نگاهي به سرويس هاي موقعيت ياب تلفن همراه

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت  “آي تي پرو”،  شرکت هاي تبليغاتي و بازاريابان مي توانند از طريق تلفن همراه بفهمند مشترکان آنها در کجا قرار دارند و مشغول انجام چه کاري هستند.هر روز اپراتورهاي شبکه تلفن همراه اطلاعات گسترده اي از مشترکان خود را جمع آوري مي کنند،  داده هايي …

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت  “آي تي پرو”،  شرکت هاي تبليغاتي و بازاريابان مي توانند از طريق تلفن همراه بفهمند مشترکان آنها در کجا قرار دارند و مشغول انجام چه کاري هستند.
هر روز اپراتورهاي شبکه تلفن همراه اطلاعات گسترده اي از مشترکان خود را جمع آوري مي کنند،  داده هايي در مورد اين که با چه کسي تماس مي گيرند و به چه صفحات وبي در اينترنت دسترسي دارند و شبکه هاي کنوني تلفن همراه حتي جاي کاربران را نيز مي دانند.
هر زمان که کاربر تلفن همراه تماس تلفني برقرار مي کند و يا داده ها را دريافت و ارسال مي کند، گوشي آنها به يک فرستنده وصل مي شود. گوشي هميشه سعي مي کند به قويترين و معمولاً نزديکترين سيگنال متصل شود، اما فرستنده هاي نزديک نيز موقعيت و اطلاعات گوشي را دريافت مي کنند.
شبکه ها با استفاده از تکنولوژي مثلث بندي قادر هستند مکان کاربر خود را تقريباً به درستي پيدا کنند، نه فقط مي توانند بفهمند که چه زماني در حال تماس هستند، بلکه مي فهمند که چه زماني گوشي روشن مي شود.
اپراتورهاي شبکه از برخي از اين داده ها براي کمک به افزايش ظرفيت شبکه خود استفاده مي کنند، اين داده ها همچنين مي تواند براي ارزان تر و دقيق تر کردن سرويس هاي محلي (سرويس هاي بر مبناي موقعيت) استفاده شود.
در برخي کشورها بخصوص آمريکا اپراتورها ملزم هستند اطلاعات موقعيت را جمع آوري کنند تا بتوانند آنها را به سرويس هاي فوريتي يا اورژانسي  ارايه دهند.
در آمريکا طبق بخشنامه E911 کميسيون فدرال مخابرات آمريکا اين امر ضروري است و اين سرويس تحت نام E112 در اروپا نيز پشتيباني مي شود.
زماني که کاربر شماره فوريت ها را مي گيرد سرويس به طور خودکار موقعيت کاربر را انتقال مي دهد.
مخارج انجام اين بخشنامه ها براي شبکه ها سنگين است، بخصوص اين که رگولاتورها خواستار دقت بيشتر اطلاعات موقعيتي هستند. براي مثال در آمريکا هدف اول قوانين E911 اف سي سي اين است که ارايه دهندگان سرويس هاي فوريتي بدانند کدام برج فرستنده تلفن همراه تماس را دريافت کرده است.
فاز II قوانين شبکه ها را ملزم  کرده که بتوانند اطلاعات دقيق موقعيتي را در حدود ۳۰۰ متري کاربر براي ۹۵ درصد تماس ها و در حدود ۱۰۰ متري براي ۶۷ درصد تماس ها ارايه دهند، يعني فواصلي که بايد تجهيزات شبکه براي محاسبه موقعيت نصب شده باشد.
اپراتورهايي که متعهد شده اند اطلاعات مکاني را از گوشي بدست آورند، به طور معمول آنها را از تراشه هاي GPS جمع آوري مي کنند و اين تراشه ها اغلب به دقت ۵۰ متري در ۶۷ درصد تماس ها دست پيدا مي کنند.
اپراتورهاي شبکه با استفاده از اطلاعات موقعيتي به دنبال جبران کردن برخي از اين هزينه ها هستند و از اين اطلاعات براي ارايه سرويس هاي اضافه به شرکت ها و هم مشترکان استفاده مي کنند.
 برخي از اين سرويس ها شامل جستجوي ساده، تبليغات موقعيت محور و حتي در ژاپن محافظان مجازي الکترونيکي هستند که مي توانند هر حرکت کاربر را با استفاده از GPS پيگيري کنند و اگر لازم شد از دوربين تلفن کاربر به طور زنده و مستقيم استفاده کنند.
آمار ها نشان مي دهد که حدود ۵۵ درصد تلفن هاي همراه هم اکنون از GPS برخوردارند.
اين تکنولوژي که در ابتدا براي استفاده توسط طراحان شبکه يا سرويس هاي فوريتي طراحي شده بود از دقت چندان بالايي برخوردار نبود ه اما اکنون با پيشرفت فناوري ها نوين دقت اين سرويس و اعتماد به آن بشدت افزايش يافته است.
بسياري از افراد اين عقيده مشترک را درباره جنبه سخت افزاري صنعت تلفن همراه دارند که اصرار اپراتورها براي ترکيب سرويس جستجو با سرويس هاي گران مانند برنامه ريزي جاده ها يا به روز آوري اطلاعات ترافيکي، موجب شده است که بيشتر افراد و شرکت هاي کوچکتر اين سرويس ها را انتخاب نکنند.
“سانجي جاه” مدير ارشد اجرايي “کوال کام CDMA” توليد کننده تراشه هاي تلفن همراه گفت: رقابت از سوي ساير دستگاه هاي جستجوگر نيز تقاضا براي سرويس هاي موقعيت ياب موبايلي را کاهش داده است.
وي افزود: افزايش دستگاه هاي شخصي جستجوگر مطمئناً از رشد GPS هاي شبکه سلولي جلوگيري کرده است، ما در سازگاري GPS در گوشي ها موفق بوده ايم، اما در رواج استفاده از سرويس هاي موقعيت ياب موفق نبوده ايم.
اما دو تکنولوژي جديد AGPS و  Google Maps براي تغيير اين روند عرضه شده اند.
اولين تغيير در ارايه اطلاعات داده اي دقيق، از طريق تکنولوژي A-GPS يا “GPS کمکي” است. اين تکنولوژي داده هاي ماهواره اي و سلولي را با پردازش از راه دور ترکيب کرده و اطلاعات موقعيتي دقيق تري بخصوص در مکان هاي پر پيچ و خم شهري که دريافت سيگنال هاي GPS سخت است، ارايه مي دهد.
جاه گفت:  کوال کام  هم اکنون بيش از ۳۰۰ ميليون دستگاه تلفن همراه مجهز به A-GPS عرضه کرده واين تکنولوژي همچنين در گوشي هاي N95 نوکيا نصب شده است.
تکنولوژي قابل توجه ديگر، ورود ابزارهاي جستجو و نقشه يابي بخصوص نقشه Maps Google بود.
استفاده از تراشه هاي A-GPS براي ارايه کاربردها منجر به اين مي شود که کاربران تلفن همراه از سرويس هاي موقعيت ياب که فقط هزينه دانلود و داده هاي نقشه يابي دارد ،استفاده کنند.
حتي اپراتورهايي که سرويس هاي جستجوگر پرداختي را ارايه مي دهند ،عقيده دارند که تکنولوژي مانند Google Maps علاقه کاربران به سرويس هاي برمبناي موقعيت را افزايش داده است.
“الکساندر فرومنت کورتيل” رييس سرويس Vodafone live و اينترنت موبايل شرکت وودافون گفت: سرويس هاي جديد مانند Google Maps که بيشتر بر مبناي مسيريابي است تا جستجو، طرفداران زيادي اقه را در در بين عموم افزايش مي دهد.
وي اضافه کرد : جستجوگر ماهواره اي از ۱۸ ماه قبل  در جهان تجارت وجود داشته است، اما در سال ۲۰۰۸ به دست مشترکان مي رسدو با پيشروي Google بيشتر متخصصان يا سرويس هاي ويژه از آن استفاده خواهند کرد.
سانجي جاه پيش بيني کردکه سرويس هايGeo-tagging (ضميمه جغرافيايي) و Geo-fencing (حصار کشي جغرافيايي) رشد خواهند کرد و اين سرويس ها به کاربران حقيقي و حقوقي امکان مي دهد هر چيزي را از حيوانات خانگي گرفته تا رايانه هاي شخصي رديابي کنند.
۱۱۳/۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا