انتشار بدون سانسور اخبار زمين لرزه چين با SMS

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا ” روز دوشنبه هفته گذشته زمين لرزه اي به قدرت ۸/۷درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) استان سيچوان در جنوب غربي چين را لرزاند که د رجريان آن ده ها هزار نفر کشته و مجروج شدند. سايت “اي پي گوگل” اعلام کرد که اخبار اين رويداد که بزرگترين …

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا ” روز دوشنبه هفته گذشته زمين لرزه اي به قدرت ۸/۷درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) استان سيچوان در جنوب غربي چين را لرزاند که د رجريان آن ده ها هزار نفر کشته و مجروج شدند.
سايت “اي پي گوگل” اعلام کرد که اخبار اين رويداد که بزرگترين زمين لرزه درسه  دهه گذشته بوده بدون سانسور در سايت ها و بلاگ هاي اينترنتي نيز ارايه مي شود.
چين هم اکنون بيشترين تعداد کاربران اينترنت و تلفن همراه در دنيا دارد و تلاش و فشار کاربران براي دانستن اخبار زلزله ، دولت چين را مجبور کرده تا اطلاعات را به روشي که قبلاً نبوده است ،انتشار دهد.
انتشار اطلاعات روي سايت ها و تلفن همراه  در عين  مفيد  بودن مخرب نيز هستند زيرا  موجب رواج شديد شايعات مي شوند و اين امر به دليل نوبد کنترل بنوبه خود تاثير نامطلوبي بر روحيه مردم دارد.
شبکه رو به رشد پيام هاي متني ، پيام هاي فوري و وبلاگ نويس ها  به  منبع قدرتمندي از اخبار دست اول اين فاجعه شامل درخواست کمک هاي مردمي و دولتي و حتي انتقاد  از تلاش هاي تيم هاي نجات تبديل شده است.
“زيائو کيانگ” استاد روزنامه نگاري دانشگاه کاليفزنيا، برکلي و مدير پروژه “چاينا اينترنت” که وب سايت هاي اينترنتي چيني را ترجمه و کنترل مي کند، گفت: در چرخه اطلاع رساني از طريق فناوري هاي نوين در چين نمي توان لغت شفاف را بکار برد اما اطلاعات کمتر سانسور شده اند و تقريباً جريان آزاد نظرات وجود دارد.
اين در حالي است که چين به خاطر کنترل اطلاعات مشهور است.
مردم در ايستگاه هاي تلفن اضطراري و منابع برق جمع شده اند تا تلفن هاي همراه خود را شارژ کنند.
در مناطق زلزله زده نيز مردم دور ژنراتورهاي برق جمع مي شوند تا موبايل هاي خود را شارژ کنند.
پليس نيز راجع به پخش پيام هاي تقلبي درباره جمع آوري کمک هاي مردمي هشدار داد.
اغلب موضوعات مورد بحث در  وب سايت ها و پيام هاي کوتاه اين بود که آيا چين به گروه هاي نجات خارجي اجازه کمک در منطقه زلزله زده را خواهد داد و اين که چرا مدرسه هاي زيادي خراب شدند.
ارتباطات تلفني و اينترنتي در مرکز زلزله براي چند روز قطع بود و تنها راه ارتباطي و اطلاع از وضعيت کشتگان و زخمي ها تلفن هاي ماهواره اي بود.
 در ۸ ناحيه اي که بيشترين ميزان خسارت را ديده ۱۶ هزار و ۵۰۰ برج مخابراتي تلفن همراه وجود داشت که از اين ميزان ۱۰ هزار برج آسيب ديده است.
 يک تيم متشکل از ۱۲ تکنيسين در حال کار براي بازسازي شبکه مخابراتي هستند و در عين حال پس لرزه هاي قوي نيز آسيب هاي جدي به برج هاي بازسازي شده وارد مي کند.
۱۱۳/ ۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا