دست اندازهاي سومين اپراتور

براساس آنچه که تا کنون اعلام شده اين اپراتور که قرار است به زودي اسناد مزايده آن منتشر و فروخته شود، منقاضيان زيادي در کشورهاي خارجي دارد و در بازار داخل نيز از جذابيت لازم براي سرمايه گذاري بخش خصوصي برخوردار است.در حالي که منتقدان رسانه اي و کارشناسان ، عقيده اي مخالف اين دارند …

براساس آنچه که تا کنون اعلام شده اين اپراتور که قرار است به زودي اسناد مزايده آن منتشر و فروخته شود، منقاضيان زيادي در کشورهاي خارجي دارد و در بازار داخل نيز از جذابيت لازم براي سرمايه گذاري بخش خصوصي برخوردار است.
در حالي که منتقدان رسانه اي و کارشناسان ، عقيده اي مخالف اين دارند و معتقدند؛ مسائل  پيدا و پنهان بازار تلفن همراه ايران از يک سو و همچنين محدوديت هاي پروانه اين اپراتور باعث مي شود تا  برخلاف تصور موجود روند سرمايه گذاري در اين اپراتور با مشکلات بسياري مواجه شود.
واقعيت اين است که اپراتور اول تلفن همراه که در عمل بزرگترين رقيب اپراتور سوم محسوب مي شود در حال حاضر در بلاتکيفي آزار دهنده اي به سر مي برد و قد و قواره واقعي آن در کسوت بخش خصوصي براي سرمايه گذاران اپراتور سوم مشخص نيست و به همين دليل هم امکان بازار سنجي براي آنها وجود ندارد.
در حالي که يکي از ملزومات سرمايه گذاري در بازار داشتن اطلاعات جامع و تحليل درست از وضعيت بازار و رقباي تجاري است ، فقدان اين دو مولفه مهم موجب بروز ترديدي بازدارنده در روند جذب سرمايه هاي ايراني  و خارجي در اين پروژه بزرگ خواهد شد.
مساله ديگري که بدون ترديد مي تواند ديد متقاضيان سرمايه گذاري در اين اپراتور را منفي کرده و از  تمايل آنها بکاهد، دستور توقف موقت ارائه سرويس MMS و همچنين نامعلوم بودن وضعيت ارائه سرويس وايمکس براي اين اپراتور است که دو مزيت رقابتي مهم و تعيين کننده براي اين بنگاه تجاري و خدماتي به شمار مي آيند و بدون شک محروميت از آنها مي تواند تعداد متقاضيان سرمايه گذاري در اين پروژه را کاهش دهد.
به ويژه که قرار است اين اپراتور براساس آنچه که در پروانه فعاليت آن تکليف شده به ارائه نسل سوم موبايل بپردازد و از قضا ارائه خدمات ارزش افزوده اي مانند وايمکس براساس مصوبه اخير اتحاديه جهاني مخابرات (ITU-R) به عنوان يکي از واسطهاي راديويي در استاندارد مخابرات سيار بين المللي (IMT-2000) يا ۳G ، اعلام شد و اين تناقض پروانه اپراتور سوم با استانداردهاي رايج در جهان باعث بي ميلي سرمايه گذاران خارجي در آن خواهد شد.
برهمين اساس، به نظر مي رسد ضروري است تا مديران وزارت ارتباطات که از مزايده اپراتور سوم و آغاز به کار آن به عنوان بزرگترين رويداد مخابراتي کشور در سال جاري نام مي برند، به جاي تمرکز بر آنچه که دعوت از سرمايه گذاران خارجي ناميده اند به بازنگري و اصلاح پروانه اين اپراتور و همچنين بهبود شرايط حاکم بر بازار تلفن همراه کشور بپردازند.
در اين صورت سرمايه گذاران خارجي بدون دعوت پشت در بازار تلفن همراه کشور صف مي کشند و نيازي به جذب آنها به مدد وعده و وعيد هاي مختلف نيست.
۱۵/۱۳ 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا