پروانه اپراتور سوم تلفن همراه مهرماه صادر مي شود

به گزارش خبرنگار موبنا کمال محامدپور صبح امروز در نشست خبري با اشاره به حضور کارشناسان اتحاديه جهاني مخابرات (ITU) در ايران از ابتداي بررسي اسناد مزايده اپراتور سوم اظهار داشت: بعد از اتمام تدوين اسناد مزايده قرار بر اين شد که کارشناسان نظرات نهايي خود را اعلام کنند که هفته گذشته کليات اين اسناد …

به گزارش خبرنگار موبنا کمال محامدپور صبح امروز در نشست خبري با اشاره به حضور کارشناسان اتحاديه جهاني مخابرات (ITU) در ايران از ابتداي بررسي اسناد مزايده اپراتور سوم اظهار داشت: بعد از اتمام تدوين اسناد مزايده قرار بر اين شد که کارشناسان نظرات نهايي خود را اعلام کنند که هفته گذشته کليات اين اسناد را قابل قبول تشخيص دادند.
وي با بيان اينکه برخي جزييات اسناد مزايده اپراتور سوم اشکالاتي دارد که براي تدوين مجدد به سازمان تنظيم مقررات ارجاع داده شده است افزود:پس از تصويب نهايي اسناد مزايده توسط کميسيون تنظيم مقررات ، مزايده اپراتور سوم اعلام فراخوان عمومي خواهد شد.
به گفته دکتر محامدپور پس از اعمال نظرات کارشناسان  ITU مشاور خارجي اين پروژه نيز تعيين خواهد شد و در کنار مجري قرار مي گيرد.
معاون وزير ارتباطات همچنين از راه اندازي آزمايشي طرح موبايل نسل سوم در شهر تهران طي روزهاي آتي خبر داد و تصريح کرد: طراحي و ساخت ايستگاه زميني ماهواره، تهيه پيش نويس شبکه ملي IP ، تهيه پيش نويس مرکز داده ملي و راه اندازي ديتاسنتر مرکز تحقيقات مخابرات از جمله طرح هاي شاخص اين مرکز است که در سال ۸۶ به آن پرداخته شده است.
وي با بيان اينکه تدوين اسناد و مقررات”اپراتور واي مکس ” نيز در سال ۸۶ در مرکز تحقيقات به اتمام رسيد خاطرنشان کرد: پيش نويس مخابرات نسل آينده (NGN ) نيز در مرکز تحقيقات مخابرات تهيه شده و قرار است پايلوت آن در برخي استان ها اجرايي شود.
دکتر محامد پور که به مناسبت هفته ارتباطات در محل مرکز تحقيقات مخابرات ايران سخن مي گفت به پيام دبيرکل اتحاديه جهاني مخابرات براي اين روز اشاره کرد و گفت:کليد جامعه ارتباطي، دسترسي عمومي است و براي پر کردن شکاف ديجيتالي بايد اين دسترسي براي همه اقشار جامعه تامين شود.
وي با تاکيد بر استفاده از فناوري هاي نوين براي توسعه تحقيقات و توليد در کشور تصريح کرد:کاهش شکاف ديجيتالي با ايجاد فرصت هاي ديجيتالي توسط ظرفيت هاي موجود در جامعه محقق خواهد شد.
سرپرست پيشين مرکز تحقيقات مخابرات ايران در عين حال با مروري بر فعاليت هاي اين مرکز در سال ۸۶ اظهار داشت: طبق مصوبه سال گذشته شوراي اصل ۴۴ وزارت ارتباطات، مرکز تحقيقات مخابرات ايران به پژوهشگاه ملي ICT تغيير نام و جايگاه داد تا مرکز راهبردي در کشور باشد که در بحث کلان فناوري اطلاعات و ارتباطات فعاليت مي کند.
 وي ادامه داد: در اين راستا اساسنامه پژوهشگاه ملي ICT در هيات امنا مرکز تحقيقات به تصويب رسيد و به دنبال آن هستيم تا اين اساسنامه به تصويب وزارت علوم و تحقيقات نيز برسد.
معاون وزير ارتباطات در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص مجموع اعتبارات مرکز تحقيقات مخابرات در سال ۸۶ گفت: ۲۰ ميليارد تومان معادل ۶۰ درصد از اعتبارات کل مرکز براي تاسيس آزمايشگاه تخصصي تحقيقاتي هزينه شد تا از اين پس آزمايشگاهي براي گواهي تاييد نمونه توليدات داخلي داشته باشيم.
 وي افزود:حدود ۲۰ درصد از اين اعتبار نيز به پروژه هاي کاربردي توسعه اي شرکت هاي تابعه وزارت ارتباطات تخصيص يافت و مابقي آن نيز صرف پروژه هاي بنيادي مرکز تحقيقات مخابرات شد.
به گفته محامدپور ۷۴ درصد از اعتبارات مرکز تحقيقات مخابرات ايران به پروژه هاي برون سپاري شده تعلق گرفت که نسبت به سال ۸۵ که اين رقم ۵۸ درصد بود نشان از جهت گيري اين مرکز براي واگذاري امور به بخش خصوصي دارد.
معاون وزير ارتباطات حجم اعتبارات مرکز تحقيقات در سال ۸۶ را ۷۰ ميليارد تومان عنوان کرد و يادآور شد: از اين مبلغ تنها ۲۰ ميليارد تومان به مرکز اختصاص يافت در حاليکه حجم پروژه هاي انجام شده ۵۵ ميليارد تومان بود.
وي ادامه داد: در سال جديد نيز ۷۰ ميليون تومان اعتبارات پژوهشي و ۱۰ ميليارد تومان نيز از محل درآمد هزينه وزارت ارتباطات براي اين مرکز در نظر گرفته شده است.
به گفته وي انجام نهايي طرح هاي تعريف شده در مرکز تحقيقات مخابرات ايران مستلزم تامين اعتبارات و امکانات فوق است.
معاون وزير ارتباطات بر لزوم اقدامات جدي در کشور براي توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات تاکيد کرد و افزود: مجموعه اعتبارات پراکنده براي اين بخش نمي تواند سبب توسعه در کشور شود.
به گفته اين مقام مسئول در حاليکه در کشورهاي در حال توسعه سرانه  ICT هر نفر در سال حدود ۴۰ دلار است سرانه ICT هر ايراني به زحمت به چند دلار مي رسد.
وي از اجراي اتاق فکر در مرکز تحقيقات مخابرات با حضور نخبگان ارتباطات و فناوري اطلاعات در سال جاري خبر داد.
۱۲۸/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا