SMS ابزاري موثر براي انتقال اخبار در پاکستان

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “دنيوز”، موضوع اين پيام ها درباره موضوعات داغ و اخبار داخلي است. پيام هايي  از يک کاربر به کاربر ديگر درباره حوادث شهر ارسال مي شود بدون اين که کسي بفهمد چه کسي براي اولين بار آن را نوشته و در ميان سايرين رواج داده است. …

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “دنيوز”، موضوع اين پيام ها درباره موضوعات داغ و اخبار داخلي است.
 پيام هايي  از يک کاربر به کاربر ديگر درباره حوادث شهر ارسال مي شود بدون اين که کسي بفهمد چه کسي براي اولين بار آن را نوشته و در ميان سايرين رواج داده است.
اين پيام ها از لحاظ ترکيب بندي و نوع نگارش منحصر  بفرد و براي برخي افراد بسيار جذاب است زيرا فکر مي کنند ارسال دوباره آن يک سرگرمي بدون تلف کردن وقت است. 
در مدت زمان قبل و طي انتخابات عمومي ۱۸ فوريه پاکستان، مشترکان با سيلي از پيام ها روبرو شدند، که اغلب آنها بر عليه حزب حاکم بود و اين روند بر شکل دهي افکار عمومي به نفع يکي از احزاب سياسي تاثير گذار بود.
در شهر “راوال پيندي” در ايالت پنجاب، نامزدها رقابتي شديد بر مبناي SMS راه انداختند، راي دهندگان ناراحت و شگفت زده شده بودند که چطور افرادي که چنين مبارزه اي را راه انداخته اند شماره آنها را بدست آورده اند.
هم اکنون اپراتورهاي تلفن همراه پيام هاي نامحدود را با قيمت ۵۰ تا ۷۵ روپيه ارايه مي دهند و آن را به ابزار ارزان براي ارتباطات در ميان طيف وسيعي از مردم تبديل کرده اند.
کاربران نيز که پيام جذابي دريافت مي کنند آن را به تمام دوستان خود ارسال مي کنند زيرا هزينه کمي براي آنها در بردارد.
بسياري از شرکت هاي خدمات عمومي که SMS را به عنوان ابزار سريع ارتباطي شناخته اند، از اين طريق  راهنمايي ها و پيشنهاداتي را در ارتباط با سلامتي، تحصيلات و ساير زمينه ها به مشترکان ارايه مي دهند.
بسياري از کانال هاي خبري تلويزيون نيز طي انتخابات نتايج انتخابات را دقيقه به دقيقه به روز کرده و براي دسترسي مشترکان ارايه مي کردند.
طبق آمار، کاربران تلفن همراه پاکستان به ۸۰ ميليون نفر رسيد و اين رقم بصورت مستمر روبه افزايش است. تحليلگران نيز تخمين زده اند که اپراتورهاي تلفن همراه روزانه ۵۰۰ ميليون پيام کوتاه انتقال مي دهند.
در برخي مواقع ايام ويژه مانند اعياد نيز در هر لحظه به طور همزمان صدها هزار پيام کوتاه در سراسر پاکستان جابجا مي شود.
 در اين کشور ۹اپراتور ارتباطي فعال وجود دارد که موبيلينک با ۳۰ميليون و ۶۶۰هزار کاربر رتبه اول را در ميان ديگر رقبايش دارا مي باشد.
 پيش بيني مي شود شمار کاربران تلفن همراه در پاکستان تا سال ۲۰۱۰ ميلادي  به ۱۰۰ ميليون نفر برسد.
۱۱۳/۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا