پرسش هايي که با مگافون آمده اند

و پيمانکار غير دولتي سيم کارت هاي اعتباري موسوم به تاليا که هم اکنون در تب وتاب تغيير اساسنامه خود براي جذب سرمايه خارجي است، يک اپراتور روسي نيز به طور مستقل پا به عرصه مخابرات ايران گذاشته است.مگافون که گفته مي شود يکي از بزرگترين اپراتورهاي مخابراتي روسيه است، به زودي چراغ دفتر نمايندگي …

و پيمانکار غير دولتي سيم کارت هاي اعتباري موسوم به تاليا که هم اکنون در تب وتاب تغيير اساسنامه خود براي جذب سرمايه خارجي است، يک اپراتور روسي نيز به طور مستقل پا به عرصه مخابرات ايران گذاشته است.
مگافون که گفته مي شود يکي از بزرگترين اپراتورهاي مخابراتي روسيه است، به زودي چراغ دفتر نمايندگي خود را در پايتخت روشن مي کند و روندي را کليد مي زند که با وجود بي سابقه بودن آن طي سه دهه گذشته ، به باز شدن درهاي بازار مخابرات ايران به روي سرمايه گذاران خارجي و داخلي ختم مي شود.
اين که اپراتور روس به رغم تحريم هاي اعمال شده بر ايران، تصميم گرفته تا علاوه بر آزمودن بخت خود در مزايده اپراتور سوم ، در ديگر حوزه هاي ارتباطي کشورمان نيز به فعاليت بپردازد، نشان مي دهد که بازار ايران آنقدر جذابيت دارد که ارزش ريسک کردن داشته باشد.
اين اتفاق ، مي تواند براي ساير شرکت ها و سرمايه گذاران خارجي ، در حکم روشن شدن چراغ سبزي براي ورود به بازار ايران باشد و بدون ترديد به رقابتي شدن اين بازار ، که طي هشتاد سال گذشته در انحصار دولت بوده است کمک مي کند  که عوايد اقتصادي آن نه تنها به نفع دولت خواهد بود،  بلکه امکان دسترسي ارزان و آسان تر به ارتباطات را براي شهروندان ايراني هم فراهم مي کند.
واقعيت اين است مگافون بدون مقدمه پا به بازار ايران گذاشته و در اخباري هم که در اين باره منتشر شده ، توضيح بيشتري درخصوص اين که اين اپراتور با استناد به کدام قوانين و در کدام زمينه هاي مخابراتي فعاليت خواهد کرد ،  ارائه نشده است .
به همين دليل نيز حضور اپراتور روسي در ايران و تاسيس دفتر نمايندگي آن در تهران ، باعث شکل گيري سئوالاتي در ذهن کارشناسان و تحليلگران شده است. آنها از خود مي پرسند وقتي براي آزاد سازي بازار مخابراتي کشور مزايده برگزار مي شود و حتي ارائه دهندگان خدمات ارزش افزوده براي کسب مجوز فعاليت خود از هفت خوان رستم عبور مي کنند ، چگونه مي توان ورود يک شبه و بي  حاشيه مگافون به بازار ايران را باور کرد؟
بر همين اساس اين سئوال مطرح مي شود که آيا اين ورود پر شتاب و غافلگير کننده بر اثر تحولاتي ناگهاني در تفکر مديران دولتي صورت گرفته يا به مسائل سياسي کشورمان در عرصه بين الملل مربوط مي شود؟
آيا با وجود مقررات سختگيرانه دولت و مجلس براي ورود خارجي ها به بازار حساسي مانند بازار خدمات مخابراتي ، تاسيس دفتر مگافون در تهران و فعاليت آن در بازار ايران با چالش هاي قانوني مواجه نخواهد شد؟
سئوال ديگر اين است که پس از مگافون روسي ، اپراتورهاي کشورهاي ديگر که گفته مي شود خواهان حضور در مزايده اپراتور سوم و سرمايه گذاري در بخش مخابرات هستند، به همين سادگي و بدون هيچ مقدمه اي وارد بازار ايران خواهند شد ؟
با وجودي که انتشار اين خبر کورسويي از اميد را در دل طرفداران بازار آزاد و منتقدان انحصارگرايي دولتي روشن کرده ، با اين حال سئوالات بسياري را نيز در ذهن افکار عمومي و محافل رسانه اي ايجاد کرده است که به نظر مي رسد پاسخ آنها در پشت درهاي بسته اتاق مديران وزارت ارتباطات است.
۱۵/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا