقي ماند و  دومين واحد که بخش تلفن ثابت و تلفن همراه JTM را برعهده گرفت “مخابرات مالزي” (TM) ناميده شد.
پروژه خصوصي سازي  “تي ام” در سال ۱۹۹۰ آغاز شد و شرکت به اين منظور بخش تلفن همراه ART 900 خود را با قيمت ۱۱۰ هزار دلار بهTajudin Ramli  فروخت و يکي از شرايط خريد ،ضمانت ۵ ساله انحصار سرويس هاي تلفن همراه در مالزي براي شرکت بود. Ramli سرويس هاي سلولي خود را با نام شرکت Celcom در سال ۱۹۸۹ ارايه داد و در نتيجه TM براي مدت ۵ سال از ورود به بازار تلفن همراه مالزي منع شد.
دولت مالزي در سال ۱۹۹۰ با طرح خصوصي سازي “تي ام” همراه شد و ۲۵ درصد سهام شرکت را در بازار بورس کوالالامپور گذاشت و با اين اقدام رشد حوزه مخابراتي سرعت گرفت و در اواخر دهه ۹۰ شبکه تمام ديجيتالي با ظرفيت نزديک به ۶ ميليون خط راه اندازي شد. 
همزمان که “تي ام” شبکه خود را در داخل کشور مي ساخت، توجه خود را به اپراتورهاي مخابراتي منطقه معطوف کرده بود. اولين تلاش بين المللي شرکت در کشور سري لانکا بود که از تاسيس شرکت MTN تله کام (بعدها “ديالوگ تله کام”) در سال ۱۹۹۳ پشتيباني کرد.
“تي ام” در کشورهاي بنگلادش، کامبوج، اندونزي، سري لانکا، گينه و مالاوي فعاليت دارد و۹۰ درصد سهام شرکت تلفن همراه “ديالوگ تله کام” سري لانکا را در اختيار دارد.
“تي ام اينترنشنال” در بازار کشورهاي سري لانکا، اندونزي، بنگلادش و کامبوج فعاليت گسترده دارد و سهمش در بازارهاي هند، سنگاپور و ايران اندک است.
 113/14

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا